Gå til innhold

Hvordan får man get til å akseptere at de eier fiber kablene i leilighetskomplekset?

Anbefalte innlegg

... jeg blir bare mer og mer skeptisk til å tillate et monopol i bygget.

I sameier, borettslag o.l. er det et valgt styre som gjør fellesavtaler på vegne av beboerene. Det er vel i (tilnærmet) alle tilfeller kun et kabel-TV-nett eller nettverk i bygget, og da må man gjøre avtale med én tilbyder.

Hvis du ønsker å velge fritt blandt tilbydere, kan du ikke bo i et sameie/borettslag. Da må du skaffe deg et eget hus hvor du kan bestemme alt selv. I tillegg må det huset befinne seg et sted hvor alle tilbyderne har kabling i nrfheten og du må være villig til å punge ut med temmelige høye summer for tilkobling.

Hele problemet er jo at den tilbyderen nekter å gjøre en avtale. Jeg vet ikke helt om du fikk det med deg.

Nå er det for øvrig bare ADSL/VDSL her hvor jeg bor, men jeg kan forsikre deg om at ikke alle trenger å ha samme tilbyder. Det er vel ca 10 leiligheter i bygget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

... jeg blir bare mer og mer skeptisk til å tillate et monopol i bygget.

I sameier, borettslag o.l. er det et valgt styre som gjør fellesavtaler på vegne av beboerene. Det er vel i (tilnærmet) alle tilfeller kun et kabel-TV-nett eller nettverk i bygget, og da må man gjøre avtale med én tilbyder.

Hvis du ønsker å velge fritt blandt tilbydere, kan du ikke bo i et sameie/borettslag. Da må du skaffe deg et eget hus hvor du kan bestemme alt selv. I tillegg må det huset befinne seg et sted hvor alle tilbyderne har kabling i nrfheten og du må være villig til å punge ut med temmelige høye summer for tilkobling.

Hele problemet er jo at den tilbyderen nekter å gjøre en avtale. Jeg vet ikke helt om du fikk det med deg.

Nå er det for øvrig bare ADSL/VDSL her hvor jeg bor, men jeg kan forsikre deg om at ikke alle trenger å ha samme tilbyder. Det er vel ca 10 leiligheter i bygget.

Jeg velger å tro at det ikke er helt korrekt at tilbyder nekter å gjøre avtale. TS og TS sine referater fra styreleder er uklare og det mangler sikkert en del fakta. Mulig at problemet henger sammen med en inngått avtale/bindingstid som TS ikke kjenner.

Med xDSL behøver man selvfølgelig ikke å ha samme tilbyder fordi det går i separat kabling til sentralen. Her diskuteres det kabel-TV og fiber, og slike netteverk er felles i boretslag/sameier. Med kabel-TV er det alltid kun en tilbyder. Med fiber det alltid en tilbyder bortsett fra de få som er tilknyttet OpenNet hvor det er ett nettverk, men som er åpent for flere tilbydere av forskjellige tjenester.

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Nei, problemet er ikke at de nekter. Problemet var at de ikke annerkjente at leiligheten eksisterer. Jeg har henvist til folkeregisteret, vist de på google maps osv osv. Så når de endelig gikk med på å sende en person for å se om det faktisk var noe mulighet til å legge inn noe. Vel, det er snart en og en halv måned siden. Jeg har ikke fått noe tilbakemelding, og de har informasjonen min. Når jeg kontakta de for to uker siden så sa de at det ikke var blitt gjort enda. Til tross for at de hele tiden sier at det tar cirka 2 uker for å sjekke opp alt det der.

Det er greit jeg skaffa telenor i stedet "midlertidig" men det at jeg tar inn telenor midlertidig (adsl) fordi det er helt umulig å få til noe som helst med get har allerede kostet meg nesten 3000 kroner. Jippi! Så det skal bli dyrt den dagen jeg blir påtvunget get :( Må sikkert betale noe oppkobling og slikt så da regner jeg med at internett vil koste oppimot 10-15 k i løpet av året minst, og jeg som student er selvssagt lagd av penger... Hvis jeg bare kunne fått get i førsteomgang så hadde jeg ikke trengt å betale mer for å få en halvveis fungerende linje fra telenor. Jeg er midt i studiet så jeg kan ikke vente i et halvt år på at get skal klare å rote seg igjennom hva enn slags hindringer de har fra å gi meg det jeg som i grunn burde vært en folkerett å ha. (med tanke på at nesten alt må gjøres på internett, spesielt på IT studier.)

Uansett, er ingen ting jeg kan gjøre med det før årsmøte. Da kan jeg prøve å få en forsikring fra styrelederen om at jeg ikke trenger å ta i en eneste telefon med get igjen for å krangle om det jeg sier er riktig. Hvis det går ann å gjøre så skal jeg heller bare akseptere å betale mer penger enn jeg har, for hva annet valg har man når slikt skjer  :hm:

Lenke til kommentar

Hvis jeg bare kunne fått get i førsteomgang så hadde jeg ikke trengt å betale mer for å få en halvveis fungerende linje fra telenor.

Da burde du i første omgang ha valgt å flytte inn i en leilighet med tilknytning til kabelnett.

Men, det tenkte vel ikke du på da du flyttet inn. Det er av og til sånn man lærer.

Du styrker ikke din sak vis-a-vis Get ved å blande inn argumenter som "Google Maps" og den slags heller.

Problemet er ikke at Get ikke tror at leiligheten din finnes på kartet, men at de ikke har noen kabel inn til den.

Lenke til kommentar

Da burde du i første omgang ha valgt å flytte inn i en leilighet med tilknytning til kabelnett.

Men, det tenkte vel ikke du på da du flyttet inn. Det er av og til sånn man lærer.

Du styrker ikke din sak vis-a-vis Get ved å blande inn argumenter som "Google Maps" og den slags heller.

Problemet er ikke at Get ikke tror at leiligheten din finnes på kartet, men at de ikke har noen kabel inn til den.

Gir du trådstartet skylden for GET ikke kan levere?

Man kan jo ikke sjekke problemet med nettlevrandøren før man kjøper bolig, selvfølgelig kan man spørre naboer\styret om de kjenner til problemer men ofte har styret taushetsplikt. Og beboere pleier vel ikke å gå på forumer i alle tilfeller.

Dette burde være lett å sjekke ut ved befaring av eiendommen.

Men muligens også dette koster penger for et borettslag, samme for firmaer.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, jeg var egentlig kommet langt nok litt etter jeg startet tråden til at de faktisk ville sende en befaring. Det tok meg over en måned bare å komme så langt, men lengre kom jeg ikke. Jeg kansellerte heller aldri befaringen, (gratis greier) så de burde ha kontakta meg innen nå uansett om de fant noe eller ei, men samma det. Hvis de blir enige om å felle get inn i felleskostnadene så skal ikke jeg stå å krangle med get i flere måneder for at de skal se om de muligens kan gjøre noe når jeg alikevel må betale for det, det skal styre få lov til.

Så for å forkorte alt sammen: Get har enerett på fellesanlegget i bygget, styret lurer på å felle get avtale inn i felleskostnadene neste år. Jeg ville da skaffe get med en gang i stedet for å bruke unødig mye penger på å ta inn noen andre som styrelederen truet med å klippe kablene over for min regning til neste halvår, men get annerkjente ikke at noen andre enn første og andre etasje eksisterer. (det var det lengste jeg kom på den fronten, det var etter en halv måned. De lovet hver gang å sjekke opp om de hadde gjort en feil eller noe og jeg ringte mellom 1 og 3 ganger i uka på denne tiden.) Så til slutt så fikk jeg de til å ta en befaring, men de har enda ikke gjennomført den (lenge siden). Så nå sitter jeg her midlertidig med telenor og en "gigantisk" regning (gigantisk fordi det er en fjerdedel av månedslønna mi) fordi de måtte gjøre en del ekstra jobb for å få linja til å fungere, og dette er ADSL som ikke er noe raskt engang, men jeg overlever til tross for at jeg ikke får brukt nettet til det jeg originalt hadde tenkt. Så på en måte så får jeg bare ta til takke med det jeg betaler i dyre dommer for, hadde jeg ventet på get så hadde jeg ihvertfall ikke fått det før etter jul ser det ut til.

Mulig jeg overdriver litt med den siste men jeg er mildt sagt litt irritert over hvor jævlig vanskelig det skal være å sende en person ut for å se at de eier alle kabler i hele bygget og at de er eneste leverandøren jeg får lov til. Canal digital sa de kunne sende en i løpet av to uker første gangen jeg ringte de, (han ble aldri sendt siden jeg snakka med styret i etterkant og da fikk jeg den trusselen om klipping av kabeler så da sparte jeg canal digital litt penger i steder med å kansellere befaringen) tenk hvis get bare sendte personen i første omgang i stedet for å blankt nekte over så lenge.

Uansett, nå har jeg telenor, nå sitter jeg egentlig bare her og er irritert over get i ettertid. Er sånn sett like irritert over restriksjonene i bygget, men før jeg flyttet inn så forsikret jeg meg om at det var mulig å få fiber her med å ringe flere personer (megleren, styrelederen). Alle sa ja, men tydeligvis så var det ikke så lett  :hm:

Lenke til kommentar

Man kan jo ikke sjekke problemet med nettlevrandøren før man kjøper bolig, selvfølgelig kan man spørre naboer\styret om de kjenner til problemer men ofte har styret taushetsplikt.

Man kan vel sjekke om det er uttak for kabelnett eller bare en vanlig TV-antenne i leiligheten ...?

Er det ikke kabelnett, så kan man ikke bruke kabelmodem heller, og da spiller det ingen rolle om andre har problemer med nettleverandøren.

Lenke til kommentar

TS: er det ikke bare å ringe salg hos Get, og si at du veldig gjerne vil kjøpe internet (fiber, TV, whatever) av dem?

Når så selgeren er på kroken, så sier du bare at det er bare et lite problem - kollegene hans påstår at leiligheten ikke finnes, selv om Get leverer til alle andre i samme bygget.

Så skal du se at han kjapt nok får sendt noen til å sjekke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...