Gå til innhold

Bli journalist, studere hva?

egen9

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er nå 18år, og går siste året på media, altså

påbygg med mediefag (de to første årene er yrkesfaglig.)
Jeg kunne tenke meg å bli journalist, men har egentlig ikke

lyst til å studere journalistikk. Rett og slett fordi at jeg føler

3 år med media, pluss en del arbeidserfaring ifra lokalavisa,

og lokalradio, vil gjøre et slikt studie til mye repetisjon, uten

større faglig påfyll. Det å ikke ta journalistikk er også noe jeg

har fått anbefalt ifra de jeg har jobbet med i media.

En annen ting er at jeg ønsker en utdanning hvor jeg står

sterkt i arbeidsmarkedet, spesielt siden det fremover kan

bli vanskelig å få seg arbeid i en avis, eller lignende. Vi vet

jo at mediehusene begynner å (desverre) slite med inntektene.

Derfor lurer jeg på, hva bør jeg egentlig studere? Har karakterer

til å komme inn på det meste, og kunne tenke meg å studere noe

innenfor sammfunsfagene. Har snust litt på statsvitenskap, men

det jeg ser høres ikke så veldig spennende ut, og føler ikke at

jeg kan bruke det til noe særlig. Inntereserer meg forøvrig mye i
politikk, og sammfunnet.

Noen tips, til en som snart må ta et stort valg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor vil du jobbe i media hvis du ikke interesserer deg for politikk og samfunnet? For å bli journalist er det en forutsetning at du har god innsikt i politikk og samfunn, og da er statsvitenskap en god måte å skaffe seg det på.

Ellers er det avhengig av hva du vil skrive om. Vil du skrive om økonomi er samfunnsøkonomi et godt utgangspunkt, vil du skrive i Morgenbladet kan filosofi/statvit/litteraturvitenskap være nyttig, vil du jobbe i NRK, og ikke nødvendigvis bare med papiravis, kan TV-produksjonslinja være noe for deg. Vil du jobbe i en lokalavis så vil du måtte dekke hva som skjer i kommunestyret og formannskapet, og da må du kunne forskjellene på de to, og vite hva forskjellen på et kommunalstyre og kommunalrådet er for noe. 

Lenke til kommentar

Å studere journalistikk er ikke dumt i seg selv, men du trenger ikke det for å få jobb som journalist. Da er det mye viktigere at du kan noe MER enn bare det å skrive.

Journalistikk i seg selv er ikke nok til å få jobb, men har du annen kompetanse i tillegg stiller du mye sterkere. Det kan være ting som analyse, brukerinteraksjon, informasjonsarkitektur, innholdsstrategi eller mer perifere ting som vil la deg skrive om ting som krever spisskompetanse, som reiseliv, samfunn, politikk, jus, økonomi, og så videre. Andre språk enn norsk kan også være svært nyttig.

For mitt vedkommende var det fotostudier som fikk meg over i journalistyrket. Her er veien jeg gikk:

1. Bachelor i foto. (3 år)
  2. Fotolærer. (1 år)
  3. Journalist i Akam (5 år)
  4. Fagredaktør i Akam (2 år)
  5. Sjefredaktør for visitnorway.com (2 år - hittil)
Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Hvis du vil bli journalist så må du øve deg på skrive dårlig norsk med en del strategiske stavefeil. Du må lære å lage sensasjonsoverskrifter ut av løse luften; "USA's president er død!, han sliter med influensa". Klipp og lim er veldig viktig å kunne (Ctrl-C og Ctrl+V). Dårlig oversatte utenlandske artikkler er viktig å mestre. Du må vel også være forberedt på å skryte ting seom arbeidsgiver liker (eller ting som selger) opp i skyene. Objektivitet er du helt nødt til å legge fra deg, slike ting er uønskelig i journalistbransjen.

Så alt i alt så trenger du vel bare å stange hodet i veggen til intelligensen når et passe dårlig nivå :whistle:

Hint hint Tek.no

Lenke til kommentar

Hvorfor vil du jobbe i media hvis du ikke interesserer deg for politikk og samfunnet? For å bli journalist er det en forutsetning at du har god innsikt i politikk og samfunn, og da er statsvitenskap en god måte å skaffe seg det på.

Ellers er det avhengig av hva du vil skrive om. Vil du skrive om økonomi er samfunnsøkonomi et godt utgangspunkt, vil du skrive i Morgenbladet kan filosofi/statvit/litteraturvitenskap være nyttig, vil du jobbe i NRK, og ikke nødvendigvis bare med papiravis, kan TV-produksjonslinja være noe for deg. Vil du jobbe i en lokalavis så vil du måtte dekke hva som skjer i kommunestyret og formannskapet, og da må du kunne forskjellene på de to, og vite hva forskjellen på et kommunalstyre og kommunalrådet er for noe. 

Intereserer meg veldig i politikk, og sammfunn, var nå det jeg skrev :)

Lurer litt mer på statsvitenskap nå som jeg har lest litt mer egentlig,

bare fått høre fra en del at det ikke er anbefalt.

Lenke til kommentar

Jeg har en bachelor i økonomi og administrasjon og begynte i år å studere statsvitenskap for moro skyld ved siden av jobb. Begge utdannelsene kan være relevant for en journalist som vil rapportere om samfunnsaktuelle saker. Ikke bare samfunnsøkonomi er relevant, men også kurs i bedriftsøkonomi og ledelse. I mange tilfeller er det en stor fordel å kjenne bedriftsperspektivet i økonomi for å kunne rapportere om saker. Du bør for eksempel vite hva et regnskap er og hva ulike nøkkeltall betyr når du rapporterer om konkurser, lederbytter, skandaler i viktige bedrifter og konsern, samt hva ulik politikk kan bety for enkelte bransjer og hele næringslivet. Hvis du for eksempel leser e24 eller DN, er det mange av artiklene som ikke kunne blitt skrevet uten denne kunnskapen.

Du kan også få relevant journalistisk erfaring under studiene. Det finnes mange studentdrevne aviser og medier.

Lenke til kommentar

Velg det du vil, men det høres ut som du er for mye påvirket av andres meninger. Prøv å følg din egen vei. Mange av dagens vellykkede mennesker har ikke hatt en A4 utdanning, bare så det er sagt.

Vil også legge til at flertallet av de mest vellykkede journalistene hos norske og utenlandske medier har journalist utdanning.
Media er et utrolig tøft marked og det er så klart de med journalist utdanning og best ferdigheter som er førstevalget. 

Lykke til uansett ;)  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...