Gå til innhold

Asyljournalistikk uten kritiske spørsmål

Anbefalte innlegg

Denne artikkelen baserer seg på en gjennomgang av en rekke saker i norske medier publisert siden flyktningkrisen tiltok i høst, der syrere som har flyktet til Norge er intervjuet. Gjennomgangen er ikke fullstendig og utvalget av saker kan ikke med sikkerhet sies å være representativt.  

Men stikkprøven viser at et fenomen gjør seg gjeldende: Fraværet av kritiske spørsmål. Uansett hvor lite troverdig historien virker.  

Det virker rett og slett ikke som journalister er interessert i å stille syriske flyktninger (eller, noen ganger, angivelige syriske flyktninger), kritiske spørsmål. Asylsøkernes historier gjengis nokså ufiltrert, uten kritiske spørsmål eller forsøk på faktasjekk. Journalistene ser heller ikke ut til å være opptatt av å få verifisert opplysningene asylsøkerne gir. Det kan virke som om medienes kritiske sans legges til side i møtet med flyktningstrømmen fra Midtøsten.

Fortsetter her: http://journalisten.no/2015/10/asyljournalistikk-uten-kritiske-sporsmal

Hva synes dere? Er media i Norge og vesten nyansert? Det er jo stort sett enslige menn som kommer, men media viser nesten bare barn og kvinner. Er dette en ærlig fremstilling eller er det kun for å skape sympati?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Sånn bruker media å oppføre seg. Først melker de det positive ut av situasjonen, så begynner de å sette kritisk blikk på den samme, og til slutt etter hvert kan det komme noe fornuftig ut av det, men ikke sikkert i det hele tatt, fordi en ny sak står klar til å sanke "klikk" på

Lenke til kommentar

Hva synes dere? Er media i Norge og vesten nyansert? Det er jo stort sett enslige menn som kommer, men media viser nesten bare barn og kvinner. Er dette en ærlig fremstilling eller er det kun for å skape sympati?

Jeg tror all "mainstream media" er nyansert uansett hvor du befinner deg. Mye er vinklet dit hen som folk flest blir emosjonelt engasjert for flere "klikk" ellers er mye politisk vinklet for å vri folkets syn og mening etter hva som er "politisk korrekt."

På den andre siden så har man mindre online medier som overdriver andre veien der de spiller på folks feilslutninger og viser til statistikker som fremmer deres emosjonelle agenda. Disse viser kun den mørke siden de fremmer problemer men sjeldent annet enn egoistiske løsninger. Samme om det er om innvandring, våpen, politikk, narkotika eller religion.

Man kan se tilbake med grøss og gru hva media er i stand til å gjøre, hvordan det kan brukes til å overbevise et helt folk via en nyansert agenda ledet av en karismatisk politisk leder. 17 millioner mennesker stemte frem Hitler, flere ble overtalt når Goebbels førte frem en tung propaganda over tid. En hel nasjon så på et folkeslag som en sykdom, en sykdom som skulle utryddes.

Neh, ta alt media fremmer med en klype salt og gjør din egen research. Media er aldri nøytral uansett hvor mye de prøver, eller hvor mye de promoterer det. 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Beklager mulig ot, men når det gjelder Adolf Hitler og "Hitler", heller jeg til en oppfatning at den ødeleggende karismaen som så resulterte i folkeutryddelsen og stormaktsgalskap satt I system, var noe som ble skapt midt mellom det tyske folket og personen Adolf. Så mange forskjellige "mørke" energier som falt sammen i en sjuk symbiose, nesten som en "demon" med "eget liv", får meg til å tenke "kamma" ..

Tror også vi gjentar samme greia opp til vår tid, og forbi .. Ingen respekt eller ærefrykt for livet I seg selv, brutalt og nådeløst.

Vi tillot nådeløs tortur, og fortsetter med det i vår kamp for å fjerne de som bruker nådeløs tortur for å oppnå sine mål

Lenke til kommentar

Beklager mulig ot, men når det gjelder Adolf Hitler og "Hitler", heller jeg til en oppfatning at den ødeleggende karismaen som så resulterte i folkeutryddelsen og stormaktsgalskap satt I system, var noe som ble skapt midt mellom det tyske folket og personen Adolf. Så mange forskjellige "mørke" energier som falt sammen i en sjuk symbiose, nesten som en "demon" med "eget liv", får meg til å tenke "kamma" ..

Tror også vi gjentar samme greia opp til vår tid, og forbi .. Ingen respekt eller ærefrykt for livet I seg selv, brutalt og nådeløst.

Vi tillot nådeløs tortur, og fortsetter med det i vår kamp for å fjerne de som bruker nådeløs tortur for å oppnå sine mål

Viktige poeng. Man har fort en tendes til å forenkle ting og ikke se den komplekse helheten. Som en klassekompis så elegant uttalte det; "Man må sette perspektiver på dimensjonene for å se helheten i sammenhengen".

Lenke til kommentar

Hørte på Nrk (fredag tror jeg) litt om dette. Noen ganger var Frp med noen ganger ikke, alt etter tema. Men folk som var veldig kritiske, holdt seg borte. (Fritt etter hukommelsen.)

Dårlig forklart, men:
Jeg tror at innvandrerkritiske folk kan deles inn i 2 grupper: Rasister eller ikke rasister. Rasister gjør/har gjort ikke rasister en bjørnetjenseste med sin kritikk, som gjør at ikke rasister holder seg borte, for å slippe å bli uthengt. Dette godt hjulpet av folk fra "andre siden", som ikke skiller mellom gruppene.

Denne bjørnetjenesten er synd, for om man ikke er enig, kan det være greit å ha hørt argumentene.

