Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sveising og rustreparasjon på kanaler


Eirik

Anbefalte innlegg

Hei igjen, lenge siden sist.

 

Har et lite prosjekt på en '97 Honda CR-V, og trenger litt inputs fra noen med mer peiling enn meg.

 

Bilen har 'en del' rust. Værst er det i kanalene like foran bakhjulene. Der er den helt spist opp. 

Jeg mener og tror at med litt sliping og jobbing, så kan det være sveisbart. 

 

 

Planen er: Kjøpe et billig pinneapparat, slipe ned, sveise på, slipe ned, dekke med tektyl, cruise inn i solnedgangen med reparerte kanaler. Så i god DIY-ånd kommer jeg hit for en reality-check. 

 

Spørsmålene blir da:

- Funker det å sveise på med elektrode? Platene blir i rundt 1,5 - 3mm tykke. Bedre alternativer? Optimalt sett skulle jeg kjøpt et MIG/MAG-apparat, men det blir fort dyrt, og stiller krav til gass osv.

 

 

- Er det spesielle hensyn man må ta med sveising på bil? Vet det kan oppstå issues med sveising nær drivstofftank osv - hvor nært er for nært osv? Har sveiset endel tidligere, men aldri på bil. 

 

- Tips/triks som er greit å ta med seg før man knuser igang?

 

 

 

Kan slenge ut noen bilder etterhvert også.

 

Kommentarer, innvendinger, tips/triks og råd mottas med stor takk!

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3 mm er ikke noe problem med elektroder, men 1,5mm er vanskelig. MIG er absolutt å foretrekke, og et billig MIG-apparat med rørtråd (evt et som også kan brukes med gass) koster ikke så mye mer enn et elektrodeapparat. Vær forsiktig med sveis og vinkelsliper i nærheten av vinduer; spruten brenner seg så dypt inn i glasset at det ikke engang lar seg slipe bort. Det samme gjelder vinkelslipersprut mot lakkerte flater.

Lenke til kommentar

Takk for svar folkens, nyttig alt.

 

Blir sveising, tror jeg vil slite på kontroll hvis jeg nagler og limer.

 

Rørtråd ser smud ut. Har ikke sveiset med det før, men det blir vel noe av det samme som elektrode? Tenner, sveiser, skraper av slagg? Hvis det egner seg bedre, så er jo det å foretrekke - ser jo veldig enkelt ut.

 

Mtp vinduer osv så tenker jeg at jeg dekker det til med noe før jeg starter, så unngår jeg sprut. Takk for tipset, det er surt å brenne seg (høhø) på noe sånt. 

 

Hva med drivstofftanken - utgjør det noe fare når jeg sveiser kanaler? Er jo litt avstand, men blir fort varmt. Tenker å kjøle ned hyppig med trykkluft eller vann. Eventuelt også skjerme av litt med et varmeskjold eller tilsvarende. DA bør jeg være innafor?

Lenke til kommentar

Det går fint mtp. bensintanken. Bare ta pauser, så det ikke slår seg når blir for varmt. 

 

Du bør gå for rørtråd. ytterkanaler er mest sannsynlig 0,7 eller 0,9mm, og da vil du brenne opp platene før du får skikkelig heft på en 3mm. 

 

Punktsveis, og behandle fornuftig. sikkert billigere å kjøpe nye kanaler fra kina eller noe, og så er det mindre jobb å få det til å passe.

Lenke til kommentar

Fyll full bensintank, koble av batteriet, bruk solkrem og ikke sett fyr på gulvtrekket. Lag gjerne noen varmeskjold hvis du føler for det.

 

Du kommer sikkert til å trenge noen wisegrip eller sveisetenger.

 

Ikke bruk mange timer på å forme et stort panel som passer nesten perfekt. Bare lapp det sammen med mindre biter og bank, rett og tilpass det underveis. Det er viktig å komme igang. Det blir jævelig solid hvis du helsveiser inn bit for bit. Bitene blir bare større og større, og øvelse gjør mester.

 

Selv foretrekker jeg MIG/MAG.

Lenke til kommentar

God stemning gutta, takk for gode svar!

 

Blir vel å putte litt ekstra penger i et skikkelig apparat da, eventuelt prøve å få lånt meg et. Freser på med 1,2mm plater, det holder nok. 

 

Skal poste litt bilder osv etterhvert, men blir ikke å knekke igang med jobben før om en måneds tid. 

Lenke til kommentar

Hvis noen har forslag til apparat så er det bare å skyte. 

 

Var såvidt innom et par steder idag for å kikke, og det blir fort størrelse og pris på MIG-apparatene gitt. 

 

Sånn rent teoretisk, hva er minste tykkelse du kan sveise elektrode uten at det blir problematisk?

Lenke til kommentar

Særlig tynnere enn 1,5 mm med 1,6mm elektrode og omvendt polaritet (plusspolen til elektroden slik at varmen fordeler seg med 30% på arbeidsstykket og 70% på elektroden, i stedet for vanlig som er omvendt) blir nok vanskelig med mindre man er særdeles godt vant.

 

Elektrodesveis og karosseriplater nevnes sjeldent i samme setning...

Lenke til kommentar

Her har du noe som ser ut som et praktisk kombiapparat for både elektrode og MIG, og som kan brukes både med og uten gass ved MIG-sveising:

 

http://www.toolfarm.no/?PageID=302&ItemID=1663

 

Har ingen erfaring med akkurat det apparatet, men har et 200A av samme merke selv, som jeg ikke har noe å utsette på. En liten ulempe med det 130A-apparatet er at det ikke tar større trådspole enn 1kg, mens 200A-modellen tar 5kg.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Yes karer, nå er bilen sveisa opp og EU-godkjent. Gjorde som dere anbefalte, og resultatet ble tålelig greit.

 

Kjøpte apparatet i linken over (Takk Inge!), sveisa med flusstråd, og dekka til med karroserimasse. Det hele tok vel ei lita arbeidsuke, men verdt det. 

 

Jeg skal poste litt bilder osv når jeg får tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her kommer litt bilder av både problemet og resultatet.

 

Det viste seg å være ganske mye værre enn jeg hadde sett for meg. Første tanke var vel egentlig å gi opp. Hadde allerede kjøpt utstyr, så ga det et forsøk likevel.

 

Litt dårlig bilde, men det det er helt gjennomrusta, men såvidt noen ankerpunkter som var sveisbare.

 

 

 

post-165136-0-03543300-1453665319_thumb.jpg

 

 

 

Skar ut alt, sveisa på noen forankringspunkter og gjorde en quick-test med detta. Så greit ut, så fortsatte med litt større deler. 

 

 

 

post-165136-0-40568700-1453665316_thumb.jpg

 

 

 

Etter 40 timer arbeid, og mye fram og tilbake, ble dette resultatet (viser bare ene siden, ganske likt på andre). Etter et lag med tectyl så det ikke så værst ut, nok til å få den gjennom en kontroll.

 

 

 

post-165136-0-30970200-1453665320_thumb.jpg

post-165136-0-86021000-1453665321_thumb.jpg

 

 

 

Overall en grei jobb å pusle med. Jeg består ikke noe fagprøve med den sveisen der, men det er i det minste solid, tildekt og ser bra ut bak dekslene. 

 

Takk for god veiledning, det hjalp mye!

Lenke til kommentar

Jeg ville nok ha skåret bort enda mer av det sundrusta og papirtynne metallet og laget større erstatningsdeler. Nå er det jo i seneste laget å komme med flere råd, men overlapp-skjøter, med eller uten fals, er gjerne enklere og bedre enn butt-skjøter, og ikke like lett for å brenne hull når man sveiser de sammen. :)

Lenke til kommentar

Alle steder er 'allerede rustede steder'  :p

 

Jeg er klar over det, men det lever jeg greit med. En bil til 10k, brukes til ski/dykking/hopping/transport av stæsj osv. Når den velger å knele helt så skal den få lov til det. Bare ikke i dag. 

Endret av Eirik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...