Gå til innhold

Kontor/film-PC til under 5000 kr

Anbefalte innlegg

Hei,

Har gått med tanker om å oppgradere kontor-pc da den begynner å slite med kjøre nyere videoer.

Dette ble nå plutselig litt mer hastverk da strømforsyning sa takk for seg i dag.

Normalt ønsker jeg å bruke en del tid på å sette meg inn i hva som er greit for mitt bruk for de forskjellige komponentene men nå ser jeg at jeg ikke vil få tid til det og ber dere om hjelp

PC blir i all hovedsak brukt til helt enkle kontorapplikasjoner den står på 24/7.

Det eneste som jeg kan tenke meg som kan være krevende er avspilling av film. Ved innkjøp av ny pc så vil jeg det skal kunne gå greit å spille 4K video.

Det jeg trenger/ønsker å kjøpe er

Kabinett- bør være plass til min 3 stk 3 1/2" disker og 1 stk 2 1/2" disk

Strømforsyning

Hovedkort- Hvilke type formfaktor er mest brukt i dag?

CPU - heller mot Intel men vet ikke hvorfor.

RAM

Skjermkort- uttak for 2 skjermer.

Budsjett: 5000,-  er dette realistisk?

Komponenter jeg kan tenke meg å bruke om igjen er

Windows 10

SSD hard disk intel 320 120GB

3 stk hard disker

Skjerm

Mus/tastatur

Det er en fordel om den ikke bråker for mye selv om PC vil stå i rommet ved siden av monitor.

Noen som kan komme med noen tips og peke meg i riktig retning?

På forhånd takk.

Jarle

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags tilkoblinger har du på monitorene dine? Har du tenkt noe på om du ønsker støtte for 60hz på begge monitorene?

Det jeg tenker som en mulighet her er å kun gå integrert grafikk i første omgang. Hvis du er fornøyd så kan du bare beholde det, hvis ikke setter du inn ett skjermkort, f.eks GTX 950 med 2 displayport utganger.

Den vanligste formfaktoren er jo ATX, men hvis ikke du trenger så mye plass eller ønsker så stor kasse så er mATX helt suverent.

Forløpig forslag:

http://www.prisjakt.no/list.php?l=218634&view=b

Jeg ville ha med en i5 prosessor. Du klarer deg nok med en 2-kjerner (i3), men denne i5'n har god pris/ytelse ratio.

Tatt med en billig modulær strømforsyning. Maskinen din vil ikke kreve mye effekt så du trenger ikke noe high-end greier her, og modulær er greit for å få det litt ryddig. Fokus på lav støy vba en god kjøler og et polstret kabinett. Plass til alle drevene dine.

Dette hovedkortet sammen med intel HD 4600 skal kunne kjøre opp til 4096x2304@24Hz på HDMI-porten og 3840x2160@60Hz på DP-porten. Dermed, hvis monitorene dine støtter både dp og hdmi, så kan du koble til begge disse direkte på hovedkortet. 

Man kan riktignok få bedre APU (integrert grafikk) ved å gå AMD, men man vil da også få en langt svakere prosessor. Jeg valgte dermed intel i5. Man kan også få bedre ytelse i den integrerte grafikken ved å gå for minne med høyere frekvens/hastighet (1866, 2133 eller 2400), men jeg har satt opp 1600mhz fordi man må overklokke minnet for øke hastigheten fra 1600 mhz, og dette lar seg ikke gjøre på alle brikkesettene. 

Jeg bygget nettopp en tilsvarende maskin til min far (han hadde ikke 4K kravet, men ellers veldig likt) og som kontor PC er han enormt fornøyd.

Lenke til kommentar

Hei,

Takk for svar. 

Har HDMI på monitorer. Trenger ikke 60Hz på begge, trenger  vel for så vidt ikke 4k på begge heller. Kan fint bruke 1080 på den ene skjermen, så om det er ok å bare bruke integrert grafikk så er det et bra forslag med å bare utvide med et skjermkort om det blir behov for det.

Kabinettet blir stående på et teknisk rom så kabinettstørrelse betyr ikke så mye.

Har det noe for seg å gå for socket 1151 i stedet for 1150 når en først skal kjøpe nytt nå. Ser at f.eks i5-6400 (1151) og i5-4460 (1150) er nære i pris. hva er primært forskjellen på Haswell vs Skylake? Til mitt bruk betyr det noe å gå for 1151? ser at det er noe mindre effektbruk på 1151.

Di har satt opp en ekstra CPU kjøler, er ikke kjøler som følger med noe å bruke?

Jeg har sett på corsair CX430M også. Denne ser også ut til kunne tilfredstille mine behov. 430W bør være en del mer en det dette systemet kommer til å bruke?

Når jeg har sett på HK så har jeg sett at det står OC på høyere frekvenser en 1600 vil det si at en må overklokke minnet for å klare dette?

Lenke til kommentar

Har det noe for seg å gå for socket 1151 i stedet for 1150 når en først skal kjøpe nytt nå. Ser at f.eks i5-6400 (1151) og i5-4460 (1150) er nære i pris. hva er primært forskjellen på Haswell vs Skylake? Til mitt bruk betyr det noe å gå for 1151? ser at det er noe mindre effektbruk på 1151.

Du må gjerne kjøpe socket 1151 ja. Det blir litt dyrere da, og så må du huske på å ta DDR4 minne. Noen av hovedkorta støtter også DDR3L

Di har satt opp en ekstra CPU kjøler, er ikke kjøler som følger med noe å bruke?

Jeg mener et bestemt NEI - den er søppel. Den vil fungere, men mange monterer den feil, eller den detter av. Den bråker også mer enn nødvendig, og kjøler dårlig. Jeg syntes det er verd å invistere noen hundrelapper i en OK kjøler med bakplate. Dette hjelper jo også for den totale flowen i kassa di. Selv om det er en kontor PC så fortjener den såpass :) IMO er det å bruke litt penger på en kjøler ikke et alternativ, det er obligatorisk.

Jeg har sett på corsair CX430M også. Denne ser også ut til kunne tilfredstille mine behov. 430W bør være en del mer en det dette systemet kommer til å bruke?

I utgangspunktet er dette helt OK. Det kommer litt ann på om og hvilken GPU du går for i fremtiden.

Når jeg har sett på HK så har jeg sett at det står OC på høyere frekvenser en 1600 vil det si at en må overklokke minnet for å klare dette?

Jepp - som jeg sa. Skal du overklokke minnet maksimalt (og kjøper brikker som støtter høy hastighet) må du ha Z97 brikkesett på socket 1150 og Z170 brikkesett på socket 1151. OC av minnet er relativt enkelt. Det betyr ikke spesielt mye for den generelle ytelsen, men kan bety noe for ytelsen mhp integrert grafikk.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Du må gjerne kjøpe socket 1151 ja. Det blir litt dyrere da, og så må du huske på å ta DDR4 minne. Noen av hovedkorta støtter også DDR3L

Hva tjener jeg eventuelt i ytelse på å gå opp til 1151?

hvis det ikke er så mye å tjene på det så var det ganske greie priser de oppgraderingspakkene som Omnithunter foreslo.

Lenke til kommentar

Hei,

Takk for alle innspill. Jeg går for en kombinasjon med skylake i5, bruke integrert hovedkort til å begynne med og så oppgraderer jeg heller den biten senere om det blir behov for det. Går for den kabinett strømforsyningspakken som Omnithunder fant på netonnet. Havner da på ca 4800 som er innenfor budsjett.

https://prisguiden.no/liste/156673

Mvh

Jarle

Endret av JTJ
Lenke til kommentar

Relativt dyrt HK du har der. Noe spesiell grunn til at du har valgt akkurat det?

Det var for å ha et kort som støtter DDR4

Edit: Men ser nå at det er billigere kort med DDR4 støtte. Jeg må ha hatt på noen filtre som jeg ikke har vært klar over når jeg fant kort. 

Endret av JTJ
Lenke til kommentar

Ja - du trenger i prinsippet bare et socket 1151-kort med støtte for HDMI og DVI slik at du kan koble på begge HDMI skjermene dine. H110 eller B150 brikkesett burde vært helt OK og koster rundt 800 kroner. Pass på at hovedkortet har nok SATA-tilkoblinger (ser ut som du trenger 4?).

Som Omnithunder sier så må du ha 2 brikker med minne, f.eks 2*4 GB. Mener 2133mhz er "default" her, så du trenger ikke ta brikker med høyere hastighet.

Edit: Kan legge til at hvis du vil ha raid i fremtiden så må du kjøpe H170 eller Z170.

F.eks:

HK: https://www.komplett.no/product/850582/datautstyr/hovedkort/intel-socket/msi-b150m-bazooka-socket-1151#

CPU: https://www.komplett.no/product/850032/datautstyr/prosessorer/intel-core-i5-6400-skylake

Minne: https://www.komplett.no/product/853600/datautstyr/minnebrikker/patriot-viper3-ddr4-2400mhz-8gb-2x4gb

(Mer enn 2133 men billigste jeg fant på Komplett).

Og så har du kabinett/PSU pakka fra netonnet hvis du ville ha den. Skulle bli 4137,- totalt.

Du trenger kanskje også en slik DVI - HDMI adapter som Omnithunder nevnte tidligere også.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Hei,

Det var en bedre pris på HK  :)

Jeg tror ikke jeg trenger raid i PC i fremtiden heller. Kjøper en NAS server på et senere tidspunkt som vil ta seg av det behovet.

DVI-HDMI adapter har jeg så da er jeg i mål. Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...