AnonymDiskusjon Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 Hei, Nå har det seg slik at jeg vil sjekke meg for prostatakreft da det er mange i familien som har hatt det, og jeg har div symtomer tiltross for ung alder. Det er kanskje teit å si men jeg har angst for å få en finger opp i rumpa og vil veldig gjerne unngå nettopp dette. - Er det noen mulighet for å se etter prostatakreft uten å måtte nettopp dette? Anonymous poster hash: 16c5a...270 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 http://www.lommelegen.no/legesvar/unders%C3%B8kelse-av-prostata-psa-kontra-rektal-explorasjon Lenke til kommentar
Harley Davidson Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 Det er ikke "finger oppi rompa" det er legeundersøkelse.. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 dra til legen og få den sjekket, tipper du ikke angrer etterpå.... kreft er ikke noe man skal NØLE med! 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 27. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2015 http://www.lommelegen.no/legesvar/unders%C3%B8kelse-av-prostata-psa-kontra-rektal-explorasjon Forstår jeg det slik at det er mulig å få sjekket uten fingeren da altså? I førsteomgang ihvertfall. Forstår at dette er noe som må tas alvorlig, men er bare noe jeg har angst mot. Anonymous poster hash: 16c5a...270 Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 Hvis du har familiehistorie med hyppig forekomst av kreft i prostata ville jeg tatt dette opp med legen og heller tatt en MRI eller Ultralyd for å få et klart overblikk hvis dette bekymrer deg, i tillegg til "finger i rompa" - dette er en rask og enkel måte får å se om man har forstørret prostata eller ikke. Eventuelt kan man også ta blodprøve og måle PSA (Prostata Spesifik Antigen) som kan indikere forandringer i prostata. Man kan måle PSA ved jevne mellomrom (dette kommer helt an på første resultat og familiehistorie) for å se om verdien øker eller er stabil. Dette er en måte å "overvåke" prostataen på, i tillegg til å være kjent med symptomer som kan tilsi at man bør kontakte lege. Lenke til kommentar
yahoocom Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 er det mulig få prostata kreft av bruk supplementer, zma, testeron osv Lenke til kommentar
Anaio Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 (endret) Symptomene på benign og malign prostatahypertrofi er like, det er først ved palpasjon av prostata eventuelt metastasesuspekte symptomer fra andre organer man kan mistenke prostatakreft basert på symptomer. Uansett er PSA-prøver anbefalt årlig hos alle menn som har to nære slektninger som har hatt prostatakreft før de fylte 60 eller har tre nære slektninger uavhengig av alder, og man starter da med testingen ti år før den yngste fikk kreft.Dog, selv med positiv PSA utvikler under halvparten aktiv kreftsykdom. Ultralyd gir omtrent ingen informasjon, MR benyttes, men som oftest tar man biopsi dersom det er mistanke. Ta det opp med legen (Forøvrig har prostatakreft veldig god prognose, de aller fleste dør med det, ikke av det) Endret 30. desember 2015 av Anaio 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå