siDDis Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 Mindre trøbbel i lengden. 8GB holder om du ikkje skal gjøre så mykje. 4GB holder sikkert også. Men eg synes 16GB er sweet spot, og det koster heller ikkje mange kronene i dag. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 Den er grei, tenkte migrere ESXi-en min over på ny server og det kjører på 8GB lett, men da får jeg bare ta backup av den slik at 16GB-pinnen min blir ledig for freenas på gammel server. Lenke til kommentar
saftus Skrevet 19. februar 2017 Del Skrevet 19. februar 2017 Hei! Jeg sitter å leker litt med en server og vurderer å kjøre FreeNAS under vmware ESXI. Dette fordi jeg ønsker å virtualisere flere forskjellige OS, ikke bare FreeNAS. Har jeg forstått dette rett, er det som å banne i kirka. Tanken er å kjøre diskene på den virtuelle maskinen i "passthrough" via M1015 kontroller flasha til IT-mode. Er det noen som har noe erfaring med dette? Hva er den største haken med å gjøre dette? Hva er de største motargumentene for å gjennomføre dette? Eventuelle fordeler? Takker for svar. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 passthrough direkte til kontroller? Jeg ser ikke noe problem med det, men det må nesten noen andre få svare på da jeg ikke har satt i gang med FreeNAS selv engang. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 Er diskkontrolleren supportert av vSphere? I så fall skal det fungere fint. Lenke til kommentar
saftus Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 Kortet skal være støttet av esxi 6.5. Da burde det vell ikke være noe problem. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 Nei, så lenge de settes opp i passthrough både på diskkontrolleren og i ESXi, så skal det fungere veldig fint 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 3. mars 2017 Del Skrevet 3. mars 2017 (endret) Hvor "enkelt" er det egentlig å lage sin egen NAS? Jeg sitter per i dag med en eldre QNAP som snart "må" oppgraderes. Brukes hovedsakelig til medialagring, nedlasting, VPN-server og andre småting. Jeg har nok teknisk kompetanse til å sette opp en FreeNAS(det vil si at jeg kan google meg til det jeg trenger), men jeg er ikke interessert i å bruke så ekstremt mange timer på å sette det opp som jeg vil ha det. Hvor mye ekstra kreves det av meg å sette opp? Endret 3. mars 2017 av Nimrad Lenke til kommentar
tingo Skrevet 4. mars 2017 Del Skrevet 4. mars 2017 1. skru sammen hardware 2. last ned FreeNAS og legg den på en usb minnepinne 3. sett minnepinnen i en usb port og start maskinen 4. plugg maskinen i strøm og nettverket ditt Når maskinen har startet og du har webgrensesnittet i en nettleser, så tar det deg omtrent 30 min - 1 time å sette opp selve NAS'en (diskvolum og fildeling). Ekstra funksjonalitet tar mer tid. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 19. mars 2017 Del Skrevet 19. mars 2017 FreeNAS Corral ute i stabil versjon for et par dager siden. Passer perfekt da jeg tenkte installere i dag. Lenke til kommentar
ROFoto12 Skrevet 9. april 2017 Del Skrevet 9. april 2017 Hei! Jeg sitter å leker litt med en server og vurderer å kjøre FreeNAS under vmware ESXI. Dette fordi jeg ønsker å virtualisere flere forskjellige OS, ikke bare FreeNAS. Har jeg forstått dette rett, er det som å banne i kirka. Tanken er å kjøre diskene på den virtuelle maskinen i "passthrough" via M1015 kontroller flasha til IT-mode. Er det noen som har noe erfaring med dette? Hva er den største haken med å gjøre dette? Hva er de største motargumentene for å gjennomføre dette? Eventuelle fordeler? Takker for svar. Hei, jeg har gjort dette for et par år siden, på ESXI 5.5 versjon uten problemer. Det er riktig at Freenas på virtuel ikke har vært supportert tidligere, men så langt jeg har fått med meg er versjon 10 av Freenas det. Den har jo også mulighet for Virtuale maskiner på Freenas, uten at jeg har fått prøvd dette selv enda. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 13. april 2017 Del Skrevet 13. april 2017 Funker fint å kjøre FreeNAS på ESXi. Sett diskene/diskkontroller i passthrough rett inn på FreeNAS-VMen. :-) Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 13. april 2017 Del Skrevet 13. april 2017 FreeNAS Corral ute i stabil versjon for et par dager siden. Passer perfekt da jeg tenkte installere i dag. OBS. FreeNAS Corral er flyttet til "TECHNOLOGY PREVIEW" https://forums.freenas.org/index.php?threads/important-announcement-regarding-freenas-corral.53502/ tl;dr: FreeNAS Corral as it was originally released is being relegated to “TECHNOLOGY PREVIEW” status while we work hard to re-base its exciting new features upon the rock-solid FreeNAS 9.10 base. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 14. april 2017 Del Skrevet 14. april 2017 Vell.... det var uprofesjonelt Lenke til kommentar
Gadmin Skrevet 21. april 2017 Del Skrevet 21. april 2017 Hei o store freenas gurus. Tenkte jeg skulle prøve meg på freenas. I hovedsak fordi jeg er blitt så fasinert av docker mulighetene der. Ønsker å kjøre 4-5 docker images. Deriblant plex media server. Noen som har en god spek på en slik freenas server? trenger en del lagring. Har vurdert 4 tb nas disker f.eks 4 stk.. men ser jo at det totalt drar av gårde. Så greit å spørre folket hva de har av oppsett. Regner med at jeg må ha type i7 pga docker og plex video konvertering. Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 22. april 2017 Del Skrevet 22. april 2017 (endret) Akkurat nå kjører jeg med 2&4TB disker, men har gått til innkjøp av 2 stykk ASUS Z10PA-D8, 2xSocket-2011-3 hovedkort og Intel Xeon E5-2620 V4 Prosessorer, vil kjøre WD Gold Enterprise 6TB Harddisk enten i Mirror,raidz. Som du sier det drar i vei en formue, men prosjektet mitt går over tid. Lagrer som regel da filmer som jeg har rippet (BluRays), benytter stort sett Kodi, men med 2 stykk Xeon (32 cores) skal det ikke by på problemer med Plex. Overkill disse sytemene ja, men ville teste ytelsesforskjellene med nas4free og freenas. Så likte jeg nå litt nye GUI som kommer i nyeste versjonen når den kommer i stable. De hdd`s som jeg vil få til overs for som da vil telle en del TB vil jeg benytte til å sette opp openmediavault. Bra kona ikke får vite hva prosjektet mitt vil koste Endret 22. april 2017 av Lindsay Lenke til kommentar
Gadmin Skrevet 22. april 2017 Del Skrevet 22. april 2017 Ja var jo skikkelig server kort de HK der da. Litt usikker på om jeg trenger så mye ytelse. med en til to streams fra plex. Selv om jeg vil kjøre flere andre småting som sicrage osv osv i docker. Likte Coral jeg også så derfor jeg tenkte å bygge en server basert på det. Men ser ut for at selve Coral er død nå og funksjonene blir bakt inn i nyere versjon av 9 serien. Tror jeg vil gå for 4 tb nas diskene som er grei pris på og sette opp en del lagring med en gang. Tror det blir et rimeligere hovedkort i første utgave av server. Men mer minne enn først tenkt tror jeg. Ser ut for at freenas liker det. Akkurat nå kjører jeg med 2&4TB disker, men har gått til innkjøp av 2 stykk ASUS Z10PA-D8, 2xSocket-2011-3 hovedkort og Intel Xeon E5-2620 V4 Prosessorer, vil kjøre WD Gold Enterprise 6TB Harddisk enten i Mirror,raidz. Som du sier det drar i vei en formue, men prosjektet mitt går over tid. Lagrer som regel da filmer som jeg har rippet (BluRays), benytter stort sett Kodi, men med 2 stykk Xeon (32 cores) skal det ikke by på problemer med Plex. Overkill disse sytemene ja, men ville teste ytelsesforskjellene med nas4free og freenas. Så likte jeg nå litt nye GUI som kommer i nyeste versjonen når den kommer i stable. De hdd`s som jeg vil få til overs for som da vil telle en del TB vil jeg benytte til å sette opp openmediavault. Bra kona ikke får vite hva prosjektet mitt vil koste Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 22. april 2017 Del Skrevet 22. april 2017 På ingen måte en mal for andre, og skal nok benyttes til containers,jails og VM`s i tillegg. Lenke til kommentar
nine09 Skrevet 11. august 2017 Del Skrevet 11. august 2017 (endret) Virker som denne tråden er ganske død men jeg prøver uansett. Før jeg bruker tusenvis av kroner på en NAS tenkte jeg å prøve FreeNAS 11 i VMware. Jeg får installert og kjørt FreeNAS helt fint, men jeg har slitt i dagesvis med å installere plugins. Uansett hva jeg gjør så stopper nedlastingen av en plugin. Enten under nedlasting eller når den skal "create jail". Jeg laget en video for å vise hva jeg gjør her: https://youtu.be/NmJT-q_xcIc Hvis vi tar det helt fra starten her, hva må man gjøre før man kan installere en plugin? Er det noe jeg har hoppet over? Håper virkelig på noen gode svar. Endret 12. august 2017 av nine09 Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 11. august 2017 Del Skrevet 11. august 2017 Mangler noe nettverksinnstillinger tipper jeg (Network -> Global Configuration)? Definer gateway og prøv med Google sine DNS servere f.eks. 8.8.8.8 8.8.4.4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå