Gå til innhold

Her er RapidE – elbilen som får Model S til å se pinglete ut


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeg gidder ikke å prøve å lære deg fysikk. Det får du gjøre på egen hånd.

 

Ang batteripakken så trengs det en oppgradering av sikringer og software for å få ut de 1300ish amperene man trenger for at begge motorene skal yte maks. 

Prisen på denne "oppgraderingen" er i prisleien 80000 kroner. Flere på det norske tesla-forumet har fått denne informasjonen fra Tesla, men jeg har ikke dokumentasjon til deg.

 

 

 

For noe tull, det er tydelig at du ikke forstår enkel fysikk når du ikke engang kan fortelle hva jeg sier feil. Det er ikke snakk om å måle spinnhastigheten til subatomære partikler, men noe så enkelt som dreiemoment og energi. Jeg så at du forsøkte deg på å si noe om fysikk tidligere da du nevner at det er en forskjell mellom moment og dreiemoment, men du klarer jo ikke å forklare noe av det du påstår. Jeg tror du rett og slett ikke har peiling overhodet.

 

Syntes du skal gi deg nå, og begynne å oppføre deg istedenfor. Hele veien har jeg kommet med forklaringer bak alle mine argumenter, vist til utregninger basert på vekt og dreiemoment, og tatt elementer som dekkbredde, launch control, lagret kinetisk energi på svinghjul etc med i regnestykkene. Mens du bare har kommet med sprøyt og tullerier og sagt at jeg tar feil uten å forklare hva jeg tar feil med.

 

Hvis det eneste du ønsker i denne diskusjonen er å herse med andre fordi du syntes dette er gøy så har du et problem. Vis til dokumentasjon eller forklaringer på hvor jeg tar feil om du skal påstå at jeg tar feil.

 

Jeg har ingen problemer med å beklage meg eller innse at jeg tar feil, men det nytter ikke når du kun kommer med en påstand om at jeg tar feil uten å begrunne det, uten å vise til dokumentasjon og bare slenger fra deg at du ikke gidder å lære meg fysikk. Du kan tydeligvis ikke noe om enkel fysikk, så slutt å lat som du kan det.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Ta deg en titt på momentkurven til en Aventador så ser du at fra turtallet Launch Control-en slipper bilen på er momentkurven meget flat og høy. Superbiler fungerer ikke som gamle forgassermotorer lengre der det ikke skjer noe før man kommer på 5000 omdr. Effektkurver er ganske slake på nye biler, og hvertfall på turbomatede superbiler.

 

Her er en Agera:

 

koenigsegg-one1_100458106_l.jpg

 

 

 

Fant ikke til Aventador, men her er en til Gallardo.

 

 

 

23751-2010-Lamborghini-Murcielago-Dyno.j

 

 

 

Så fint, da vet du jo at dreiemoment i forbrenningsmotorer starter lavt og stiger i takt med turtallet.

 

For en elektrisk induksjonsmotor er det omtrent omvendt. Startmomentet er gjerne 1.5-3 ganger større enn nominelt moment, og man får følgelig full kraft fra stillstand til nominelt turtall.

I tillegg til denne spesielle kurven er selve dreiemomentet også veldig høyt.

 

Under er en typisk momentkurve, men den finnes i flere ulike varianter - ofte klassifisert i firehovedgrupper av  NEMA. Hvilken gruppe motoren skal i blir bestemt av designet og behovet for moment vs startstrøm osv. For frekvensomformermatede motorer er ikke startstrøm en aktuell problemstilling. Det som dog er relevant er hvor mye reaktiv effekt motoren trenger ettersom det suger strøm fra batteriet og opptar "båndbredde" på ledningssystemet og skaper varme. Anyways, det er et sidespor nå.

 

Her er de fire typiske induksjonsmotor-momentkurvene:

trq_speed_a_d.gif

Som du ser er momentet høyere enn nominelt for hele turtallsområdet opp til nominelt turtall for alle klasser unntatt D. 

Merk at for tesla så går den langt over nominelt turtall og inn i feltsvekkingsområdet, men ved høyt turtall og høy fart er ikke behovet like stort for høyt moment da man allerede har plenty av kinetisk energi.

 

 

 

Men som jeg har nevnt tidligere har Lamborghinien den fordelen at den har Launch Control som spinner opp motoren til det mest effektive turtallet og lagrer dermed også kinetisk energi i svinghjulet og veivakselen og kobler inn clutchen ved full kraft og dreiemoment fra stillestående.

 

Dermed har Tesla og en Aventador samme utgangspunkt for 0-100 hastighet siden begge to starter med høyest mulig dreiemoment rett til hjulene. 

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Du kan ikke sammenlikne en forbrenningsmotor og en elektrisk motor....

De utvikler momentet sitt på to fundamentalt ulike måter og responderer på lastforandringer helt ulikt også.

 

Nei, ikke i tilfellet jeg har beskrevet over for deg.

Igjen har jeg kommet med forklaringer for hvordan jeg tenker med mine påstander, mens du bare kommer med en påstand fra løse luften.

 

Alle vet at en elmotor og forbrenningsmotor fungerer forskjellig.

Men det betyr på ingen måte at de trenger å ha forskjellig virkemåte når begge enhetene tilrettelegges for å ha så like egenskaper som mulig, eksempelvis Launch Control som gir Lamborghinien helt samme utgangspunkt som Tesla har i starten fra 0-100.

Lenke til kommentar

 

Du kan ikke sammenlikne en forbrenningsmotor og en elektrisk motor....

De utvikler momentet sitt på to fundamentalt ulike måter og responderer på lastforandringer helt ulikt også.

 

Nei, ikke i tilfellet jeg har beskrevet over for deg.

Igjen har jeg kommet med forklaringer for hvordan jeg tenker med mine påstander, mens du bare kommer med en påstand fra løse luften.

 

Alle vet at en elmotor og forbrenningsmotor fungerer forskjellig.

Men det betyr på ingen måte at de trenger å ha forskjellig virkemåte når begge enhetene tilrettelegges for å ha så like egenskaper som mulig, eksempelvis Launch Control som gir Lamborghinien helt samme utgangspunkt som Tesla har i starten fra 0-100.

 

 

Det er jo akkurat der du bommer.

 

Epler og pærer osv.

Lenke til kommentar

Men som jeg har nevnt tidligere har Lamborghinien den fordelen at den har Launch Control som spinner opp motoren til det mest effektive turtallet og lagrer dermed også kinetisk energi i svinghjulet og veivakselen og kobler inn clutchen ved full kraft og dreiemoment fra stillestående.

 

Dermed har Tesla og en Aventador samme utgangspunkt for 0-100 hastighet siden begge to starter med høyest mulig dreiemoment rett til hjulene. 

 

 

 

 

Du kan ikke sammenlikne en forbrenningsmotor og en elektrisk motor....

De utvikler momentet sitt på to fundamentalt ulike måter og responderer på lastforandringer helt ulikt også.

 

Nei, ikke i tilfellet jeg har beskrevet over for deg.

Igjen har jeg kommet med forklaringer for hvordan jeg tenker med mine påstander, mens du bare kommer med en påstand fra løse luften.

 

Alle vet at en elmotor og forbrenningsmotor fungerer forskjellig.

Men det betyr på ingen måte at de trenger å ha forskjellig virkemåte når begge enhetene tilrettelegges for å ha så like egenskaper som mulig, eksempelvis Launch Control som gir Lamborghinien helt samme utgangspunkt som Tesla har i starten fra 0-100.

 

 

Her er det også veldig tydelig at det skorter stort på fysikkunnskapene dine.

Dreiemoment er gitt som effekt delt på turtall.

At man befinner seg i et turtallsområde som gir høyest dreiemoment, betyr ikke at dreiemomentet er tilstede.

 

Dreiemomentet i den roterende massen er også forsvinnende liten i forhold til det som må til for å flytte på bilen. Dette er veldig tydelig når en bil i (f.eks) hundre kilometer i timen kjører opp på en lastebilrampe i fart [mythbusters youtube]. Poenget mitt er at når bilen kjører opp på en stillestående rampe så blir hjulene stoppet umiddelbart uten at bilen flyr gjennom hele lastebilen pga dreiemomentet på drivhjulene.

 

Men tilbake til matematikken.

Man har altså at dreiemoment = effekt/turtall. Når bilen står stille med kun roterende motor så er effekten svært lav, kanskje bare noen få prosent av nominell effekt. Følgelig blir dreiemomentet like lite.

 

Når man da clutcher inn bilen så får man et lastpåslag. Dette fører til reduksjon i hjulhastigheten mens bilen akselererer. Samtidig må mer drivstoff tilføres og spjeld/pumper må reguleres for å møte etterspørselen. En stor andel av denne nye tilførte energien går også til spille i form av varme og støy, slik at akselerasjonen ikke er like rask som tilførselen av energi.

 

 

For en induksjonsmotor som opplever et lastpåslag så er reaksjonen helt annerledes. 

 

Jeg har skrevet litt om dette her

 

 

Forøvrig så kommer mine løse påstander fra høyere utdannelse.

Dine påstander virker som om kommer fra selvlært fysikk uten forankring i literaturen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

Mener Tek at denne bilen virkelig får Tesla til å se pinglete ut?

 

Tesla er i svært mange øyne, en særdeles vakker bil, og selv om RapidE får 1000hk i den råeste utgaven betyr ikke det at 700hk som Tesla har er pinglete.

 

Blir som å si at Kawasaki H2 med 225hk får KTM Superduke 1290 med 180hk til å se pinglete ut...

Tesla har ikke 700hk lengre..

 

 

 

Beklager, min feil.

 

Den har 772hk og 967Nm dreiemoment.

P85D er markedsført med å yte 691 hk (i USA, i Norge markedsføres den med 700 hk, red.anm.). Gjennom flere ulike testmetoder, inkludert dynamometer og profesjonelle dataloggere, viser det seg at bilen maks yter 415 kilowatt, noe som tilsvarer 557 hk, og det med fullt batteri. Det er et effekttap på 20 prosent under det annonserte, påpeker Tesla-eierne.

 

 

 

Da tror jeg du og disse andre folkene du nevner må ta dere et par lekser om fysikk, for her bommer du litt.

 

En Tesla P85D veier 2.2 tonn, det samme som en svær Range Rover.

Og P85D går fra 0-100 på 3.0 sekunder i Ludicrous Mode.

 

Til sammenligning har Lamborghini Aventador også 700hk, men veier kun 1.6 tonn, og går fra 0-100kmt på 2.9 sekunder.

 

Forklar meg hvordan en bil som veier 600kg mer (Tesla) skal klare 0-100 på 3.0 sekund med 550hk...

 

EDIT: Et annet eksempel er BMW M5 med 560hk og en vekt på 1.8 tonn. Denne bruker 4.4 sekunder fra 0-100.

 

 

Kødder du eller?

Hvordan kan du snakke om "lekser om fysikk" når du ikke har forstått begrepet dreiemoment?

En elektrisk induksjonsmotor som Tesla har og en tolvsylindret forbrenningsmotor som Lamborghini har er så fundamentalt forskjellige at det blir som å si noe ala "selvfølgelig faller én kilo bly like fort som én kilo fjær, de veier jo det samme!!"

 

Og angående Teslas 700/600/500 hk:

Greia er at de to elmotorene tilsammen yter 772 hk, men at batteripakken ikke kan levere strøm nok til begge to samtidig slik at de kan yte maksimalt.

Selv da kreves det nøye tilrettelegging av driveren for å få nok moment (ikke dreiemoment) på hjulene slik at man faktisk klarer å oppnå rett dreiemoment ved rett turtall på begge to samtidig - og dermed oppnå 772hk (minus tap) på hjulene.

 

 

 

Kan du henvise til dokumentasjon på at batteripakken ikke klarer å levere den oppgitte effekten?

Og hvordan kan du påstå at jeg ikke forstår begrepet dreiemoment?

 

Å måle newtonmeter eller avgitt energi fra en aksel eller hjul er ikke akkurat rakettforskning.

 

Hvis vi skal snakke krefter er det selvfølgelig Nm man måler i, og ikke hk,

 

Tesla P85D leverer 967 Nm mens en Lamborghini Aventador leverer 690 Nm.

Tesla P85D er oppgitt til 772hk, mens Lamborghini Aventador er oppgitt til 700hk.

Tesla P85D veier 2.2 tonn, mens Lamborghini Aventador veier 1.6 tonn.

Begge bilene har firehjulstrekk, og Lamborghini Aventador har en intelligent Launch Control som spinner motoren opp til et optimalt turtall for maksimal kraft for å ta av raskest mulig fra stillestående stilling. Fordelen Lamborghini har her over Teslaen er at Lamborghinien kan med sine bredere dekk utnytte momentumet som skapes gjennom turtallet motoren ruses opp til før den tar av. Og hvis man ser på effektkurven til en Aventador er den ganske så lik Tesla sin stabile kurve fra Launch Control-ens turtall og oppover registeret.

 

Når begge har samme fart fra 0-100 betyr dette at den kinetiske energien som skapes i Teslaen er langt større enn den som skapes i Lamborghinien tatt i betraktning av at Teslaen veier 600kg mer men har samme akselerasjon.

 

Da er det nærliggende å forestille seg at Tesla sine oppgitte effekttall er korrekte.

Teslaen er oppgitt med 40% mer dreiemoment enn Lamborghinien, samtidig som den veier 37,5% mer.

Forholdet mellom kraft og vekt er da ganske likestilt mellom Lamborghinien og Teslaen.

 

 

Hvis du mener at jeg ikke har begrep om dreiemoment eller energi og at jeg bommer, håper jeg du kan være så vennlig å forklare på en ordentlig måte hva jeg tar feil med.

 

 

 

Jeg gidder ikke å prøve å lære deg fysikk. Det får du gjøre på egen hånd.

 

Ang batteripakken så trengs det en oppgradering av sikringer og software for å få ut de 1300ish amperene man trenger for at begge motorene skal yte maks. 

Prisen på denne "oppgraderingen" er i prisleien 80000 kroner. Flere på det norske tesla-forumet har fått denne informasjonen fra Tesla, men jeg har ikke dokumentasjon til deg.

 

 

Du mener vel oppgraderingen fra 1300 til 1500ish?

Lenke til kommentar

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/tesla-ble-solgt-med-700-hk-men-bilen-har-kun-469-hk/a/23553701/

 

Tesla innrømmer fadesen.

Fra 700 til 469 HK.

 

 

Sikkert kjekt for de kundene som må betale forsikring på en bil oppgitt til 700 hk...

 

Da overgir jeg meg til de nå dokumenterte omstendighetene.

 

Men det får meg litt til å lure på hvorfor kunder klager når de har en bil som går like godt som andre biler med 700hk.

Greit nok at graden av akselerasjon avtar når man kommer over 100kmt, men det går fremdeles ganske raskt fra 150kmt til 200kmt. Dette er ikke en gang i Ludicrous mode.

 

EDIT: Oppgitt dreiemoment står fortsatt uendret, så jeg går ut ifra at den fortsatt yter 967Nm?

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Enda ikke skjønt at moment=effekt/turtall?

 

Hvordan går det med fysikkleksene dine?

 

Nå må du seriøst gi deg.

 

Er du bare ute etter å lage kvalme?

Hva er vitsen med å snakke slik til folk?

 

Jeg innrømmet jo rett over at jeg tok feil med en gang du dokumenterte dine påstander om at Tesla yter mindre enn oppgitt. Og når du så har "vunnet" kan jeg ikke skjønne hva som er vitsen med å fortsette med nedlatende kommentarer. Men hvis det er slik du fungerer er det lite jeg kan gjøre med det.

 

"Moment=effekt/turtall" gir forresten ingen logisk mening. Moment har ikke et direkte forhold til effekt.

Moment er kraft, effekt er varmeutvikling. Skal man presentere en formel for å beregne moment og effekt ser det altså slik ut:

 

Moment:

M = P / Omega 
M = P / (2 * Pi * n) 
 
Effekt: 
P = M * 2 * Pi * n 
 
N = Turtall
Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

 

Enda ikke skjønt at moment=effekt/turtall?

 

Hvordan går det med fysikkleksene dine?

 

"Moment=effekt/turtall" gir forresten ingen logisk mening. Moment har ikke et direkte forhold til effekt.

Moment er kraft, effekt er varmeutvikling. Skal man presentere en formel for å beregne moment og effekt ser det altså slik ut:

 

Moment:

M = P / Omega 
M = P / (2 * Pi * n) 
 
Effekt: 
P = M * 2 * Pi * n 
 
N = Turtall

 

 

Går du på ungdomsskolen eller?

 

Dreiemoment er direkte koblet mot vinkelhastighet og effekt.

 

P = τω

Hvor P= effekt i W,

τ = dreiemoment i Nm

og ω = vinkelhastighet i radianer per sekund.

 

P kan også regnes om til HK, og ω kan regnes om til rpm.

 

Hvis man setter inn per-unit-verdier hvor 1.0 = 100% så ser man at for å få nominell effekt må man ha både nominelt turtall og nominelt dreiemoment.

1.0 = 1.0 * 1.0

 

Hvis skriver om på formelen for å uttrykke den for dreiemoment:

τ=P/ω

 

Da ser du at hvis P blir redusert fra 1.0 til f.eks 0.65, så vil ikke  τ heller lenger være 1.0.

Lenke til kommentar

 

 

Enda ikke skjønt at moment=effekt/turtall?

 

Hvordan går det med fysikkleksene dine?

 

"Moment=effekt/turtall" gir forresten ingen logisk mening. Moment har ikke et direkte forhold til effekt.

Moment er kraft, effekt er varmeutvikling. Skal man presentere en formel for å beregne moment og effekt ser det altså slik ut:

 

Moment:

M = P / Omega 
M = P / (2 * Pi * n) 
 
Effekt: 
P = M * 2 * Pi * n 
 
N = Turtall

 

 

Går du på ungdomsskolen eller?

 

 

Jeg melder meg herved ut.

Du klarer tilsynelatende ikke å diskutere uten at du kommer med sure og personangripende oppstøtt.

Jeg kan ikke skjønne hvorfor du ønsker å fremstå slik du gjør og hvordan du kan tro at en slik oppførsel er akseptabel.

 

Men du om det, jeg vil ikke synke til ditt nivå så dette blir min siste deltakelse i denne diskusjonen.

Lenke til kommentar

 

 

 

Enda ikke skjønt at moment=effekt/turtall?

 

Hvordan går det med fysikkleksene dine?

 

"Moment=effekt/turtall" gir forresten ingen logisk mening. Moment har ikke et direkte forhold til effekt.

Moment er kraft, effekt er varmeutvikling. Skal man presentere en formel for å beregne moment og effekt ser det altså slik ut:

 

Moment:

M = P / Omega 
M = P / (2 * Pi * n) 
 
Effekt: 
P = M * 2 * Pi * n 
 
N = Turtall

 

 

Går du på ungdomsskolen eller?

 

 

Jeg melder meg herved ut.

Du klarer tilsynelatende ikke å diskutere uten at du kommer med sure og personangripende oppstøtt.

Jeg kan ikke skjønne hvorfor du ønsker å fremstå slik du gjør og hvordan du kan tro at en slik oppførsel er akseptabel.

 

Men du om det, jeg vil ikke synke til ditt nivå så dette blir min siste deltakelse i denne diskusjonen.

 

 

Ha det bra.

Regner med det blir en stund til neste gang du ber andre gjøre fysikkleksene sine ;)

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

 

 

 

 

 

Mener Tek at denne bilen virkelig får Tesla til å se pinglete ut?

Tesla er i svært mange øyne, en særdeles vakker bil, og selv om RapidE får 1000hk i den råeste utgaven betyr ikke det at 700hk som Tesla har er pinglete.

Blir som å si at Kawasaki H2 med 225hk får KTM Superduke 1290 med 180hk til å se pinglete ut...

 

Tesla har ikke 700hk lengre..

 

 

Beklager, min feil.

 

Den har 772hk og 967Nm dreiemoment.

P85D er markedsført med å yte 691 hk (i USA, i Norge markedsføres den med 700 hk, red.anm.). Gjennom flere ulike testmetoder, inkludert dynamometer og profesjonelle dataloggere, viser det seg at bilen maks yter 415 kilowatt, noe som tilsvarer 557 hk, og det med fullt batteri. Det er et effekttap på 20 prosent under det annonserte, påpeker Tesla-eierne.

 

 

Da tror jeg du og disse andre folkene du nevner må ta dere et par lekser om fysikk, for her bommer du litt.

 

En Tesla P85D veier 2.2 tonn, det samme som en svær Range Rover.

Og P85D går fra 0-100 på 3.0 sekunder i Ludicrous Mode.

 

Til sammenligning har Lamborghini Aventador også 700hk, men veier kun 1.6 tonn, og går fra 0-100kmt på 2.9 sekunder.

 

Forklar meg hvordan en bil som veier 600kg mer (Tesla) skal klare 0-100 på 3.0 sekund med 550hk...

 

EDIT: Et annet eksempel er BMW M5 med 560hk og en vekt på 1.8 tonn. Denne bruker 4.4 sekunder fra 0-100.

Ganske lett å forstå da Tesla ikke har gir :)

Han snakker også om fysikk uten å nevne dreiemoment og dreiemoment kurven. Som de fleste vet har El motorene gunstig dreiemoment for 0-100 tider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...