Christian86 Skrevet 28. oktober 2015 Del Skrevet 28. oktober 2015 Jeg pendler - så er hjemme korte perioder. Jeg har gjort en avtale med en person at jeg skulle kjøpe hans brukte Iphone. Jeg sendte melding i går med tid og sted, og per i dag med en purring ikke fått noe svar. I siste sms sa jeg at uten svar måtte jeg gå og kjøpe et annet sted. Hvor lenge må jeg vente før jeg ikke lenger kan holdes ansvarlig? Jeg har sjekket nummeret at det er det selger oppgav i annonsen og sendte meg da jeg ba om det. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. oktober 2015 Del Skrevet 28. oktober 2015 Utgangspunktet er at ved forsinket overlevering må det innebære vesentlig kontraktsbrudd før avtalen kan heves, jfr. kjøpsloven § 25 første ledd. Vesentlig kontraktsbrudd vil være et ganske strengt vilkår hvis det ikke er oppgitt noen spesielle grunner til at kjøpet er spesielt tidssensitivt før kjøpsavtalen ble inngått. Alternativet er at du som kjøper fastsetter en tilleggsfrist av rimelig lengde, jfr. § 25 annet og tredje ledd. Hva som er "rimelig" vil kunne variere, men det skal gi selger en rimelig mulighet til å oppfylle kjøpet til tross for forsinkelsen. Kortere frister enn en uke vil antagelig bare kunne anses som rimelig der kjøpet av objektive årsaker er veldig tidssensitivt. Det må fastsettes en konkret tilleggsfrist. Etter kjøpsloven § 28 skal selger opplyse om hindringer som forhindrer ham fra å oppfylle kjøpet til rett tid. Gjør han ikke det har kjøper rett til å få erstattet tap han kunne unngått hvis han hadde fått meldingen. Dette vil typisk være merreiseutgifter eller andre overtakelseskostnader i den grad de kommer "dobbelt opp". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå