Hondaen Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 Jeg har et ønske om å overvåke flere parametre via et lcd display. Ønsker å overvåke: 4 eksostemperaturer 1 motor kjølevann 1 temperatur i sjø 1 motorblokk temperatur 1 ladespenning 1 strømforbruk 1 motorturtall 1 kjølevann liter/sek 1 kjøretøyets hastighet i m/s 1 Oljetrykk i kg/cm^2 Ved måling av temperatur, trykk, strøm og ladespenning får jeg en analog spenning ( f.eks 60mV = 6 ampere ) Dette er totalt 10 analoge enheter. Jeg kan også bygge dem om til en seriell buss. Fra noen sensorer får jeg pulser fra motorturtall, kjølevann liter/sek og kjøretøyets hastighet. Disse pulsene kan jeg om nødvendig kjøre inn på en F/V krets så jeg får en analog spenning ut som indikerer f.eks turtall: 1 volt = 1000 rpm Dette er totalt 3 enheter. Disse målingene ønsker jeg å få representert på et stort lcd display, 16*4 eller større, slik at jeg slipper å "scrolle" etter viktig informasjon. Skulle gjerne hatt en klokke der også, hvis det er mulig. Så mitt spørsmål til dere som har peiling på mikrokontrollere: Hvilken mikrokontroller/opplæringskit passer best til dette oppdraget ? Jeg har kun vært borti VB programering så jeg trenger mye støttelitteratur og eksempler for å få dette i havn. Oppkobling og beregning av hardware er ikke noe problem, men programeringen :-| Noen som har et tips til hva jeg bør satse på? AVR 500 kittet ? mvh Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 Jeg lurer på en ting: Hvordan beregner du kjøretøyets hastighet uten GPS/RADAR (men kun med en sensor)? Jeg vil tro at en AVR+ STK500 kit klarer denne jobben. Så er det bare å plukke ut en AVR-modell og begynne å se på innstruksjonsettet til denne og programmere i C/ASSEMBLER (tror ikke du velger det siste alternativet ) Velg AVR! Støtt Norge Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 14. november 2003 Forfatter Del Skrevet 14. november 2003 Kjøretøy/farkost det er snakk om er mc og båt.. Hva mc gjelder så måler jeg diameterern til hjulet nøyaktig og ganger med pi. Giveren gir en puls for hver omdreining, da vet jeg at jeg har flyttet meg x antal meter, da kan jeg finne meter/s. I båten blir det vanskeligere uten gps for å få det nøyaktig. Utgangspunktet blir en liten propell i vannet. 1 omdreining på den tilsvarer f.eks 10 cm og slik kan man beregne fart gjennom vannet. Kan også gange turtallet til propellen med stigningen til propellen. Da får jeg vannhastighet ut fra propellen og kan da se tapet, altså vannstrøm fra propell relativ til båthastighet. skal undersøke dette atmel kittet.. =) Lenke til kommentar
Lungemannen Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 (endret) Men vil det bli særlig nøyaktig med det hjulet i vannet da? Jeg tenker på at vann/hjul har mindre friksjon enn asfalt/hjul. Dette har kanskje minimalt å si, men man kan da ikke unngå å fundere . Vel vel, lykke til med prosjektet ditt iallefall! Endret 14. november 2003 av Lungemannen Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 Kjøretøy/farkost det er snakk om er mc og båt.. Hva mc gjelder så måler jeg diameterern til hjulet nøyaktig og ganger med pi. Giveren gir en puls for hver omdreining, da vet jeg at jeg har flyttet meg x antal meter, da kan jeg finne meter/s. I båten blir det vanskeligere uten gps for å få det nøyaktig. Utgangspunktet blir en liten propell i vannet. 1 omdreining på den tilsvarer f.eks 10 cm og slik kan man beregne fart gjennom vannet. Kan også gange turtallet til propellen med stigningen til propellen. Da får jeg vannhastighet ut fra propellen og kan da se tapet, altså vannstrøm fra propell relativ til båthastighet. skal undersøke dette atmel kittet.. =) da du skrev om sensor i sjøvann så tenkte jeg på en båt. I teorien er det veldig enkelt å få til en fartsmåler. man måler pulser og finner ut vinkelhastighet. Å finne farten ganger man bare vinkelhastigheten med avstanden fra sensoren til propellens akse. v = r*omega Men jeg frykter at dette ikke gir nøyaktig nok resultat... Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 14. november 2003 Forfatter Del Skrevet 14. november 2003 ddd-king: I sjø blir det ikke så nøyaktig nei.. men en slik propell nede i sjøen er/var vanlig på litt større fritidsbåter vet jeg. Idag har nok gps tatt overhånd.. På mc vil det vel være nøyaktig nok når man er oppe i litt fart. Er jo slike system på moderne mc og biler. Sykkeldatamaskiner bruker samme prinsipp, der man taster inn diameter på hjulet i computeren. Frykter at dette prosjektet blir ganske vanskelig :-| får nå snoke litt rundt så ender det kanskje opp med noe.. Lenke til kommentar
lidvar Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 Jeg vil tro at en AVR+ STK500 kit klarer denne jobben.Så er det bare å plukke ut en AVR-modell og begynne å se på innstruksjonsettet til denne og programmere i C/ASSEMBLER (tror ikke du velger det siste alternativet ) Velg AVR! Støtt Norge Greitt å støtte ATMEL med AVR, men MICROCHIP (PIC) har gratis samples. Noko eg ikkje finn på ATMEL....og det teller positivt for MIKROCHIP spør du meg..... Lenke til kommentar
Olle P Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 Angående båthastighet... Många större fartyg har ett ganska konstant förhållande mellan propellerns varvtal och hastigheten vid konstantfart. Man får med andra ord inte rätt värde vid acceleration eller inbromsning, men väl under gång. En vanlig propellerlogg som placeras långt från drivpropellerns vattenström ger ett bättre värde vid fartändringar. /Olle Lenke til kommentar
ragstian Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 Hei. Her er en krets med Microchip 16C84 krets som gjør noe av det du ønsker: http://www.esatclear.ie/~grabe/PICfuelRate/PICmpg.html. Good Luck Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Dette høres gøyalt ut! Programmeringen er ikke sååå vanskelig. Jeg har lekt meg med AVR en stund nå, så jeg vet omtrent hva jeg snakker om. Hvis du kjøper STK500, så får du med en ATtiny26 i tillegg til 8515. Det finnes gratis utviklingsverktøy, og du kan jo sjekke ut www.avrfreaks.net. Snakkes! -- Henning Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå