Gå til innhold

...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om jeg skulle bli innkalt på intervju må jeg jo fortelle at jeg har sittet inne en del av denne tiden og da blir jeg jo hvertfall uaktuell.

Med mindre du søker på en stilling som gir arbeidsgiver hjemmel til å kreve politiattest der dommen vil vises, trenger du ikke opplyse om det i det hele tatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ring til div vaskebyråer og si at du kan vaske dass og at de slipper å betale deg en krone, istedet vil nav betale vaskebyrået noen tusenlapper i måneden for at du skal jobbe der gratis på praksisplass!

Snakk med nav damen, de sier ikke nei til praksisplass hvis du finner den sjøl. De gidder bare som oftest ikke å bruke tid på å finne den til deg. 
Da får du en oppdatert referanse og fra der av begynner snøballen å rulle og du kan få jobb/praksisplass/lønnstilskudd i en bedrift der du kjører truck.
Det er ingen quick fix. Du kommer ikke rett ut i den jobben du vil ha. Du må jobbe deg oppover for å lykkes. Men er du villig til det går det bra. 
Å sitte å glo på pc'en hele dagen og å gjenbruke søknader fører nok ikke frem for deg. Du må ut og fysisk snakke med bedrifter som driver type vaskejobb/innvandrerjobb. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som tittelen sier har jeg vært arbeidsledig i 3 år nå. Har sittet inne en del av denne tiden. Den andre delen har jeg bare vært deprimert.

Det er mange ting som skaper problemer for meg når det gjelder å få jobb.

Blant annet;

1. Ingen referanser. Kom skjevt ut med sjefen i forrige jobb og fikk sparken. Har kun en sluttattest fra den jobben.

2. Mangler arbeidserfaring innen relevante yrker. Har kun hatt èn jobb i mitt liv.

3. Har kun gått 2 år på vgs yrkesfag innen noe jeg ikke vil jobbe med. Tok aldri lærlingetiden.

4. Vært arbeidsledig i 3 år.

5. Har akkurat kommet ut fra fengsel etter en lengre dom. 

Det positive er at jeg har maskinførerbevis for flere maskiner, truckførersertifikatet og billappen. Jeg er arbeidsdyktig, fleksibel og kan jobbe ræva av meg bare jeg får sjansen. Men det er problemet, det er ingen som vil gi meg sjansen. Og for å være ærlig så havner jeg nok nederst i bunken av søkere når arbeidsgiver ser at jeg har vært uten jobb i 3 år og ikke har referanser. Om jeg skulle bli innkalt på intervju må jeg jo fortelle at jeg har sittet inne en del av denne tiden og da blir jeg jo hvertfall uaktuell.

Har prøvd å fått jobb som maskinfører før jeg dro inn og sonet, men det er regelrett helt umulig uten erfaring bak spakene. Selv det å få jobb som grøftemann er vanskelig for meg. Butikkjobber er forsåvidt også vanskelig siden det jeg er dømt for ikke passer sammen med pengehåndtering.

Har nå et stort ønske om å få meg jobb som lagermedarbeider og har nå søkt på lagerjobber landet rundt og meldt meg inn hos bemanningsbyråer. Hver dag har jeg sendt søknader, helt siden jeg slapp ut. Det er gått 2 måneder nå uten at noen har tatt kontakt. Søknaden i seg selv er sett over av to personer og den ser profesjonell ut, men det er vel innholdet (eller mangel) på innholdet i CVen som er det største problemet.

Har dere noen tips? Er det noen andre kurs innen lager det er mulig å ta for å stille sterkere? Det er jo det jeg til syvende og sist vil jobbe med. Jeg er ung og sprek, klar i huet, aldri vært borti dop og vil ikke annet enn å komme meg i arbeid igjen. Er mildt sagt litt rådløs.. Nav har ikke vært så behjelpelig som jeg håpet, og de har ikke greid å funnet praksisplass til meg enda. Skole er litt uaktuelt da jeg bare vil bli lagermedarbeider, et yrke som ikke krever utdannelse.

Jeg er realistisk og er klar over hvilken fucka situasjon jeg selv er i, men jeg har enda håpet om en bedre fremtid, og det er det som gjør at jeg fortsatt gidder å sende søknader og levere CVer på døra hos bedrifter. Tar imot alt av hjelp..! Hvis det fins diverse jobbprogrammer som jeg ikke vet om, kurs eller lignende jeg bør delta på så hyl ut! 

Ring NAV å fortell dem at du vil jobbe som lagermedarbeider å spør om de kan sette deg opp på venteliste på truck kurs. Da får du truck lappen, noe alle lager jobber ser på som positivt og de fleste krever. Så ringer du rundt til lager bedrifter og tilbyr deg å jobbe der gratis via arbeidspraksis i 2-3 mnd så får du nok napp til slutt. Men husk at mange firmaer utnytter seg av gratis arbeidskraft når det kommer til arbeidspraksis. Det eneste positive med det i din situasjon, er at du får begynt å fylt på CV'en din å skaffer deg referanser, som igjen gjør det lettere for deg å få deg en fast jobb. Lykke til! 

Lenke til kommentar

Snip

Ring NAV å fortell dem at du vil jobbe som lagermedarbeider å spør om de kan sette deg opp på venteliste på truck kurs. Da får du truck lappen, noe alle lager jobber ser på som positivt og de fleste krever. Så ringer du rundt til lager bedrifter og tilbyr deg å jobbe der gratis via arbeidspraksis i 2-3 mnd så får du nok napp til slutt. Men husk at mange firmaer utnytter seg av gratis arbeidskraft når det kommer til arbeidspraksis. Det eneste positive med det i din situasjon, er at du får begynt å fylt på CV'en din å skaffer deg referanser, som igjen gjør det lettere for deg å få deg en fast jobb. Lykke til! 

Les første post en gang til...

Lenke til kommentar

Snip

Les første post en gang til...

Ops, så ikke at han allerede hadde truckførerbevis. Men han burde fortsatt kontakte lagerbedrifter selv angående arbeidspraksis. 

Lenke til kommentar

Et annet alternativ kan jo være å ta kontakt med en videregående skole og søke lærlingplass. Får du jo fullført utdanning, litt lønn samtidig og om du er arbeidsdyktig og står på så får du nok en god referanse også.

Alternativt ta kontakt med NAV som flere skriver her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...