TGB Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 (endret) Noen her som har erfaring med denne? Har hørt mye bra, og den høres bra ut. Ønsker meg egentlig en Trinnov 24 eller 32 kanals prosessor, men da snakker vi 300.000+. Så har endelig tenkt å dumpe min gamle Denon 4520 og gå for en Marantz 8802A inntil videre. Noen som har andre alternativer som bør vurderes? Må være Atmos (oppgraderbar til DTS:X); HDMI 2.0 og HDCP 2.2. Endret 27. oktober 2015 av TGB Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 Har den, og er veldig fornøyd. Var minimal oppgradering fra AV8801, men det var en forbedring i lyden. Spesielt hvis man brukte Dolby Surround til å spille av stereo musikk. Gjør det veldig mye bedre Det er etter min mening kun 2 minuser med den. 1-Appen for å styre den fra nettbrett/telefon kunne vært mye mye bedre. Den funker, men ikke helt på nivå med Bluesound eller Sonos utstyr. 2-For å få volum fremvisning når jeg justerer volumet på skjermen (Har den i ett rack i ett annet rom), så må video konverteren stå på. Dette gjør ingenting forskjell i bildet. Men når jeg bruker min HTPC, og skal kjøre fullskjerm av youtube videoer eller andre video filer, så går den ett sekund i svart for å justere oppløsningen. Noe som er rart, da jeg med PCen kjører 1080p hele veien. Det er da kjedelig at jeg enten må ha video konverteringen på eller av, og ikke pr inngang. Men det er uansett ikke noe problem for meg, selv om det av og til kunne vært greit å sett hva volumet stod på. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 3. november 2015 Forfatter Del Skrevet 3. november 2015 (endret) Har samme issue på min gamle Denon 4520 relatert punkt 2. Dette henger sammen med at HTPC og Marantz kjører forskjellige oppdateringsfrekvens (50Hz og 60Hz). Så da blir det i praksis ikke samme sync mot skjerm, og man må gjøre en endring av oppløsning på TV. Dette kan løses ved å matche dem. F.eks sette begge til 60Hz oppdatering (og samme oppløsning selvsagt). Jeg gikk for Marantz 8802A; regner med den dukker opp innen kort tid. Går også for fullbalansert kabeloppsett; bare så jeg har det på plass for fremtiden. Edit: Det irriterer meg fortsatt at jeg ikke har 300.000 klar til en 32 kanals trinnov Endret 3. november 2015 av TGB Lenke til kommentar
TGB Skrevet 18. november 2015 Forfatter Del Skrevet 18. november 2015 (endret) Da var Marantz AV8802A ankommet; ikke fått pakket opp ennå. Tydeligvis det blir solgt en del; importør var tom -derfor det tok litt tid. Endret 18. november 2015 av TGB Lenke til kommentar
TGB Skrevet 27. november 2015 Forfatter Del Skrevet 27. november 2015 (endret) Har leka med AV8802A i en ukes tid, svært fornøyd. Noen småting er det selvsagt. F.eks testlyden når man går inn på manuell kanaljustering er veldig lav; justerer man opp og avslutter justering hopper den tilbake til f.eks kabel-tv og lyden blir _VELDIG_ høy. Denon hadde ikke dette problemet. Samt hver gang man starter den så griner den om firmware oppgradering (selv om det er valgfri betalingsfirmware som gir mer funksjonalitet - dette går heldigvis å slå av i menyen, men rimelig irriterende inntil jeg fant denne innstillingen. Ellers er alt så mye bedre; audyssey er forbedret (den treffer langt bedre uansett hva man finner på under måling); denon måtte man gjøre alt 100% korrekt for å få bra resultat. Kjører nå alt balansert (via XLR); det er mer enn høyere lyd. 8802A er langt bedre enn tilsvarende denon på ubalansert også, men det er med balansert den virkelig skinner. Det er langt fra samme lyd som ved ubalansert bare 6dB høyere. Lydbildet høres mye strammere og presis ut. Får også utnyttet alle "hestekrefter" i alle de 300W forsterkerblokkene mine (med ubalansert blir de reelt ikke 300W pr kanal). Så lydbildet er mye bedre på alle måter (selv sub'ene høres bedre ut om man sammenligner mot Denon med lydnivået på tilsvarende nivå (har målt). Stemmer i senterkanalen blir også langt klarere. Instrument seperasjonen på musikk er mye mer presis og ved musikk "forsvinner" høytalerene og det blir bare en tredimensjonal lydvegg hvor man ikke legger merke til at lyden kommer fra hver enkelt høytaler (samme opplevelse på 5.1 og 7.1 materiale). Ikke testet i atmos ennå. En annen positiv ting er dolby surround (2 kanals til 7.1). Her brukes atmos motoren, og oppskalering fra 2 kanals til 7.1 er av en helt annen verden enn dolby prologic ii/dolby prologic x. Det høres virkelig bra ut på absolutt alt av tv-materiale (eller filmer med 2 kanalers lyd). Bruker bare fronthøytalere og sub'ene til musikk (enkelte ganger kun fronthøytalerne; så bruker ikke dolby surround modusen her. Pr nå kjører jeg den med 2 kanals Bryston 4BSST2 (300W@8ohm pr kanal) og en 5 kanals Classe Delta 5300 med samme spesifikasjon pr kanal som Bryston forsterkeren samt 2 * B&W DB1 sub'er. Høytalere koblet opp er B&W HTM2 Diamond, 2*803 Diamond, 2*804 Diamond og 2 * B&W SCMS (bakhøytalere). Snuser rundt etter noe fornuftig til takhøytalere for atmos, og når jeg finner de må jeg få tak i en eller flere kurrante effektforsterkere av samme kaliber jeg allerede har. Har også et par B&W 805 Diamond jeg tidligere har brukt til frontwide; vil gjerne fortsette med det - men går bra enn så lenge. Men det betyr i praksis at jeg må ha minst 6 effektforsterker kanaler til. Blir dyrt dette En annen ting; audyssey kalibrering var et lite styr; grunnet effekten på forsterkerblokkene og balansert ut fikk jeg trøbbel med å komme meg innenfor Audyssey sitt lydnivå under kalibrering; etter litt fikling og justering av sub'er via PC samt noen brytere bak på effektforsterker kom jeg i mål såvidt. Anbefales! Edit: Jeg satte også opp volumblokk på -10dB (går fra -85 til +15); høytalerene overlever nok men tror ikke ørene mine gjør det samme. Hadde et par episoder tidligere der Harmony fjernkontrollen klikket; og volum opp hang fast... det ble ubehagelig høyt (klarte stoppe den før den gikk helt til maks). Edit2: En ting som virkelig er ræva på Marantz AV8802A; fjernkontrollfølsomheten er historisk dårlig (denon hadde ikke dette problemet). Må holde fjernkontrollen direkte vinklet mot boksen (det er ikke fjernkontrollen som følger med som er dålig men mottakeren i AV8802A som er ekstremt sløv); eller så skjer ingenting. Heldigvis har jeg Harmony Elite; så da har jeg satt en IR sender rett foran AV8802A. Problem løst. En annen bitter ting er at volum på Marantz fjernkontrol også slå inn på Moon (som er hodetelefonforsterkeren min). Så om man har disse i samme rack så har man et problem. Moon produktene har heller ikke verdens beste IR sensor; jeg mistenker Moon bruker Marantz IR-mottakere flatt ut. Endret 27. november 2015 av TGB Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 5. desember 2015 Del Skrevet 5. desember 2015 Godt du er fornøyd. Skal teste det du sier om frekvenser på HTPC vs Marantz. Har selv ikke opplevd problemet som du nevner rundt manuell justering. Regner nok med at Moon ikke bruker Marantz sine IR mottakere. Det er nok kun en tilfeldighet at 2 IR frekvenser/koder som er brukt av begge. Har selv dette problemet med pilen til venstre på min. Den slår inn og endrer bilde format på TVen min. (Philips). Slik var det med AV8003 og AV8801 også. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 4. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2016 (endret) Ny oppdatering som fikser diverse ting, blant annet kvalitet på senterkanal nå man oppskalerer 2 kanals lyd til alle på DTS-fronten. Merkbart bedre faktisk. Synes også det er forbedring på Dolby Surround (atmos) oppskalering. Endret 4. juli 2016 av TGB Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå