Gå til innhold

Hei jeg lurer litt på grafikkort


IsacH

Anbefalte innlegg

Hei jeg skal kjøpe nytt skjermkort og lurer litt på hvilket jeg skal kjøpe meg.

Jeg har en i5-4460 cpu på 3.20 ghz 8gb ram

og ett elller annet møka amd grafikkort det funker greit, men sliter en del med nyere spill.

Budsjettet mitt er på 2500 og nedover.

Endret av IsacH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha nytt i denne prisklassen så er nok R9 380 beste valg

http://www.prisjakt.no/product.php?p=3196547

 

Alternativt kan du gå på bruktmarkedet og se etter GTX 780 TI. Burde dukke opp noen av og til i denne prisklasse.

 

Pass på at du har fysisk plass til et nytt kort i kabinettet ditt, at du har nok effekt i strømforsyningen og har nok/riktige kabler.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Støtter Kyrres forslag til nytt kort. Men han har lagt ut et med 4GB minne som eksempel, og det ser jeg ikke at R9 380 vil få bruk for. Det er et par hundrelapper å spare på å gå for et kort med 2GB i stedet. Når det er sagt mener jeg å ha hørt at Sapphire kortet skal være ganske bra, så kanskje derfor Kyrre anbefaler det? Men som sagt; ellers har tester vist at det er minimal forskjell i ytelse mellom 2GB og 4GB versjonene (4GB versjonens VRAM er klokket 200MHz høyere enn 2GB versjonen). Personlig ville jeg gått for et av 2GB versjonene til enten MSI Gaming, eller Asus Strix.

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Nja .. Eneste grunnen til at jeg tenkte man kunne ta 4 GB utgaven er at man ser utviklere begynner å grave i minnemengden som er tilgjengelig på skjermkort. Hvis man skal prøve å ta noe som helst hensyn til dette folk kaller future-proof (som jo egentlig er umulig å ta hensyn til i PC sammenheng) så kan man jo vurdere å bare ta ett skjermkort med litt mer minne. Better to have it and not need it, then to need it and not have it liksom. Når det gjelder Sapphire så ja, dette er en gammel og god produsent av AMD skjermkort, absolutt.

 

Men MSI Gaming er helt kanon det også. Ser ikke helt for meg at man sparer så mye ved å gå MSI 380 2GB Gaming da..

Billigste Sapphire 4 GB = 2249 inkl frakt (netonnet)

Billigste MSI Gaming 2 GB = 2249 inkl frakt (multicom)

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg leste en kommentar på en side der en anbefalte Sapphire Nitro og sa det var gode greier. Mitt inntrykk av Sapphire generelt har imidlertid ikke vært spesielt bra. Men siden du anbefalte det nå så gadd jeg ikke lete opp Sapphire Nitro reviews for å se om det klarer å slå sine "brødre" med en frame eller to. Jeg antok det var enten fordi du hadde lest reviews av det, eller at det ville være "Future proof" med 4GB. Og jeg er ikke ute etter å trøkke noen på føttene som gir gode råd her på forumet. Men min mening er altså at de ~200Kr man kan spare på å gå ned til 2GB versjon, er bedre brukt i å skaffe seg et kort med kjent god byggekvalitet, som er stille, og eventuelt har godt overklokkings potensial.

 

Nå må jeg jo nesten se på en review av kortet da, og jeg liker godt at de har sørget for aktiv kjøling av VRM og RAM. Som vi ser i ytelsestestene så blir kortet matchet i ytelse på GTA5 i 1080p av et blodtrimma GTX960. Og det er et kort med bare 128bit minnebus. Til 1080p er det altså liten grunn til å anta at 4GB vil ha noe å si over 2GB. GTX960'en ramler imidlertid fullstendig fra hverandre på 1440p, og det er da sannsynligvis minnebussbredden som kommer til kort, R9 380 har jo 256bits minnebus. Og om vi går tilbake til den første 2GB vs 4GB testen jeg linket til. Så ser vi ~samme ytelses fordel til kortet med 200MHz raskere VRAM i 1440p som i 1080p. Om mengden VRAM var synderen skulle 2GB kortet ha mistet mer ytelse i 1440p.

 

Jeg tror personlig R9 380 aldri kommer til å få nytte av 4GB minne. (Famous last words. :p)

 

Så til IsacH: Det er imidlertid ikke vanskelig å stile seg bak Kyrres anbefaling og resonnement angående å "trenge og ikke ha" 4GB. Og Sapphire kortet ser ut som det er bra bygget. Jeg ønsker ikke å gjøre valget vanskeligere for deg med å anbefale et annet kort. Du får se på meg som fyren som har kjøpt Asus hele livet, og ser på det som det "trygge" valget. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...