fotokolbrann Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 Hvordan vil hastigheten være om jeg legger bildene inn på ekstern lacie-rugged-thunderbolt- og benytter meg av thunderbolt. Vil det oppleves som stor forskjell om jeg redigerer bildene fra denne, og eksporterer til denne, kontra å jobbe med bildene på min MBP med SSD? https://www.komplett.no/product/826356/datautstyr/harddiskerssd/harddisk-ekstern/lacie-rugged-thunderbolt-1tb Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 Det vil bli tregere hvis bildene er store og programmene klarer å bruke høyere hastigheter enn den eksterne HDD'en klarer. Hvorfor ikke bare teste selv? Lenke til kommentar
fotokolbrann Skrevet 29. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2015 (endret) Vil gjerne prøve dette selv, men vil ikke kjøpe en slik en for over 1" lappen bare for å prøve, om noen andre her sitter på kunnskapen vil det eventuelt spare meg for penger Redigerer i LR. Endret 29. oktober 2015 av fotokolbrann Lenke til kommentar
vidor Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 Thunderbolt-interfacet står ikke tilbake for det disken kan levere. Den kunne like godt vært inni maskinen ytelsesmessig. Lenke til kommentar
se# Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 Som Vidor skriver er Thunderbolt-interfacet veldig kjapt, men disken du linker til er en snurredisk med 5400 rpm og dermed en del tregere enn den interne SSD'en, men det er i hovedsak diskytelse og ikke interfacet som gjør det. Jeg oppfatter ikke at LR vil bli veldig treg fordi du har en tregere disk, men det er klart at akkurat hente fra disken (som store importer) kan bli tregere. Skal du ha maks ekstern ytelse kan du gå for en 7200 rpm 3.5" disk eller (ennå bedre) en ekstern SSD. Du får 1TB SSD'er også, men det blir selvsagt dyrere. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 Jeg tenkte ikke på at du ikke hadde kjøpt disken, derp Du bør gå for en ekstern disk med høyere ytelse uansett hva du skal bruke den til, men ofte så krever kjappere eksterne disker egen strøm også så det blir mindre portabelt igjen. Den disken du ser på er det vel god ytelse på i forhold til andre tilsvarende og hvis du har andre bruksområder så er det jo ikke et bomkjøp uansett. Jeg tror ikke at ytelsesforskjellen ved import/ eksport av bilder til denne kontra intern SSD er så stor at du sitter der og drar deg i håret. Min USB 3.0 eksterne overfører store filer, f.eks 4+GB filmer, så kjapt at jeg aldri har brydd meg om den lille ekstra ventetiden, dette er dog en 3.5", 7200 rpm med ekstern strøm. Lenke til kommentar
tow Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 Jeg redigerer ofte rett mot en ekstern USB 3.0 snurredisk tilsvarende den dere, og reagerer ikke på overføringstiden. Selve beregningstiden, derimot, det er en annen sak. Forskjellen på 16 og 24 Mpix er faktisk merkbar. Lenke til kommentar
fotokolbrann Skrevet 29. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2015 Takker for flotte svar! Hva mener du med "beregningstiden" tow? Er det selve justeringene du sikter til? Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 Hvordan vil hastigheten være om jeg legger bildene inn på ekstern lacie-rugged-thunderbolt- og benytter meg av thunderbolt. Vil det oppleves som stor forskjell om jeg redigerer bildene fra denne, og eksporterer til denne, kontra å jobbe med bildene på min MBP med SSD? https://www.komplett.no/product/826356/datautstyr/harddiskerssd/harddisk-ekstern/lacie-rugged-thunderbolt-1tb Jobb med bildene på lokal SSD og flytt til ekstern disk/arkiv når du er ferdig, og har kastet alt som ikke skal beholdes..... Lenke til kommentar
tow Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 Takker for flotte svar! Hva mener du med "beregningstiden" tow? Er det selve justeringene du sikter til? Det var kanskje dårlig forklart: Det er både det å gjøre om fra rådata til lesbart og selve justeringene som tar tid. Jeg bruker stort sett View NX (av gammel vane), det er enkelt men gjør det meste jeg trenger. Fordelen er at det starter opp fort. Paint Shop Pro er tregere til å starte opp med jobber raskere, jeg kommer nok til å bruke den mer og mer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå