blackfang Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 Hei, jeg lurte bare på hvordan man får get til å akseptere at de eier fiberen i bygget jeg bor i. Jeg har "krangla" med den ene representanten etter den andre over flere måneder nå og de nekter for at de eier noe her til tross for at halve bygget får get fiber og ledningene i fellesanlegget står koda med get sine nummere. Uheldigvis er vi også påtvunget å bruke get i bygget for alle typer kabler, men det hjelper jo lite når de ikke har noen idé om noe, selv ikke at de har ene rett i bygget (fordi alle andre ledninger blir destruert for min regning i følge styrelederen i bygget...) Det verste er til neste år blir vi tvunget til å betale for dette om vi vil ha det eller ei... Hvis de fortsetter slik som de har gjort for meg til tross for de bevisene jeg har så ser jeg mange tusen kroner forsvinne før jeg ser noe til linja. Ikke det, prøvde å skaffe meg adsl fra Telenor i mellomtiden men den ideen virker like døfødt akkurat nå... Nesten så jeg bare gir opp :'( Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 Hei, jeg lurte bare på hvordan man får get til å akseptere at de eier fiberen i bygget jeg bor i. Dette var vel en litt snodig problemstilling... Vanligvis eier sameie, borettslag e.l. nettverk/kabel i bygget, mens drift, vedlikeholdt og tjenester/abonnement kjøpes av andre som f.eks. Get. Hvem som eier fiberen i bygget hos deg får du vite av styreleder e.l. 2 Lenke til kommentar
inside_446486 Skrevet 28. oktober 2015 Del Skrevet 28. oktober 2015 Hei, jeg lurte bare på hvordan man får get til å akseptere at de eier fiberen i bygget jeg bor i. Jeg har "krangla" med den ene representanten etter den andre over flere måneder nå og de nekter for at de eier noe her til tross for at halve bygget får get fiber og ledningene i fellesanlegget står koda med get sine nummere. Uheldigvis er vi også påtvunget å bruke get i bygget for alle typer kabler, men det hjelper jo lite når de ikke har noen idé om noe, selv ikke at de har ene rett i bygget (fordi alle andre ledninger blir destruert for min regning i følge styrelederen i bygget...) Dersom borettslaget/sameiet har en avtale med Get så har de en egen storkundeavdeling styret kan kontakte på 21 90 07 30 hvis de mangler din bolig/oppgang/bygning i sin oversikt over lokasjoner de kan levere. Høres ut som samarbeidsklimaet hos dere ikke er det beste hvis du selv har måttet krangle med Get i månedsvis? Hva med å kontakte en nabo som får tjenester fra Get og oppgi hans/hennes kundenummer? Kanskje det kan sette dem på rett spor. 1 Lenke til kommentar
blackfang Skrevet 28. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2015 Tja, får se, nå klarte faktisk plutselig telenor å lever adsl etter noe trøbbel så jeg har i det minste får nett, men til neste år så blir det jo tilbake til get igjen fordi han styrelederen mener at vi må inngå en fellesavtale med get. Så vi får se da. Vi har ikke noe felles avtale om noe som helst bortsett fra søppel og det greine der, men get eier visst nok fellesanlegget vårt med monopol på hva som kan trekkes igjennom der etter å ha kjøpt opp noen som kjøpte de som originalt bygde det. Det er ikke noe problem om jeg kunne fått fiber utenfra så lenge de ikke bruker fellesanlegget, men det er jo umulig... Uansett, vi får se hvor det bærer hen. Krisen ble avverget i går på dagen heldigvis fordi jeg klarte faktisk å få noen til å forstå at en avtale er en avtale når jeg ringte inn til telenor igjen. Greit nok de traff ikke tidspunktet de originalt lovet men bedre sent enn aldri. Mulig jeg får bruke de ideene dere har til neste år så det var vel ikke helt bortkasting av tid Hele dette halvåret har vært et mareritt angående å skaffe nett, og jeg kan dessverre ikke annet enn å grue meg til neste gang jeg må igjennom noe slikt. BTW, canal digital ville gjerne legge fiber inn i bygget, men de fikk ikke lov av styrelederen fordi get eier alt og har monopol og sånt... Bare fordi norges regler ikke stritter imot monopoler i telekommunikasjon /s Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 28. oktober 2015 Del Skrevet 28. oktober 2015 Monopol og (kjøpte) rettigheter er to forskjellige ting. