Gå til innhold

Skal begynne med z-wave

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

Jeg har en nyere bolig som jeg ønsker å gjøre litt mer "smart" :)

Kan dere som er erfaren peke meg i riktig retning når det gjelder gode dimmere til LED og gateway/controller? :)

Har lest at noen sverger til det ene og noen det andre. Hva er den store forskjellen mellom vera og homeseer?

Er helt grønn på disse systemene og har ikke blitt klokere etter å ha lest i ukesvis :D

(må jo selvsagt kunne styres fra bryteren på veggen også)

Jeg skal starte med lys soner i første etasje, dimmere, impulsbrytere og ordinære lys. Styres fra apple ipad/iphone.

Er forlokkende å kunne styre via SIRI. Har også en ipad jeg tenker å montere i veggen som ett betjeningspanel.

Neste steg blir varme, IR til varmepumpe, termostater til varmekabler og styring av balansert ventilasjon med hjelp fuktsensorer og IO. Har villavent SAVE300 som faktisk kan utvides med z-wave enhet.

Sonos har jeg også i huset.

Endret av sh4rp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Les denne tråden først: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1691287:)

Gode dimmere til LED er litt omdiskutert. LED er enda ikke helt der. Qubino sin er en MOSFET-dimmer og skal ideelt sett være best, men selve Qubino-modulen er det ikke bare-bare å bruke heller...

Forskjellen i Vera og HomeSeer ligger i mine øyne i hva det kan gjøre, men siden jeg ikke har prøvd Vera over lengre tid kan jeg ikke si noe om det. HS-forumet har to tilnærminger til Vera: De som synes Vera er for enkelt og dermed flytter til HomeSeer, og de som synes HomeSeer kanskje er for komplisert for å kun skru av og på et par lys, og derfor flytter til Vera.

Lenke til kommentar

Både homeseer og Indigo ser ut som fine systemer. Kommer ikke Indigo til å støtte dørlåser etterhvert? Har lyst til å få til geofencing med apple watch.

Jeg bruker ikke mac.

Hvis jeg kjøper inn en uzb1 og en minipc så er jeg i gang, men er dette driftsikkert?
Jeg er ofte borte en uke eller to i slengen, da kan ikke systemet kræsje!! Det må være en redudans på brytere etc.

Lenke til kommentar

Både homeseer og Indigo ser ut som fine systemer. Kommer ikke Indigo til å støtte dørlåser etterhvert? Har lyst til å få til geofencing med apple watch.

Jeg bruker ikke mac.

Hvis jeg kjøper inn en uzb1 og en minipc så er jeg i gang, men er dette driftsikkert?

Jeg er ofte borte en uke eller to i slengen, da kan ikke systemet kræsje!! Det må være en redudans på brytere etc.

Hvis du ikke bruker Mac, så ville jeg ikke si at det er verdt å kjøpe en Mac for å kjøre Indigo, men det er meg.

Hvis du har en PC som kun kjører hjemmeautomasjon, så ja, da burde den være driftsikker. HS3 kan kjøre i ukevis her.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker ikke mac.

Hvis du ikke bruker Mac, så ville jeg ikke si at det er verdt å kjøpe en Mac for å kjøre Indigo, men det er meg.

Hvis du har en PC som kun kjører hjemmeautomasjon, så ja, da burde den være driftsikker. HS3 kan kjøre i ukevis her.

Nå burde strengt tatt HS3 være 100% driftsikkert også, med tanke på den sinnssyke prisen. For oss som ønsker å gjøre det litt billig, og heller ikke minste muligheten til å gjøre litt avanserte ting, er vel Fibaro sin Lite kontroller et greit utgangspunkt?

Lenke til kommentar

Jeg bruker ikke mac.

Nå burde strengt tatt HS3 være 100% driftsikkert også, med tanke på den sinnssyke prisen. For oss som ønsker å gjøre det litt billig, og heller ikke minste muligheten til å gjøre litt avanserte ting, er vel Fibaro sin Lite kontroller et greit utgangspunkt?

