Anonymesen Skrevet 28. oktober 2015 Del Skrevet 28. oktober 2015 (endret) Hei!Tenkte å opprette denne tråden, først og fremst for å fortelle min historie og erfaringer knyttet til Isotretinoin, men også for å opplyse dere som har et kviseproblem og kanskje vurderer denne kuren. Også verdt å nevne at jeg er en gutt på 20 år som har vært plaget med kviser siden 14-15 alderen.Sent i 2014 henvendte jeg meg til fastlegen med kviseproblemet mitt. Resultatet av dette ble ca. 1 mnd på Tetracyclin-kur. Noe nedgang i kvisene ble det, men ikke noe å skryte av, de poppet like herlig opp igjen. På nyåret 2015 henvendte jeg meg igjen til fastlegen og det tok ikke lang tid før vi ble enige om å prøve en time hos en hudlege.I midten av mars fikk jeg time til den første konsultasjonen/timen. Noe ventetid hadde jeg selvfølgelig regnet med. Det tok ikke lange tiden før hudlegen min fastslo at Isotretinoin-kur var veien å gå. Jeg hadde lest meg opp på nettet og rundt, som så mange andre og visste sånn halvveis hva dette innebar. Jeg spurte henne litt om de forskjellige bivirkningene og farer jeg hadde blitt oppmerksom på, bl.a. tørrhet, depresjon, selvmordstanker, solømfintlighet og inntak av alkohol. Tørrhet var en veldig vanlig greie, depresjon var en sjelden bivirkning, selvmordstanker var helt utenkelig og bare en myte, solømfintlighet måtte jeg være påpasselig med og inntak av alkohol var ikke farlig, men med måte.Så begynte dette da, 25. mars 2015. Jeg var ivrig etter å komme i gang og var spent. Til å begynne med tok jeg 3 piller hver morgen, men etter 1-2 uker merket jeg at dette ble litt i meste laget og en altfor brå overgang for kroppen min. Mild hodepine sånn ca. hver dag, ikke ekstremt plagsomt, men man blir lei. I samråd med hudlegen bestemte vi at jeg skulle ta 2 om morgenen og 1 til middag, fortsatt 3 om dagen. Dette funket veldig mye bedre!Før kuren hadde jeg lest meg opp på tørrhet (ansikt og lepper generelt) og var forberedt. Kjøpte lyspyl og begynte å smøre allerede fra dag 1. I tillegg kjøpte jeg en hudkrem på apoteket som ble anbefalt, kommer til det senere (Den er Alfa Omega!!). Etter 3-4 uker merker jeg at huden er tørr, smører meg med lypsyl sikkert 20 ganger om dagen og hudkrem i ansiktet morgen, ettermiddag og kveld. I utgangspunktet holder det med morgen og kveld, men det er mye mer behagelig å smøre en gang for mye enn en gang for lite!I samme periode (3-4 uker) begynte jeg for alvor å kjenne kreftene av pillene. Var veldig flammende og rød i ansiktet hver dag, ikke vondt eller noe, bare jævlig irriterende! Men det blir man vandt til.. Dette gikk over etter 2-3 uker. I denne perioden begynner jeg å se små forbedringer, men fortsatt popper kvisene ut.. Funker dette egentlig???Herfra og ut får jeg virkelig kjenne på kreftene til Herr Isotretinoin. I mai får jeg en neglrotbetennelse i ringefingeren (Jævlig vondt). Jeg biter negler og er fullt klar over at betennelsen kan oppstå på grunn av dette, men jeg er overbevist om at Isotretinoin er grunnen til dette. Går til fastlegen med dette og får etter mye om og men utskrevet Diclocil som er en pencilin mot denne betennselen. 3 piller av dette om dagen + 3 av de opprinnelige i 8-9 dager gjorde susen. Disse pillene førte ikke til noen bivirkninger. I tiden etterpå får jeg litt vonde og stive ledd, spesielt skuldre og rygg, dette var også noe jeg hadde lest om på forhånd. Litt tungt å stå opp av senga, men etter 2 min er kroppen fit for fight. I løpet av de 1-2 første månedene var jeg også til kontroll hos hudlege 2 ganger i forbindelse med blodverdier og sjekk angående lever, alt var som det skulle!Frem mot sommeren hadde jeg ingen flere irriterende og vonde bivirkninger og var litt skeptisk når jeg skulle 2 uker til Hellas i juli/august. Hudlegen frarådet meg på ingen måte dette, likevel var jeg litt skeptisk, men tok det som en utfordring. Av tidligere erfaring gjøre solen ofte kviser MYE bedre og dette motiverte meg. Fikk kjøpt solkrem på apoteket, husker ikke akkurat hvilket merke, men solfaktor 30 var minimum. Rett før jeg dro fikk jeg enda en neglrotbetennelse i den samme fingeren og jeg kjente at det begynte å være ømt i begge (!!!) storetærne. Fikk utskrevet Dicolicil enda en gang, men til ingen nytte. Dette hjalp så og si ikke og jeg var litt i "ingenmannsland" like før avreise. Du vil faktisk ikke tro hvor vondt neglrotbetennelse er før du først har erfart det. Veldig typisk å slå og sparke borti alt..Uansett, satte meg på flyet og var 2 uker på stranda i Hellas. Levde i håpet om at neglrotbetennelse i fingeren og på tærne ikke skulle bli værre på turen, men saltvannet holdt det i sjakk enn så lenge. Angående solen og kontakt med huden så gikk det overraskende fint. Jeg har alltid blitt litt solbrent etter første dag på stranda, denne gangen var intet unntak. 2 dagen ble tilbrakt unden parasollen, men ingen 3. grads forbrenning, alle har vel vært litt solbrent? Videre soling var ikke noe problem, jeg var påpasselig med å smøre meg godt FØR stranda og etter lunsj (12-13 tida) da solen er på det sterkeste. Alle historier dere leser om å holde seg unna sola er bare løgn og du bør gjøre akkurat som du vil, bare vær litt ekstra varsom og legg heller et tykkere lag med solkrem! Kan også legge til at huden min er forholdsvis blek, så med et bedre grunnlag enn meg vil du kanskje unngå solbrenthet! Husk også fuktighetskrem, gull verdt!!Etter Hellas-turen var huden min så og si kvisefri, solen tok knekken på mesteparten og på dette tidspunktet så jeg veldig lyst på tiden fremover!Når vi omsider kom hjem og tilbake til jobb og annet tull, slo bivirkningene for alvor fart igjen! Neglrotbetennelsen som hadde ligget å godgjort seg i 40 varme i Hellas, viste ingen nåde.Jeg fikk tilbake betennelsen i fingeren og begge storetærne og Crocs var mitt eneste alternativ i et par uker. Jeg fulgte endel kjerringråd med dette og hadde fingeren og tærne i grønnsåpebad hver dag, jeg følte ikke at dette hjalp. Og her er begrunnelsen for at jeg er overbevist om at pillene er årsaken til neglrotbetennelsen: Jeg biter da for faen ikke tånegler! Uansett, jeg haltet til hudlegen min med dette og hun gav meg et desinfiserende middel og resept på to kremer (Husker ikke navn). Dette hjalp etterhvert og det ble delvis bedre de første ukene, men så var det uutholdelig igjen. Ikke kunne jeg spille fotball, ikke kunne jeg ha på delvis trange sko, ikke pensko, karret meg såvidt gjennom 8 timer på jobb og tårene rant om jeg sparket borte vegger eller gjenstander på bakken. Jeg vil påstå at jeg tåler mye smerte, men å unngå at tårer triller når du sparker borti en murvegg barbent med neglrotbetennelse, det er helt umulig.Hadde god dialog med hudlegen min om dette og hun ba meg komme inn for å sjekke dette en gang for alle. Her gav hun med bedøvelse i begge storetærne og skar bort alt av verk og sår. Jeg var også så heldig at bedøvelsen i den ene tåa ikke virket, veldig deilig! Deretter "brant" hun huden min sammen der nede og betennelsen skulle i all hovedsak for over. Fikk noen Pinex Forte etter behandlingen, knasket som det skulle vært potetgull, fy faen så vondt, men sånn går no dagan... Dette var i begynnelsen av september 2015.I tiden etter dette var jeg mer optimist enn noen gang, men så er det tilbake til helvete. Klarer å holde betennelsen i fingeren i sjakk med grønnsåpebad og desinfisering daglig, men tærne mine er forferdelige. Tærne er fryktelig ømme og en konstant angst for å sparke borti ting. Det skal sies at det de siste ukene nå har forbedret seg og det er ikke like ømt, men fortsatt sår. Ved hjelp av litt Hydrogenperoxid har jeg håp om at det kan bli ordentlig bra. Hudlegen min har jobbet med dette i rundt 25 år og har hatt kun 1 pasient tidligere med neglrotbetennelse som en bivirkning, så denne er veldig sjelden!I morgen (28.10.2015) tar jeg mine siste piller på kuren. 600 piller, fra 25. mars - 28. oktober. Det kommer absolutt til å bli deilig å være ferdig, jeg er veldig fornøyd med resultatet så langt og skal jeg tro hudlegen så skal alt av arr og røde flekker vært borte innen 1 år.Mange som leser om Isotretinoin-kur på nettet får nok en holdning som er negativ og at dette er en "helvetes-kur". Jeg er veldig opptatt av at det ikke skal sees sånn på, men heller at det kan være en positiv holdning til dette. Dette er fordi mange med alvorlige akne-problemer kan bli skremt og velger å ta avstand. Ja, dette er siste utvei i akne-sammenheng, men det er så absolutt ikke en dødens vei å gå. Skrekkeksempler på bivirkninger som depresjon og selvmord er bare tøv og vi som har gått igjennom kuren har definitivt et annet syn enn synserne som vet bedre enn andre..Nedenfor vil jeg sette opp en liten huskeliste som jeg mener det er lurt å følge dersom du går på denne kuren, eller for deg som ikke gidder å lese alt som er skrevet, men heller vil ha en oppsumering. Begynn med lypsyl før første pillene, jeg brukte vanlig Lypsyl under hele kuren, funket som bare det. Din nye bestevenn! Smør deg med fuktighetskrem i ansiktet daglig før første pillene, benytt La Roche Possay - Effaclar H. En helt fantastisk krem, kommer ikke til å skuffe deg. Fåes kjøpt på alle apotek. http://www.laroche-posay.co.uk/product-treatments/Effaclar/Effaclar-H-p8094.aspx Smør deg raskest mulig etter dusj/vask, da unngår du tørr hud/flass. Ikke for mye inntak av alkohol: 1. 3x så fyllesyk, 2. Leveren har ikke godt av det, 3. 3-4 øl er langt i fra farlig. Hold hodet hevet, tenk positivt, det er definitivt verdt det til slutt! Ved eventuell neglrotbetennelse: Grønnsåpebad hver dag, få tak i desinfiserende middel og bakteriedrepende krem Vær forberedt på noe slapphet/sløvhet og kanskje følelsen av å ikke få mye næring av maten du spiser, men dette er satt på spissen. Ta pillene med mat Finn i samråd med hudlegen din hva som passer best for deg: 3 i en dose, eller 2+1. Ikke vær redd for sol, smør deg godt (Solfaktor 25+) Jeg anbefaler at du går på kuren i sommerhalvåret (mars-oktober var perfekt). Dette er fordi lufta er mye fuktigere på sommeren sammenlignet med vinteren. Dette kan være med på å minske tørrhet Da kommer ikke jeg på mer i farten, spør meg gjerne om det er noe dere måtte lure på angående kuren eller mine erfaringer!PS! Hudlegen min kan jeg anbefale på det absolutt sterkeste, har ikke lyst til å legge ut navn og adresse her nå, men kan gi informasjon til de som er interessert. (Holder til i Vestfold).Takk for at du tok deg tid til å lese! Endret 28. oktober 2015 av Anonymesen 1 Lenke til kommentar
Instinkt Skrevet 28. oktober 2015 Del Skrevet 28. oktober 2015 Har faktisk vurdert å gå til hudlegen selv og få dette skrevet ut(problemer med akne siden 14 års alderen her også). Syntes dette var en kjempegod tråd! Fint å høre at behandlingen gikk bra for deg(med unntak av neglrotbetennelsen ofc ). Kanskje jeg skal bestille time allikevel.... Lenke til kommentar
Anonymesen Skrevet 28. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2015 Har faktisk vurdert å gå til hudlegen selv og få dette skrevet ut(problemer med akne siden 14 års alderen her også). Syntes dette var en kjempegod tråd! Fint å høre at behandlingen gikk bra for deg(med unntak av neglrotbetennelsen ofc ). Kanskje jeg skal bestille time allikevel.... Hvis du er veldig plaget med kviser, så anbefaler jeg deg å gjøre noe med det. Er det sånn at det er vondt/ømt (fysisk vondt) så er det en god grunn. Også det at selvbildet og selvtillitten har fått seg en knekk.. Vet ikke hva du har prøvd av preparater tidligere, men ingenting er som Isotretinoin. En enkel regel: Alt annet en Isotretinoin er midlertidig Jeg fikk behandlingen på blåresept (er vel helt normalt) og betalte rundt 250 kr de 4 første gangene, deretter gikk jeg over frikortgrensen og fikk dekket de to siste pakkene. 1 Lenke til kommentar
Instinkt Skrevet 28. oktober 2015 Del Skrevet 28. oktober 2015 Har faktisk vurdert å gå til hudlegen selv og få dette skrevet ut(problemer med akne siden 14 års alderen her også). Syntes dette var en kjempegod tråd! Fint å høre at behandlingen gikk bra for deg(med unntak av neglrotbetennelsen ofc ). Kanskje jeg skal bestille time allikevel.... Hvis du er veldig plaget med kviser, så anbefaler jeg deg å gjøre noe med det. Er det sånn at det er vondt/ømt (fysisk vondt) så er det en god grunn. Også det at selvbildet og selvtillitten har fått seg en knekk.. Vet ikke hva du har prøvd av preparater tidligere, men ingenting er som Isotretinoin. En enkel regel: Alt annet en Isotretinoin er midlertidig Jeg fikk behandlingen på blåresept (er vel helt normalt) og betalte rundt 250 kr de 4 første gangene, deretter gikk jeg over frikortgrensen og fikk dekket de to siste pakkene. Har prøvd alt fra antibiotika til kremer som epiduo og lignende. Ingenting som har funket så bra...... Lenke til kommentar
Ynka0 Skrevet 16. mars 2016 Del Skrevet 16. mars 2016 (endret) + Endret 17. mars 2016 av Ynka0 Lenke til kommentar
Robson32 Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 (endret) jeg anbefaler acnenomore Endret 30. november 2018 av Robson32 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå