Gå til innhold

High end: AMD VS Nvidia (GTX 980 TI vs R9 Fury X)


LMH1

Anbefalte innlegg

 

Som dere ser i dag:

Vs:

 

Så er det desverre slik i dag, enten må man betale veldig mye for nvidia eller gå for Fury x som gir dårligere ytelse.

 

Så jeg lurer på hvor lenge det blir før man ser AMD kommer mere på banen, HDMI v2 er kun å finne i nvidia GTX 960 og nyere.

http://www.extremetech.com/electronics/190130-displayport-1-3-unveiled-32-4-gbps-bandwidth-support-for-4k-60-fps-5k-and-8k

Displayport 1.3

We don’t expect to see DP 1.3 support baked in to any GPUs in the near future. HDMI 2.0 has been out for over a year, and neither AMD or Nvidia supports it yet — though that could change in the very near future. Even so, we expect some lag — AMD has historically been more aggressive than Nvidia with DisplayPort, but has yet to announce plans for DP 1.3 — the company’s just-launched Tonga GPU sticks with DP 1.2.

 

 

Dette er litt rart da det finnes 5k skjermer:HP Z27q 68,6 cm (27")IPS 5K-skjerm

Så er litt usikker på det er mulig å bruke 2x displayport 1.2 for å få 5k?

 

Per dags dato er XFX Radeon R9 390X man kan kjøpe til rundt 4000 kr

er lite fornuftig med Furyx med tanke på pris og den har kun 4 GB ram som kanskje er litt lite for skyrim 4k med mye mods.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke helt sikkert hva du egentlig spør om her LMH1. Vil du ha en 4K eller 5K skjerm og lurer på hvilket skjermkort som er best?

 

Jeg har en BenQ BL3201PT 4K skjerm (32") som blir drevet av 980 Ti i SLI. Digg med et så skarpt bilde og stor skjerm, men er man på jakt etter en skjerm til gaming, så er jo nyeste Rog Swift skjermen til Asus, PG279Q et bedre valg, og ja den er "bare" 1440p. 4K/5K gaming krever for mye, og SLI av to 980 Ti er det minste man bør ha, iallefall hvis du ønsker å spille med noe særlig over medium settings. AMD Fury X....neh ikke gå for den. Mulig AMD sine kort neste år blir bedre. 4GB vram blir litt lite, selv om det holder enda til Battlefield 4 @ 4K Ultra.

 

Mulig jeg misforstod deg her altså :p

 

Edit : PG279Q støtter 165 Hz, og ikke bare 144 Hz som Prisguiden antyder.

Endret av Betroz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel det eneste som er bedre enn 980 Ti SLI nå er Titan X SLI, som koster enda mer. 4K gaming krever som sagt ganske mye av skjermkorta. Ett 980 Ti kan drive Battlefield 4 i 4K med mye på Ultra, men da kan du bare glemme antialiasing. Spill som krever enda mer enn det, så må du kanskje ned på medium settings.

 

4K oppløsning på en 27/28 tommer skjerm gjør at man må bruke 150% DPI skalering i Windows for at tekst skal være leselig på skjermen, noe som igjen gir deg en desktop som er som på en 1080p skjerm, bare med sinnsykt mye skarpere bilde og tekst naturligvis. Windows 10 sin DPI skalering er heller ikke helt topp, da gamle Windows programmer som f.eks Device Manager eller Disk Management får blurry tekst. Selv på min 32 tommer skjerm, så bruker jeg 125% DPI skalering! Er kun på en 40 tommer 4K du slipper skalering. 125% på en 4K skjerm gir deg en desktop ala 2880 x 1620 oppløsning sånn plassmessig.150% skalering da, 1920 x 1080.

 

Så...derfor skal man kjøpe en gaming monitor i dag, så er rådet fortsatt en 27" med 1440p og G-Sync. 4K gaming tar vel av når nVidia Volta kommer i 2018. Kanskje Big Pascal (neste Titan X) klarer det før, men vi må nesten vente å se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...