Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NGT, SHDSL eller ADSL ?

Anbefalte innlegg

NGT vil ikke gi noen god forklaring på hvorfor shdsl gir laver latency enn adsl.

Dette er rart sa de, grunnet til at adsl og shdsl bruker samme overføringsprotokoller.

Men så er shdsl avstandsbetinget også.. så da blir det kanskje heller bare for folk som bor under 1km fra sentralen.. men hakke egentlig nok peiling.

Kan noen med NGT shdsl pinge www.catch.no , husk å oppgi hvor du bor, hvilken hastighet/linje du har.

Tusen tusen hjertelig takk!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SHDSL har lengre rekkevidde enn ADSL da SHDSL også benytter det lavere frekvensbåndet som er reservert for telefoni hos ADSL. Det er derfor du ikke kan kjøre SHDSL over telefonlinjen. Desto lavere frekvenser, desto lengre rekkevidde. I et "normalt" miljø vil du oppnå SHDSL link opp til 8km, mens ADSL er begrenset til rundt 5km. Disse rekkeviddene kan variere sterkt fra sted til sted grunnet kvalitet på kobber og støy.

Dersom du lurer på hvorfor latency er lavere på SHDSL enn ADSL ta et lite søk på Google. ;) Søk også på "interleave".

Lenke til kommentar

SHDSL 2312/2312 Oslo

Pinging redirect.nettvik.no [193.75.75.102] with 32 bytes of data:

Reply from 193.75.75.102: bytes=32 time<10ms TTL=247

Ping statistics for 193.75.75.102:

Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),

Approximate round trip times in milli-seconds:

Minimum = 0ms, Maximum = 0ms, Average = 0ms

edit: virker som om min, max og average blir litt fakka når latencyen er <10ms

Endret av Calm
Lenke til kommentar
SHDSL har lengre rekkevidde enn ADSL da SHDSL også benytter det lavere frekvensbåndet som er reservert for telefoni hos ADSL. Det er derfor du ikke kan kjøre SHDSL over telefonlinjen. Desto lavere frekvenser, desto lengre rekkevidde. I et "normalt" miljø vil du oppnå SHDSL link opp til 8km, mens ADSL er begrenset til rundt 5km. Disse rekkeviddene kan variere sterkt fra sted til sted grunnet kvalitet på kobber og støy.

Dersom du lurer på hvorfor latency er lavere på SHDSL enn ADSL ta et lite søk på Google. ;) Søk også på "interleave".

Beklager, men det du sier der er fullstendig galt.

Rekkevidden på ADSL er lengre pga at den er asymmetrisk. Det blir mer støy ved symmetriske linjer. (Jeg jobber med dette så det vet jeg)

Lenke til kommentar

Rekkevidden på ADSL er lengre pga at den er asymmetrisk. Det blir mer støy ved symmetriske linjer. (Jeg jobber med dette så det vet jeg)

Da kan du kanskje utdype det litt da, for jeg mener at jeg har rett. :) Hva har asymeterisk/symmetrisk med loop reach å gjøre?

BTW; SHDSL har lengre rekkevidde.

Endret av Rim
Lenke til kommentar

Da er det rart at jeg ikke kunne få ADSL men kun SHDSL der jeg bor. Er akkurat utenfor rekkevidde for ADSL (6 km sa NGT), mens SHDSL kunne de tilby til folk som bor lengre unna.

E.

Lenke til kommentar

Da kan du kanskje utdype det litt da, for jeg mener at jeg har rett. :) Hva har asymeterisk/symmetrisk med loop reach å gjøre?

BTW; SHDSL har lengre rekkevidde.

Uten å vite så veldig mye om dette ville jeg også tippet at SHDSL har lengre rekkevidde, siden dette bruker eget kobberpar og ikke kan kobles med en "splitter" på telefonlinjen. Sitter selv med en SHDSL linje og pingen til www.catch.no ligger på 5-7sek.. Har 2.3mbit shdsl fra catch og bor i vestfold..

Lenke til kommentar

Her er hva jeg fikk i svar fra NGT kundeservice:

-----------------------------------------------------------------------

Hei

Du har rett i at avstand og routing er viktig for latency, men overføringsprotokoller er det mest avgjørende. Avstanden fra deg til sentralen er heller ikke det avgjørende da forskjellen på noen kilometer kun påvirker latency med under 1 ms. Avstanden man snakker om når det gjelder latency er antall hopp. Dvs. antall routere og knytepunkt mellom deg og serveren du skal spille på og hvilke nett man skal innom. Dette kan man sjekke ved å bruke kommandoen tracert <IP-adresse til server> i DOS. Her kan man se hvor latencyen øker og hvor mange hopp man skal innom. ADSL og SHDSL bruker samme overføringsprotokoller og således er ikke dsl løsningen avgjørende.

ISDN vil noen ganger ha lavere ping enn XDSL til enkelte servere. Dette kommer av flere ting.

- ISDN bruker overføringsprotokoller som i utgangspunktet har lavere latency enn XDSL, men på grunn av den lave hastigheten på ISDN blir det "kø" som forårsaker høyere latency

- ISDN linjen kan være på ett backbone som ligger færre hopp fra serveren du spiller på.

Som en oppsummering kan jeg nevne at en som bor i samme område som deg har selv testet ping mot flere norske og skandinaviske servere og opplever følgende.

Norske servere - mellom 15 og 50 ms(avhenger av lokasjon og båndbredde på server). Våre servere(kjører cs og battlefield) under 15 ms.

Svenske servere. mellom 25 og 70 ms(avhenger av lokasjon og båndbredde på server).

Danske servere. mellom 25 og 70 ms(avhenger av lokasjon og båndbredde på server).

Ønsker man lavere ping enn 15 ms må man enten sitte rett på backbone til server, sitte i ett Lan eller være koblet opp med dedikerte linjer i form fiber eller frame relay.

Hilsen

Ina C. Nordbø

Bredbådstelefonen Privat

NextGenTel

---------------------------------------------------------

Men rart at omtrent i alle tilfeller, så har personer med SHDSL lavere latency enn personer med ADSL... Det er dette jeg ikke helt forstår!! :(

Lenke til kommentar

btw.. sitter på en MONSTER linje fra BKK laaaangt ute på bondelandet (utfor bergen, nærmere sagt Sotra).

Sinnsyk lav ping med denne linjen.. pinger 8 ms til alle norske servere.. lol

Ellers pinger jeg 20 til de fleste svenske servere, og 19 til de fleste danske.

Sinnsyk god linje.. synd BKK ikke har så god dekning ennå.

Blir irritert når folk sitter med BKK luksus på SELVESTE BONDELANDET.. *hører sauene skriker utfor viduet* :grumpy::grin:

Lenke til kommentar
Uten å vite så veldig mye om dette ville jeg også tippet at SHDSL har lengre rekkevidde, siden dette bruker eget kobberpar og ikke kan kobles med en "splitter" på telefonlinjen. Sitter selv med en SHDSL linje og pingen til www.catch.no ligger på 5-7sek.. Har 2.3mbit shdsl fra catch og bor i vestfold..

Syns det var utrolig lang tid :wow:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...