Gå til innhold

Lage hjemmeside - Hva anbefales for en "grønn" person

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en eksisterende hjemmeside for en bedrift som skulle vært revidert og bygd opp på nytt. Denne hjemmesiden har ikke vært oppdatert på lenge og det var heller ikke jeg som bygde den opp for mange år siden.

Mener likevel at jeg bør kunne tilegne meg nødvendig kompetanse til å bygge opp en ny hjemmeside. Jeg har greie datakunnskaper, og jobber daglig i CAD i min arbeidshverdag. 

Jeg har forstått at det er mange måter å bygge opp en hjemmeside på. For min del har jeg ingen erfaring med å bygge opp en hjemmeside, og jeg er derfor på "scratch". Hvor tenker dere med erfaring innen dette feltet at jeg bør starte? Er det slik at det er noen programmer jeg bør bruke, og som er enklere enn andre?

Takk for eventuelle tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette avhenger i svært stor grad av krav og forventninger til funksjonalitet og design og ikke minst hvilket miljø den skal kjøre i.

Noe vil du trenge programmeringskunnskap til, men ikke nødvendigvis. Ellers er det generell kunnskap om servere for å eventuelt installere et CMS (content management system) hvor du i etterkant kan sette opp siden og publisere artikler med noe pek og klikk.

Det er viktig å vite at mange bedrifter blir hacket via hjemmesidene sine, gjerne utdaterte CMS med alle mulige plugins. Wordpress er en stor synder her, men det viktigste er å ha rutiner på å oppdatere og følge sikkerhetsadvarsler etter at siden er satt opp.

Det er derfor viktig å ha dette i et miljø som ikke deles med andre forretningskritiske systemer (dersom det er noen) og at man forsøker å unngå så mange som mulige nybegynnertabber som mulig.

Dette er ikke for å skremme deg, men for at du skal da med deg sikkerhetsaspektet inn i dette og at du kan sørge for ryggdekning, det er mange som har brent seg på dette før.

Endret av process
Lenke til kommentar

Anbefaling 1: Bruk proffesjonell bistand. Nettsidene er for de fleste bedrifter et av de viktigste ansiktene utad, og er sammen med sosiale medier svært viktige for å bygge bedriftens omdømme. Bistand bør brukes på utforming, valg av system og sikkerhetsaspektet. Husk at nettsidene sammen med de sosiale medier i større og større grad blir brukt som utgangspunkt for kjøpsbeslutninger - dette gjelder også i B2B markedet. Derfor er holdningen at vi må ha noen nettsider helt feil, nettsider skal være en del av bedriftens markedsstrategi, kommunikasjonsstrategi - ja strategi generelt. Man skal også bruke så store ressurser på nettsidene at det faktisk slår positivt ut på bunnlinja. Nettsider for å ha nettsider er i realiteten bare en utgiftspost, virkelig gode nettsider bringer inntekter.

Anbefaling 2: Ikke tro at du kan tilegne deg kompetanse til å bygge en fungerende hjemmeside i løpet av noen måneder. Personer som har drevet med dette i år, lærer stadig noe nytt. En fungerende hjemmeside er også mye mer en HTML og teknologi - akkurat det er den kurante delen.

Anbefaling 3: Det å lage første versjon av sidene, sette opp et CMS er bare 10 - 20 % av jobben. Det som virkelig er krevende er å vedlikeholde innhold - slik at bedriften er oppdatert. Kan man ikke dette - ja da er det vel så bra å lage en statisk side, og heller bruke LinkedIn, Facebook etc.

Anbefaling 4: Ikke velg WordPress eller Joomla om du ikke har mulighet til å gjøre en skikkelig sikkerhetsjobb, eller få bistand til denne på en skikkelig måte. Begge disse er plaget med sikkerheten, de er forholdsvis greie å sikre - men det tar tid og krever kunnskap. Ta generelt sikkerhet alvorlig - som @process også peker på.

Anbefaling 5: Tenk 4 til 6 år framover, de valgene som gjøres i dag vil trolig ha så lang konsekvens. Velg noe som man kan vokse med og som gir gode mulighet for endringer underveis. (Jeg oppdaterte for 2 mnd siden nettsider fra 2004 - som har ruslet på samme system siden den gangen, blir redesignet to ganger og pr dato kjøres på den nyeste plattformen av systemet"

Det var mine korte anbefalinger - dvs anbefalingen er at du holder deg unna.

Endret av Bolson
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...