hoho22 Skrevet 28. oktober 2015 Del Skrevet 28. oktober 2015 Hei Jeg sitter nå med 300 000 på konto og tilsvarende i studielån. Fristen for første innbetaling er til våren. Hva ville dere gjort med pengene? jeg tenker selvfølgelig på boligkjøp, men vet ikke om det er realistisk da inntekten min ikke ser ut til å gi noe særlig lån. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. oktober 2015 Del Skrevet 28. oktober 2015 Hei Jeg sitter nå med 300 000 på konto og tilsvarende i studielån. Fristen for første innbetaling er til våren. Hva ville dere gjort med pengene? jeg tenker selvfølgelig på boligkjøp, men vet ikke om det er realistisk da inntekten min ikke ser ut til å gi noe særlig lån. Jeg ville brukt dem til bolig, men om det ikke er realistisk med kjøp på en del år svarer det nok seg å betale tilbake. Lenke til kommentar
Zash Skrevet 28. oktober 2015 Del Skrevet 28. oktober 2015 Uten mer informasjon om din økonomi, blir det vanskelig aa si noe mer konkret.Hvor mye tror du at du kommer til aa tjene?Hva er forbruket ditt paa en maaned?Hvor mye kommer en eventuell bolig til aa koste? Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 28. oktober 2015 Del Skrevet 28. oktober 2015 Betaler du tilbake mister du mye egenkapital, det vil du ikke. Studielån på 300 000 er "uinteressant" for bankene når du skal låne til bolig, men 300 000 ekstra i egenkapital kan utgjøre mye. Lenke til kommentar
hoho22 Skrevet 29. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2015 For å komplisere spørsmålet ytterligere legger jeg til at ingen av bankene har vært villig til å gi meg tilstrekkelig lån for å kjøpe en bolig av akseptabel stand her jeg bor. Mesteparten av pengene er også låst i BSU. Ut fra dette ser jeg selv disse løsningene: - ta ut pengene fra BSU og betale ned mesteparten av lånet (Må betale tilbake skatteletten) - kjøpe en billig bolig et annet sted i norge som jeg kan leie ut (ikke aktuelt å flytte p.d.d.) Innspill? Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 Hvis du betaler tilbake mesteparten av lånet så har du ingen egenkapital å kjøpe bolig med. Hva gjør du i dag, leier eller bor hjemme? Har du en del til overs så du kan øke sparekontoen? Hvis jeg var deg ville jeg latt pengene stå på BSU, spart opp så mye ekstra som jeg kan og kontaktet banker igjen om 1/2-1 års tid. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 For å komplisere spørsmålet ytterligere legger jeg til at ingen av bankene har vært villig til å gi meg tilstrekkelig lån for å kjøpe en bolig av akseptabel stand her jeg bor. Mesteparten av pengene er også låst i BSU. Ut fra dette ser jeg selv disse løsningene: - ta ut pengene fra BSU og betale ned mesteparten av lånet (Må betale tilbake skatteletten) - kjøpe en billig bolig et annet sted i norge som jeg kan leie ut (ikke aktuelt å flytte p.d.d.) Innspill? Hva med de tredje alternativet, la pengene stå og fortsette å spare? Klarer du ikke betjene studielånet ditt i dag? Du får vel til å kjøpe bolig en gang i fremtiden? Å ta ut pengene for å betale studielån er helt utrolig dumt. Å kjøpe bolig for utleie er ikke godkjent bruk av BSU, og du må også da betale tilbake skattefradragene. 1 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 For å komplisere spørsmålet ytterligere legger jeg til at ingen av bankene har vært villig til å gi meg tilstrekkelig lån for å kjøpe en bolig av akseptabel stand her jeg bor. Mesteparten av pengene er også låst i BSU. Hva legger du egentlig i begrepet "akseptabel standard" må alt være helt nytt? Med 300.000 i egenkapital burde du, iallefall i teorien, kunne få et ganske bra lån. Hvor bor du egentlig? 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 (endret) For å komplisere spørsmålet ytterligere legger jeg til at ingen av bankene har vært villig til å gi meg tilstrekkelig lån for å kjøpe en bolig av akseptabel stand her jeg bor. Mesteparten av pengene er også låst i BSU. Hva legger du egentlig i begrepet "akseptabel standard" må alt være helt nytt? Med 300.000 i egenkapital burde du, iallefall i teorien, kunne få et ganske bra lån. Hvor bor du egentlig? Enig. Tjener du 400 000 brutto i året og har 300 000 i studielån får du låne ca. 1,4 millioner hos nordea ifølge deres lånekalkulator. Selv i Oslo finner du både ett og toroms for 1,7 millioner. Har du 300 000 i studielån så tjener du vel oppe på 400-tallet, selv svigersøster som er nyutdannet førskolelærer (som er et notorisk underbetalt yrke) tjener over 400 000 i året. Men klart, har man ikke funnet seg fast jobb så er det jo verre. Endret 29. oktober 2015 av Herr Brun Lenke til kommentar
Rankiz Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 (endret) Sett de 300 000 inn på Nordnet og ta opp Superlån til aksjer med rente til 1,99% (Lån med pant i aksjer). Voila har du 500 000 kr du kan investere. Sett det så å brede globale indeksfond, samt at du setter 100 000 i obligasjoner, som gjør at du er sikret mot krakk. For de 100 000 vil du så flytte over til aksjefond etter en korreksjon. Ikke kan fondene dine bli tvangssolgt heller, for du har en belåningsgrad på 40%, mens grensen er 60%. Har 550 000 som er penger fra studielånet mitt og litt egenkapital. Bruker selv Nordnet Superlånet og får aksjebelåning til 1,99% årlig rente (2,01% effektiv rente). Totalt sitter jeg derav med 915 000 investert i markedet. Endret 29. oktober 2015 av Rankiz Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 Sett de 300 000 inn på Nordnet og ta opp Superlån til aksjer med rente til 1,99% (Lån med pant i aksjer). Voila har du 500 000 kr du kan investere. Sett det så å brede globale indeksfond, samt at du setter 100 000 i obligasjoner, som gjør at du er sikret mot krakk. For de 100 000 vil du så flytte over til aksjefond etter en korreksjon. Ikke kan fondene dine bli tvangssolgt heller, for du har en belåningsgrad på 40%, mens grensen er 60%. Har 550 000 som er penger fra studielånet mitt og litt egenkapital. Bruker selv Nordnet Superlånet og får aksjebelåning til 1,99% årlig rente (2,01% effektiv rente). Totalt sitter jeg derav med 915 000 investert i markedet. Jøsses, da kan vi alle bli rike uten risiko Eller? 1 Lenke til kommentar
Rankiz Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 (endret) Sett de 300 000 inn på Nordnet og ta opp Superlån til aksjer med rente til 1,99% (Lån med pant i aksjer). Voila har du 500 000 kr du kan investere. Sett det så å brede globale indeksfond, samt at du setter 100 000 i obligasjoner, som gjør at du er sikret mot krakk. For de 100 000 vil du så flytte over til aksjefond etter en korreksjon. Ikke kan fondene dine bli tvangssolgt heller, for du har en belåningsgrad på 40%, mens grensen er 60%. Har 550 000 som er penger fra studielånet mitt og litt egenkapital. Bruker selv Nordnet Superlånet og får aksjebelåning til 1,99% årlig rente (2,01% effektiv rente). Totalt sitter jeg derav med 915 000 investert i markedet. Jøsses, da kan vi alle bli rike uten risiko Eller? Har du 300 000 som du setter i aksjefond og setter de lånte pengene i mer sikre obligasjoner som gir 4-5% rente med lav risiko, og du har en effektiv rente på utlån på kun 2,01% sier det seg selv at det ikke er så mye risiko i denne metoden å operere på. Da vil du ikke få noe negativ svingstangeffekt ved nedgang i markdet. Du burde faktisk juble ved et børskrakk, for da har du 200 000 friske penger som er satt i lavrisiko obligasjoner som du kan flytte over til aksjefond, og dermed få en meget gunstig inngangspris. Endret 29. oktober 2015 av Rankiz Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 5. november 2015 Del Skrevet 5. november 2015 Du kan vel finne en bankkonto med samme eller bedre rente og da lønner det seg jo å beholde lånet. Det er også flere andre fordeler med studielån kontra vanlige banklån for bolig. I din situasjon ville jeg aldri ha innfridd studielånet - det gjør man først når man er gjeldfri på alle andre områder og vet man aldri mer kommer til å måtte låne penger. Lenke til kommentar
char_0n Skrevet 11. november 2015 Del Skrevet 11. november 2015 Der er uansett lite lurt å sprette opp BSU for å betale tilbake studielån. - Du vil, som du sier, måtte betale tilbake skattefordelen du har fått. - Om du ikke har benyttet BSU beløpet fullt ut så får du ikke lov å spare mer på BSU når du har sprettet kontoen. Dermed går du glipp av ytterligere skattefradrag. - Du har lavere egenkapital den dagen du ønsker å kjøpe bolig. - Du får antagelig høyere rente på BSU kontoen enn renten er på studielånet. Om du ikke har høyere rente på BSU konto så anbefaler jeg deg å bytte bank. - Er du over 34 år så kan du faktisk ta ut renteinntektene fra BSU og bruke på hva du vil, f.eks betale på studielån. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå