Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fit svigermor

Anonym555666

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du ønsker å endre på kroppen din og trene håper jeg at du gjør det for din egen skyld og ingen andres. Vær fornøyd med deg selv uansett, ikke sett betingelser på egen lykke. Om det er helsemessige og velværende årsaker til at du ønsker å endre kroppsammensetningen bør du jo gjøre det, men prøv å ikke la det avgjøre hvordan du har det med deg selv. Det er det ingen grunn til. Om det er reelle grunner til å gå ned i vekt, og ikke minst om det er trygt, bør du få sjekket gjennom å måle fettprosent (for å sammenlikne med hva som er anbefalt og trygt) og konsultere en lege. 

Noen råd:
Å kontrollere kostholdet er som regel viktigere enn trening for å gå ned i fettprosent. For at du skal lykkes i det lange løp er det viktigste at du gjør smarte valg i hva du spiser, framfor at du sulter deg på usunn mat. Du er avhengig av å få en viss metthetsfølelse. Grønnsaker gir mye metthetsfølelse med få kalorier og kan fint utgjøre halve tallerkenen i volum, faktisk til hvert måltid. Annen ubearbeidet mat som frukt, fullkorn og belgfrukter hører også hjemme i et sunt kosthold i vesentlige mengder. Velg magre kjøtt- og meieriprodukter framfor de fete. Unngå fete sauser og dressinger. Tell gjerne kalorier for å kontrollere at du spiser passe mengder. Om du er veldig sulten hele tida spiser du enten feil og/eller for lite mat. Om du ikke går ned i vekt må du erstatte det usunne med mer sunn mat slik at du får et kaloriunderskudd.

Regelmessig trening kan hjelpe deg med å øke forbrenninga i hverdagen, som kan få fettprosenten ned fortere gitt at man har kontroll på kostholdet sitt. Styrketrening kan hjelpe deg med å stramme opp, slik at det kanskje ser ut som man har fått mindre fett, men punktforbrenning er som nevnt ikke mulig. Det er mange ulike treningsformer og -programmer å velge i, det viktigste er at du finner et du liker, som gir deg framgang og at du lærer deg riktig teknikk. Jevnlig utholdenhetstrening (eller generelt det å være i bevegelse) vil hjelpe deg med å føle deg bedre, tenke bedre og sove bedre. 

Endret av Dr. Chaos
Lenke til kommentar

Er ikke fornøyd med meg selv, nei.. så jeg vil gjerne forbedre visse ting. Blandt annet stramme opp mage, rumpe og lår. Tusentakk for svar, dere! Hvis dere evt har andre tips, kosthold tips og treningstips for å stramme opp innside lår, setter jeg pris på dette!

Det eneste du kan gjøre som garantert vil ha 100% effektivitet er å telle antall kalorier du spiser. Dette har blitt utrolig enkelt med dagens apper. Finn en du liker og begynn å legge inn ABSOLUTT alt du spiser. Hvis du ikke går ned i vekt ligger du ikke i kaloriunderskudd. Det er så enkelt. Hvis du ligger i kalorunderskudd uten å gå ned i vekt må du kontakte både leger og noen fysikere for da er du både alvorlig syk og bryter universets lover. 

Tillegg: Vektkontroll er 80% hva du spiser og 20% trening. Fokuser hovedsakelig på hva du spiser hvis vekttap er hovedmålet.

Endret av Locrin
Lenke til kommentar

Det finnes gode kalkulatorer på nett som beregner kaloriforbruk ut fra høyde og vekt, så kan man legge til aktivitetsnivå og få et eksakt tall man må holde seg under.

Så må du veie opp alt du spiser og da mener jeg alt så du vet eksakt hvilket inntak du må ligge på for å ligge på kaloriunderskudd.

Vektnedgangen skal gå sakte, jeg har fulgt et ganske strengt regime siden april og er nå gått ned 11,5kg og ligger da mellom 500-800kcal i underskudd om dagen.

Men jeg spiser like mye som før og har en dag i uka hvor jeg unner meg godteri og feitere mat. Er aldri sulten på dette opplegget. Jeg trener også ekstremt hardt 3 ganger i uka.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...