Vet at norsken i min forklaring ikke er den beste, dere får heller legge godviljen til.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Beklager mulig ot, men når det gjelder Adolf Hitler og "Hitler", heller jeg til en oppfatning at den ødeleggende karismaen som så resulterte i folkeutryddelsen og stormaktsgalskap satt I system, var noe som ble skapt midt mellom det tyske folket og personen Adolf. Så mange forskjellige "mørke" energier som falt sammen i en sjuk symbiose, nesten som en "demon" med "eget liv", får meg til å tenke "kamma" ..Tror også vi gjentar samme greia opp til vår tid, og forbi .. Ingen respekt eller ærefrykt for livet I seg selv, brutalt og nådeløst.Vi tillot nådeløs tortur, og fortsetter med det i vår kamp for å fjerne de som bruker nådeløs tortur for å oppnå sine mål

Viktige poeng. Man har fort en tendes til å forenkle ting og ikke se den komplekse helheten. Som en klassekompis så elegant uttalte det; "Man må sette perspektiver på dimensjonene for å se helheten i sammenhengen".

Det var en digg setning, uten at jeg kan påstå at jeg fullt ut skjønner den. Den sier noe om kjeder av årsak/virkning, og at det å se "sammenhengene" er viktig. Kan tilføye at det passer godt med den mer vanlige; vondt avler vondt, som du sår skal du høste ..

Det skjer ikke noe nytt for menneskeheten, vi bare gjentar og gjentar samme greie.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Utfordringen ligger i at de av oss som stiller kritiske spørsmål, og som stiller klare krav til å skille mellom de som trenger beskyttelse og de som er lykkejegere blir stemplet som rasister og inhumane svin. Det er jo soleklart at pressen har jobbet hardt for å tegne solskinnshistorier og regnbueinntrykk av alle asylsøkerne. FRP-hatet er så stort i norsk presse at det er viktigere å knuse FRP enn å belyse de langsiktige konsekvensene av å ha åpne grenser.

Det er lite med FRP sin politikk jeg støtter, men tanken om å hjelpe folk der de er støtter jeg 100% opp om. Få alle disse ressurssterke hjem til sitt hjemland igjen, hold dem der, og krev at de jobber for å få sitt eget land på fote igjen. Bidra med mat, enkelt bosted og sekulær skolegang.

Lenke til kommentar

Jeg undres: Finnes det innvandringsskeptiske nyhetsmedia her i Norge? (Altså ikke rights.no og andre websider.) Hvis ikke: Hvorfor starter ikke noen et? Om vi skal tro de innvandringsskeptiske så er de mer enn mange nok til at det burde være et marked for det.

Geir :)

Kanskje en blanding av giddalaushet og lite tro på at det lar seg gjøre uten store utfordringer? 

Jeg tror mye av problemet er at det vanskelig lar seg gjøre å samle alle som er skeptiske til dagens innvandringspolitikk. For min egen del er jeg veldig kritisk til dagens politikk, men jeg har vansker med å ta nyopprettede sider med grumsete rykter alvorlig, og jeg tror vanskelig det lar seg gjøre å opprette noe som helst innvandringskritisk medium uten å tiltrekke seg både de som faktisk er rasistiske, og få et grumsete rykte av andre medier.  

Lenke til kommentar

Jeg undres: Finnes det innvandringsskeptiske nyhetsmedia her i Norge? (Altså ikke rights.no og andre websider.) Hvis ikke: Hvorfor starter ikke noen et? Om vi skal tro de innvandringsskeptiske så er de mer enn mange nok til at det burde være et marked for det.

Kanskje en blanding av giddalaushet og lite tro på at det lar seg gjøre uten store utfordringer?

Jeg tror mye av problemet er at det vanskelig lar seg gjøre å samle alle som er skeptiske til dagens innvandringspolitikk. For min egen del er jeg veldig kritisk til dagens politikk, men jeg har vansker med å ta nyopprettede sider med grumsete rykter alvorlig, og jeg tror vanskelig det lar seg gjøre å opprette noe som helst innvandringskritisk medium uten å tiltrekke seg både de som faktisk er rasistiske, og få et grumsete rykte av andre medier.

Hva mener noen som er "innvandringskritiske" uten å være rasistiske? Hva slags kritikk gjelder?

økonomiske? Kulturelle? Andre?

Lenke til kommentar

Hva mener noen som er "innvandringskritiske" uten å være rasistiske? Hva slags kritikk gjelder?

Å være kritisk til innvandringen, uten at motivasjonen bak kritikken er rasistiske motforestillinger. Det kan fint gjelde alle eksemplene du viser til over. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Å være kritisk til innvandringen, uten at motivasjonen bak kritikken er rasistiske motforestillinger. Det kan fint gjelde alle eksemplene du viser til over.

Hvordan vet man noe om motivasjonen?
Lenke til kommentar

Du må nesten prate i klartekst og forklare hvilket poeng du vil frem til. Jeg tror ikke du vil finne noe sted at jeg hevder å kjenne motivasjonen til alle som deltar i debatten. 

Lenke til kommentar

Rent kapasitetsmessig er det umulig for Europa å masseutvide egen befolkning når tallrike land rundt om i verden

herjes av selvødeleggende borgerkriger og annen jævelskap og sender store deler av egen befolkning på flukt -

helt enkelt for å redde livet.

På den annen side kan ikke siviliserte land sende folk tilbake til den visse død.

Heller ikke sette opp elektriske gjerder og la folk svelte ihjel bak de.

Egentlig et uløselig problem.

Lenke til kommentar

Du må nesten prate i klartekst og forklare hvilket poeng du vil frem til. Jeg tror ikke du vil finne noe sted at jeg hevder å kjenne motivasjonen til alle som deltar i debatten.

Jeg synes ikke motivasjonen er relevante og ser ikke problemet. Argumentet kan vurderes av seg selv.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...