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 28. oktober 2015 Del Skrevet 28. oktober 2015 Høres ut som dere bør kaste styret fort som fy. Hvis CD ønsker å levere, så er det jo ingenting i veien for det. Men sameiet/borettslaget står fritt til å kjøpe tjenester fra hvem de måtte ønske. Uansett om get måtte eie eksisterende kabling (noe jeg vil tvile på), så er det jo ikke noe problem for CD å rive ut eksisterende kabling ut til sluttbruker og trekke sin egen. Lenke til kommentar
blackfang Skrevet 28. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2015 Jeg har ingen ide om hvordan man burde gått frem med noe av det. Første stedet jeg eier, og jeg eier helt alene, i tillegg er jeg relativt ukonfrontasjonell som sikkert har hatt en stor del i problemene mine. Jeg er egentlig fornøyd nok med det jeg har fått til (kunne vært mange ganger mer fornøyd men det blir som det blir) med de restriksjonene jeg har fått, blir litt dyrt hvis vi faktisk blir påtvunget get til neste år, men hvis det skjer så blir det styret sitt problem. I det minste har jeg det ikke som broren min. Han bor i et nabolag hvor get eier fiberen nede i veien, og dermed er det ingen leverandører som vil gå igjennom get territoriet for å nå hans del av nabolaget. Det vil ikke get heller for de vet at ingen kommer til å dra opp dit likevel (er et skikkelig tettbygd nabolag med en vei inn) så med mindre alle oppe i gaten ønsker å gå sammen om en avtale med get om fiber så nekter de, og det å få mer eller mindre hundre prosent oppslutning om noe er umulig. Så jeg er ikke eneste som har problemer med akkurat de, men hvis de blir noen andre sitt problem og jeg bare får den fantastiske fiberen jeg har siglet etter så lenge så gir jeg litt faen frem til noen andre jeg annser som seriøse selskaper kommer til min lille by. Forresten, så eier get kabler til alle leiligheter bortsett fra min fordi den har ikke sett internett noen sinne (var en gammel mann som visst nok prøvde å isolere seg så godt han kunne som eide leiligheten før meg så er ingen internett inngang, er en gammel tv antenne som var lagt opp til og en telefonledning som var koblet fra.) Beklager hvis det blir litt mye rant, men jeg har hatt en dårlig opplevelse siden jeg flyttet ned hit med alle internett selskapene bortsett fra canal digital. Så denne posten ble litt sånn utlufting av alle problemene jeg har hatt. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 Selv så forstår jeg ikke hvorfor ikke borettslag kjøper intern infrastruktur: http://www.adressa.no/forbruker/digital/article9729408.ece Siden det vil være det mest lønnsomste for de som betaler i borettslaget, er kanskje dyrt i starten men blir billigere på sikt. Finnest alt for å få borettslag som gjør det. Antagelig mangel på kunskaper særlig mot tvpakker. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 (endret) Blanding av kunnskapsmangel og å prestere å bli tvunnet rundt lillefingrene på selgerne. Har selv bodd i borettslag, men der var faktisk styreleder en fornuftig kar så jeg vi fikk bra greier til bra pris TS; Når en leverandør "eier" et borettslag og de har en bindene avtale på x-antall år så har de ikke lenger noe insentiv for å "gi kunden det beste". Det burde definitivt vært noen reguleringer på dette området, jeg har hørt om flere som har vært i smørja angående nett/ TV i borettslag. Endret 29. oktober 2015 av Belphegor 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 (endret) Ja særlig hvis f.eks Get\Canaldigital selger 500 mbit for 850 kr måneden for komplett mini kunder, og 600 kr for 500 mbit for komplett kunder. Men f.eks bayonette tilbyr 1 gigabit til 300-500 kr måneden. Det er jo dårlig avtale, problemet er de ferreste trenger 1 gigabit, så er man i mindretall må man flytte eller leve med dagens betingelser. Slik som enkelte trenger kun bredbånd men ikke TV. Å pålegge hele borettslaget å betale 500 kr måneden er også urimlig, sammen med ekstra kostnadene det ville vært å bytte levrandør, man må få med seg hele borettslaget hver må sikkert betale 2000-10 000 kr ellers må en person ut med 150 000 kr for å velge levrandør fritt. Det er en praksis som ikke funger i praksis. Tror endringer må skje her, enten i borettslagloven eller at levrandørene i bindingperioden forplikter seg til å gi konkuranskerettet betingelser og priser, da vil bayonette være et godt eksempel. Slik min erfaring er mange styreleder ufornufte mange blir utvalgt av kommunene og blir pålagt avtale med Get\Canaldigital i enkelte området kun for staten vil spare penger. Endret 29. oktober 2015 av LMH1 Lenke til kommentar
Zicos Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 (endret) For meg så høres det ut som at dette må tas opp på neste generalforsamling. Dere kan umulig ha det slik at en leverandør eier fiberen til evig tid. En løsning bør være at styret går ut og henter inn tilbud fra forskjellige tilbydere om leveranse av fibernett til borettslaget. Har selv vert med på innføring av fiber to ganger: Den ene gangen var det ei bygd som gikk sammen for å få lagt inn fiber, da ble all graving og trekking av fiber gjort på dugnad, og de husene som ville være med betalte ca 5000kr i "tilkoblingsavgift". Det ble da også inngått en avtale med NGT som tok noen av kostnadene mot at de var eneleverandør på fibernettet i ett år. Etter at året var over ble flere kunder hos den lokale Altibox-leverandøren i stedet da de tilbyd 10 ganger hastigheten. Den andre gangen var i ett borettslag på ca 40 leiligheter. Også her ble det signert en avtale med NGT, men denne gangen tok de på seg alle kostnadene mot at alle leilighetene skrev en 2-års avtale på 30/30 Mbit internett (kostnaden for dette ble så lagt inn i felleskostnadene). Og så kunne de som ville betale ekstra om de ville ha raskere internett eller TV-pakker i tillegg. Vi hadde tidligere også ett tilbud om en pakke hvor NGT tilbød ett lignende tilbud, men da måtte alle ha både TV og internett og det kostet nærmere 1000kr måneden pr leilighet. Det ble stemt ned på årsmøtet, og de kom senere tilbake med tilbudet som bare omfattet 30/30. Så det bør absolutt være mulig for ditt borettslag å få en leverandør til å ta store deler av kostnadene mot at de har enerett i 1-2 år. Selv om borettslaget ender opp som eier av selve kablene. Endret 29. oktober 2015 av Zicos Lenke til kommentar
inside_446486 Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 Ikke uvanlig at ISP tegner kontrakt om noen års eksklusivitet etter installasjon av kabling/infrastruktur, men at de skal sitte med eierskapet til internkabling etter endt avtale synes jeg høres svært merkelig ut. At de eier sitt eget utstyr (switcher e.l.) er nok svært sannsynlig, men føringsveier og kabling bør være tilgjengelige for alle som kan levere til dere. Tipper du kommer langt ved å tilby styret hjelpe til med å avdekke fakta, innhente nye tilbud og rydde opp. Da har de alt å tjene på å gi deg nok info - tipper styreleder/styre ikke har helt oversikt, kanskje har "arvet" vervet fra noen andre og ikke har satt seg godt nok inn i saken. Lenke til kommentar
blackfang Skrevet 31. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2015 Styre lederen bor ikke i blokka, han bor et eller annet sted som ikke er her. Han leier ut leiligheten han eier i blokka. I tillegg så har jeg dessverre ingen oversikt over noen slik dokumentasjon om hvem som eier hva eller som tilsier noe som helst. Jeg kan derimot med sikkerhet si at anlegget ble laget for over 8 år siden. (Er åtte år siden firmaet ble kjøpt opp, og styrelederen sa det firmaet la hele greine i første omgang) Jeg vet ikke hvor lenge sånne kontrakter kan vare, men hvis det fortsatt er i effekt så vil det si at de sannsynligvis har skrevet under på 10 år pluss for eksklusiv dekning... Egentlig vil jeg anta at det som foregår er at ingen vet noe som helst, get har ingen ide om at de har noe her, styrelederen mener at kun get har rettigheter til anlegget, og utifra det jeg har hørt så har så godt som alle get i bygget, sannsynligvis på grunn av det. Forresten, når jeg nevnte at canal digital gjerne ville se på oppkoblingsmuligheten så ble han litt "mildere" opphisset når han sa at hvis de skulle gjøre noe som helst så vil det bli rettet opp for min regning til begynnelsen av neste år, så jeg vet ikke. Dessverre så er det slik at jeg flyttet inn rett etter forrige møte, og neste møte er ikke før april. Det første som vil bli tatt opp er om get medlemskap skal bli lagt inn i felleskostnadene (på fiber tror jeg det var) Ikke at jeg har store problemet med å få fiber, men jeg blir bare mer og mer skeptisk til å tillate et monopol i bygget. Det er greit det sikkert blir billigere til å begynne med, men get må vel tjene penger, og hva er vel lettere enn å tjene penger på steder der beboerne ikke har noe annet valg. Av og til så blir jeg paranoid og frykter at alle er ute etter de få pengene jeg har, ikke at jeg har så mye men båten flyter fortsatt greit for nå. (Hjelper ikke det faktumet at jeg må betale 150% av den prisen jeg originalt skulle betalt til telenor i måneden for litt over halvparten av linjen jeg egentlig avtalte om at jeg skulle få, men jeg orker ikke å styre mer med det fordi jeg har jo ikke akkurat dokumentasjon på hva som ble sagt over telefonen, og den dokumentasjonen jeg faktisk har tilsier at jeg skal betale dobbelt så mye som jeg originalt ble enig med de om. Dessuten så har vel dokumentasjon fra den siden som har mest å tape størst sjanse for å forsvinne i byråkratiet, så jeg orker ikke å stresse mer med det, får bare ta det som det kommer. Jeg er ikke bundet til noe, så om de øker den mer kan jeg avslutte når som helst.) Hele greia er bare noe rot, får mindre oversikt over hva jeg kan få og hva jeg får for hver gang jeg snakker med noen som helst kundeservice fra noen av de selskapene... Kan nok sikkert finne en løsning i april når møtet er, men jo mindre jeg trenger å tenke på alt dette jo bedre. Står forran eksamensperioden og disse problemene har virkelig vært den største distraksjonen man kunne ønske seg for å ikke tenke på eksamenene. Lurer på om jeg skal skrive en novelle av dette, blir snart nok stoff... Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 Er enig med deg, i de tilfellene man har konkuranse desverre alt for få, så finnes det ikke løsning i dag der man gjør det mulig å velge flere internetlevrandører uten å bytte utstyr. Slik kan slipper bindingstid. Opennet.no er vel det beste på valgfrihet, så langt, eller bayonette på pris for mest mulig internethastigheter til lavest pris hvis begge har samme etablering gebyr, om de 2 er mulig. Problemet markedet er konstands i utvikling, så er ikke sikkert bayonette vil være billigst i all fremtid. Kanskje vurdere å sjekke ut kostnader of etablering om du kan dekke dette, så du slipper bindingstid? Er dårlig avtale hvis du har valgfrihet. Det er borettslaget sitt problem, regner med han i styret har dokumenter som sier noe om bindingstid. Størst sansynlig er bindingstiden gått ut så da er det mulig å velge. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 Jeg vet ikke hvor lenge sånne kontrakter kan vare, men hvis det fortsatt er i effekt så vil det si at de sannsynligvis har skrevet under på 10 år pluss for eksklusiv dekning... I kabel-TV-markedet er det vel vanlig med 3-årige kontrakter. Når man reforhandler ny kontrakt får ofte borettslaget/sameiet litt bedre betingelser som "premiering" for stabilt kundeforhold. Og kanskje for å hindre at de bytter leverandør... Det første som vil bli tatt opp er om get medlemskap skal bli lagt inn i felleskostnadene ... Man blir ikke medlem hos Get. Man blir kunde fordi man kjøper tjenester. ... jeg blir bare mer og mer skeptisk til å tillate et monopol i bygget. I sameier, borettslag o.l. er det et valgt styre som gjør fellesavtaler på vegne av beboerene. Det er vel i (tilnærmet) alle tilfeller kun et kabel-TV-nett eller nettverk i bygget, og da må man gjøre avtale med én tilbyder. Hvis du ønsker å velge fritt blandt tilbydere, kan du ikke bo i et sameie/borettslag. Da må du skaffe deg et eget hus hvor du kan bestemme alt selv. I tillegg må det huset befinne seg et sted hvor alle tilbyderne har kabling i nrfheten og du må være villig til å punge ut med temmelige høye summer for tilkobling. Hele greia er bare noe rot Beklager å måtte si det, men mye av det du kaller rot er vel heller manglende kunnskap i hvordan ting fungerer i samfunnet. Lenke til kommentar
inside_446486 Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 Selv om han ikke bor i blokka så kan han vel snakkes med? Hvis ikke bør det tas opp med andre styremedlemmer. Han har rett i at det ikke er opp til hver enkelt beboer å iverksette installasjonsarbeid i fellesarealer uten videre. Det er styrets oppgave å organisere slikt. Men hvis de ikke har noen gjeldende avtale med Get i dag så er det jo litt passivt å bare tegne en forlengelse uten å innhente konkurrerende tilbud. Så det er vel "valg av fiberleverandør" som burde være på agendaen for generalforsamlingen, ikke "skal vi bake inn Get i felleskostnadene". Har dere greie føringsveier og en stor nok bygningsmasse bør dere i det minste få noen konkurrerende tilbud. Om dere så ender opp med Get likevel får dere kanskje en bedre pris for alle Ville ikke gitt opp og konkludert med at alt er rot, men tilbudt min assistanse til å rydde opp og innhente uforpliktende tilbud på vegne av borettslaget. Lenke til kommentar
blackfang Skrevet 31. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2015 Uansett hva som skjer, så får jeg vente til møtet i april, fordi det blir et møte om get skal bli lagt inn i felleskostnadene eller ikke, ikke om andre leverandører kan få komme inn. Så får jeg bare håpe at de går inn for fiber og ikke kabel og tv, fordi hvis de går for det andre i felleskostnadene så blir det sannsynligvis litt for dyrt i forhold til hva jeg kunne tenke meg å betale. (Lever egentlig litt på kanten av budsjettet som det er som en enslig student på 21 med egen leilighet og fulltids studier sammen med 50% jobb...) Uansett har jeg kastet bort en 1000 kroner for å ta inn telenor for en svært kort periode. Grunnen for at alt dette blir så mye rot er fordi jeg kaster bort mye mer penger og tid enn jeg strengt tatt har tålmodighet og vilje til å bruke. Hadde f.eks get fått med seg at de allerede leverte fiber til bygget så hadde alt vært ordnet for mange måneder siden, men de har null oversikt. Noen andre over sa at jeg burde skaffe kundenummeret til de som har fått det, men jeg er ikke i kontakt med noen andre i bygget fordi jeg som regel forlater blokka klokka 6-7 på morgenen og kommer klokka 9-10. Har ikke hatt tid til å bli kjent med noen andre og blir vel litt vel på kanten av frekt å banke på dørene her og spør om get kundenummerne de's. Jeg tar egentlig bare styrelederen på ordet når han sier at flere har lagt inn fiber. Hvis det blir noe av at det blir lagt inn i felleskostnadene så blir det vel ikke mitt problem lengre hvis get ikke klarer å levere fordi de ikke kan finne bygget, gjør det? Fordi å bruke et halvt år på å prøve å overtale de om at bygget eksisterer og deretter for å få de til å faktisk sende noen for å ta en befaring er mye lengre tid enn jeg kan tenke meg å vente. (De har fortsatt ikke sendt befaringen selv om det er en måned siden de fant ut at de ville gjøre det og sa det ble 2 uker til, sikkert fordi jeg viste de at bygget eksisterte på google maps... Dette er ikke et nytt bygg i det hele tatt (bygdt på 80 tallet), så jeg har ingen ide om hvorfor de skulle insistere så lenge på at det ikke eksisterer og i ettertid at de ikke leverer noe der.) Jeg har ikke noe problem med styrelederen eller at vi ikke har noe annet valg en get, fordi alle de internett leverandørene jeg har vært borti har vært cirka like useriøse. Jeg har heller ikke noe problem om de skulle ha gjort alt av slike avtaler på bakrommet. Problemet mitt er hvor vanskelig kan det være å finne en leilighet i en bygning de allerede leverer til i sentrum i en relativt stor by, og hvordan kan de klare å bruke mer enn en halv måned lengre enn de avtalte (ikke det jeg måtte betale dobbelt og fikk halvparten av linjen jeg avtalte med telenor originalt så get er ikke de eneste som er problematiske.) på å faktisk sende den personen som skulle se på om de faktisk skulle ha noe der. Jeg har ikke ringt de den siste uka fordi jeg faktisk har nett så det kan bare være, men det er grenser på hvor mye en bør tåle av inkompetanse og jeg jobber selv med kundeservice. I tillegg har de lovet meg mange ganger å ringe meg tilbake så fort de finner svar, men har aldri ringt meg opp. Som sagt, av original spørsmålet mitt så var alt bare rot. Hadde jeg fått lov til å ta inn canal digital så hadde jeg hatt sannsynligvis hatt nett for mange måneder siden, men get har lovet og lovet å finne ut av ting eller at de skal gjøre noe, men ingenting har skjedd enda. Så hvorfor skal jeg stole på at noe skjer når vi blir påtvunget å betale for å ta get inn i huset... De har egentlig klart å miste all troverdighet hos meg, men i løpet av de rundt 20 samtalene vi har hatt over den tiden så burde noe ha skjedd... Hvis det blir noen andre sitt problem (styret) så er det sikkert greit, internett er egentlig en nødvendighet å ha spesielt hvis du er student, og det eksisterer ikke så veldig mange seriøse ISP'er i Norge, så dermed hvis jeg får internett så er alt relativt greit. Håper bare aldri jeg må ringe til de igjen for noe annet enn å avslutte abonnomentet. Hele greine er egentlig bare deprimerende Dobbelt så mye med tanke på at jeg er egentlig en veldig usosial og sjenert person, det å ringe en gang til get var nervepirrende, det å ringe alle de gangene. Det er greit det blir lettere, men det er også veldig ukomfortabelt for meg. For å ikke snakke om alle de gangene jeg har kontaktet styrelederen, det er mye værre igjen for han kan det hende jeg møter på i ettertid. Uansett, jeg får se hva som skjer... Ikke noe annet jeg kan gjøre enn det. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 (endret) Ja dette er frusterene kanskje du bør enten flytte eller se om styret får finnet en løsning. Min erfaringer med de få styrene i borettslag jeg kjenner til er de ferrreste prøver å finne best mulig betingelser, til lavest pris. De kunne valgt bayonette eller altibox. Men velger heller Get\Telenor og canaldigital eventuelt nextgentel. Det er veldig surt, ingen er tjent med dette, dårlig mulig tilbud til høyest mulig pris. Skulle tro styret får sponset internetlinje og tvpakke om de velger dårligst tilbud til boligeierne. Man får heller aldri fått de å bytte levrandør ellers må hver av hustanden betale 10 000 -15 000 kr å bytte levrandør selv om det blir billigere på 10-25 år. Tror denne saken handler om inkompentent styre eller GET som mangler informasjon om avtalerdokumenter med borettslaget eller ingen av partene kommer i enighet mellom pris\tilbud som borettslaget vil tegne avtale om. Avtaleloven Lov om borettslag Noen ganger fikk jeg lyst å spørre om det faktisk kan være lov å tvinge boligeier i borettslag å betale for internett\TV. At f.eks borettslaget kan pålegge alle å betale 500 mbit (850 kr måneden) og TV pakke 400 kr måneden. Det blir billig for de som har glede av dette men dyrt for de som verken trenger eller ønsker å betale. Egentlig bør dette være borettslaget problem, har de gått inn på en slik avtale, bør borettslaget selv dekke tapet om ikke alle vil ha dette. Endret 10. november 2015 av LMH1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 Forresten, så eier get kabler til alle leiligheter bortsett fra min fordi den har ikke sett internett noen sinne (var en gammel mann som visst nok prøvde å isolere seg så godt han kunne som eide leiligheten før meg så er ingen internett inngang, er en gammel tv antenne som var lagt opp til og en telefonledning som var koblet fra.) Dette er vel kjernen i ditt problem: du bor i en leilighet som ikke er tilkoblet kabelnettet i bygningen. (Det er vel derfor Get ikke kan skaffe deg nettilgang.) Den "gamle mannen" sa sikkert nei takk den gangen det var aktuelt å gå over fra et fellesantenneanlegg for TV til en tilknytning til et kabelTVanlegg, og dermed sitter du i saksa nå i dag. Gammer'n sparte sikkert noen kroner på det den gangen, men det betyr at det nok er du som må punge ut for å rette på det nå. Hvis det blir bestemt at alle leilighetene skal gå over til fiber rett inn i leiligheten, så vil vel det koste det samme for deg som for de andre, men hvis det blir bestemt å beholde kabelnettet, så må vel du betale for å koble deg inn på det. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 Min erfaringer med de få styrene i borettslag jeg kjenner til er de ferrreste prøver å finne best mulig betingelser, til lavest pris. En av oppgavene til styrene i borettslagene er å forhandle fram gode avtaler for medlemmer/beboere. Da burde de styrene du kjenner til byttes ut ved neste valg. I mitt borettslag var de åpne og fortalte om innhenting av tilbud da avtaletiden nærmet seg slutten. Og styret begrunnet inngåelsen av ny treårig avtale med valgte leverandør. De kunne valgt bayonette eller altibox. Hvordan vet du om de kunne valgt Bayonette eller Altibox? Kjenner du adressen til trådstarter og om disse kan levere der? Egentlig bør dette være borettslaget problem, har de gått inn på en slik avtale, bør borettslaget selv dekke tapet om ikke alle vil ha dette. Et borettslag er en form for kollektiv på godt og vondt. Hvis flertallet ønsker en tjeneste må alle være med. Og hvis borettslaget skal "dekke tapet" så er man jo like langt da det er medlemmene selv som eier borettslaget. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå