Gå til innhold

Hjelp til oppgradering av pc !

dyretbullet

Anbefalte innlegg

Begge deler fører til økt effekt. Både økt frekvens og økt spenning, multiplieren kun så i det den endrer frekvensen. Altså om du overklokker til 3,4GHz uten å øke spenning, og CPU da bruker 180W (f.eks) men ikke klarer å klokke opp til 3,5GHz på samme spenning. Så øker du spenning for å prøve å pushe opp til 3,5GHz, da vil CPU nå trekke mer strøm på 3,4GHz.

Har du monitorert CPU hastighet mens du stresstester? Det er jo en turbo funksjon på CPU som gjør at den kanskje kjører raskere enn de 3,5GHz som fremkommer av tallene i BIOS. Eller har du skrudd av disse funksjonene? Hvilket program bruker du til monitorering og stresstesting?

Ellers ser ikke 85 grader veldig uvanlig ut, men da riktignok på enda høyere klokk enn 3,5GHz.

cpu kjører på 99%ca under stress test å da kommer gradern max opp I 85. trur det var MSI afterburn og Realtemp jeg brukte. og ja turbo funksjonen er på :)

Huff, er vanskelig å hjelpe når så mye har gått i glemmeboka. Men såvidt jeg kan forstå så er i7 930 en CPU som kjører normalt på 2,8GHz men som "booster" til 3,06 når den kan. Så om du setter, var det BCLK? høyere, vil også boost øke. Altså max turbo på stock er 260MHz. Så når du øker BCLK med 25%, altså base clock fra 2,8GHz til 3,5GHz, så øker også Max Turbo fra 260MHz til 325MHz. Så når du setter baseclock slik at CPU kjøre på 3,5GHz, vil den forsøke å booste til 3,825MHz. Det er det jeg lurer på om du leser av på CPU frekvens under stress test. Om du har økt Volt'en litt, kjøleren er litt dårlig, eller dårlig montert, og CPU booster til 3,825GHz så tenker jeg temperaturen du får er innenfor hva man kan forvente.

Om du har anledning så ta gjerne et bilde av CPU kjøleren og post det her, så kan vi se om det kanskje er der problemet ligger. Ellers for stabilitet, er det vel vanlig å skru av turbo funksjon og speedstep. Man får litt bedre kontroll..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...