Nå har jeg lest så mye negativt om fibaro rundt om på nettet at det er helt uaktuelt. Men jeg liker designet!

Med en av homeseer sine egne controllere så bør det vel være driftsikkert?

Lenke til kommentar

"Sinnsyk pris"? Sammenlignet med Fibaro Lite til over 2000 kr?

... Lite er vel også et godt stykke fra å være "avansert"?

Da hadde jeg heller kjøpt Zee2 EU til $210. Muligens totalt sett litt dyrere, men også bedre. :)

HomeSeer på PC fungerer helt fint med UZB1 som kontroller. Jeg har ikke fått mer stabilitet med Z-NET enn jeg hadde med UZB1, men mulig det ikke blir mer stabilt enn 100% heller... ;)

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Ett billig alternativ er en Raspberry pi, UZB1 og Domoticz:

https://www.proshop.no/Mini-PC-Android-Raspberry-Pi/Pi-2-Model-B-Bundle-Black/2472247?utm_source=tekno&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

https://www.tronika.no/no/interface/760-pc-interface-uzb1.html

https://www.domoticz.com/

Siri vet jeg ikke om man får til på Domoticz (har ikke sjekket), men styring via tablets er ikke noe problem.

Lenke til kommentar

... ja det er muligens det beste alternativet man har hvis man vil at prisen skal være 0. Et annet alternativ med samme pris er også OpenHAB, som støtter utrolig mye, men det krever en del mer å sette opp og holde vedlike.

Men igjen: Det er utrolig hvor fort pengene man eventuelt bruker på software drukner i utgifter til hardware og elektriker når man begynner å bygge ut. ;)

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Ett billig alternativ er en Raspberry pi, UZB1 og Domoticz:

https://www.proshop.no/Mini-PC-Android-Raspberry-Pi/Pi-2-Model-B-Bundle-Black/2472247?utm_source=tekno&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

https://www.tronika.no/no/interface/760-pc-interface-uzb1.html

https://www.domoticz.com/

Siri vet jeg ikke om man får til på Domoticz (har ikke sjekket), men styring via tablets er ikke noe problem.

Siri fungerer like fint til Domoticz som den gjør til f.eks Homeseer og Openhab.

http://www.domoticz.com/wiki/Homekit_Siri

Lenke til kommentar

Da hadde jeg heller kjøpt Zee2 EU til $210. Muligens totalt sett litt dyrere, men også bedre. :)

HomeSeer på PC fungerer helt fint med UZB1 som kontroller. Jeg har ikke fått mer stabilitet med Z-NET enn jeg hadde med UZB1, men mulig det ikke blir mer stabilt enn 100% heller... ;)

Zee2 EU ser aktuell ut, helt ukomplisert liksom :) bør jo være idiotsikkert

Om det koster noen tusen så er ikke det noe problem, det viktigste er at det fungerer :) Jeg installerer alt av hardware selv så sparer jo litt der

Endret av sh4rp
Lenke til kommentar

Jeg så på HS3PRO, men jeg har ikke satt meg skikkelig inn i hva HS3 faktisk tilbyr. 

For meg er også pris avgjørende, spesielt når jeg bor i en leilighet jeg ikke blir i mange år. Derfor vil jeg ikke gjøre inngrep som koster mye penger. Uansett. 

UZB1 - er denne sterk nok til å sende signaler til et vanlig hus? Så alt jeg trenger er en PC og UZB1 + HS3, så er jeg godt i gang(minus mottakere osv..)? 

Noen som har testet Razberry Z-wave modulen kontra UZB1?

Lenke til kommentar

UZB1 - er denne sterk nok til å sende signaler til et vanlig hus? Så alt jeg trenger er en PC og UZB1 + HS3, så er jeg godt i gang(minus mottakere osv..)?

Ja, den er plenty "sterk" nok. Husk at Z-wave også er et "mesh nettverk". Det videresender signaler hvis en ikke har direkte kontakt med kontrolleren. Direkte kontakt er selvfølgelig alltid å foretrekke, men det er ikke nevneverdige (eller merkbare) hastighetsreduksjoner med å ikke ha det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...