Jahn Christian Skrevet 26. oktober 2015 Del Skrevet 26. oktober 2015 Hei Jeg er i prosessen med å anskaffe meg en ny maskin som i all hovedsakliget skal benyttes til spilling og fotoredigering og som jeg hadde håpet kunne være "litt fremtidsrettet". I utgangspunktet var tanken å gå for et oppsett av denne typen:Fractal Design Define R5EVGA SuperNOVA G2 850WGalax/KFA2 GeForce GTX 980 Ti OC Black HDMI 3xDP 6GBAsus X99-AKingston HyperX Savage Black DDR4 PC21300/2666MHz CL11 2x8GB (HX426C13SBK2/16) (2 stk)Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GBSamsung 850 EVO Series MZ-75E500B 500GBIntel Core i7 5820K 3,3GHz Socket 2011-3 BoxNoctua NH-D15 Er det noen opplagte tvilstilfeller i dette oppsettet hadde input på dette vært høyt verdsatt. Hovedkortet er jeg usikker på så dette er bare et jeg på sett og vis har satt opp enn så lenge. Det virker ikke som om det er noen utpregede klare indikatorer på hva som vil være det beste alternativet når det kommer til MOBO med mindre penger ikke er noe hake. Men å bruke 4-5000 på hovedkort er veldig uaktuelt. Kabinettet fremstår som det beste alternativet. PSU kommer høyt ut på de fleste sider og vil vel kunne supplere en god dekningsgrad i forhold til krav ifra komponenetene. Basert på hva jeg har lest virker det som om 2666MHz er sweet spoten mellom pris og ytelse og derav dette valget. Kan fort bli to sett her så har jeg i hvert fall sikret meg på den fronten. Samsung EVO er vel ikke noe dårlig valg vil jeg tro. En for OS (250) og en for annet (500). Prosessoren har jeg valgt da jeg vil ta fotoredigeringen litt videre. Initielt sett tenkte jeg på en 4790K eller 6700K som nok ville kunne tatt bedre hånd om spillingen men valget (enn så lenge) har falt på 5820K. Når det gjelder klokking kan det være det blir gjennomført men enn så lenge er det ikke avgjort. Viften. Vel, ikke noe særlig god grunn til at det ble denne egentlig. Den virker som et greit alternativ, ligger høyt på en del lister og har forhåpentligvis nok kraft til å ta seg av eventuell varmeutvikling men lite nok lyd til at det ikke blir et irritasjonsmoment. Det som har gjort meg litt usikker oppi alt dette er snakket om Cannonlake og Pascal. Cannonlake er vel egentlig ikke så aktuelt lenger som problem da det er snakk om midtveis i 2016 tidligst men med de forsinkelsene enkelte rykter spår kan det fort bli 2017. Og i og med at jeg ikke har en maskin og hverken spille på eller redigere på per dags dato så kan jeg ikke vente så lenge. Pascal derimot er det som gjør at jeg er noe i tvil om jeg skal gå for 980 ti nå eller eventuelt kanskje gå helt ned på et midlertidig 960 http://www.prisjakt.no/product.php?p=2985831til 1790 kroner for så å se hva som kommer på markedet om ikke altfor lenge. Høres jo ut som om de virkelig skal "uppe gamet" sitt når det kommer til GPU med neste generasjon og da er det litt kjipt å ha brukt 6-7000 kroner på noe som blir slått ned i støvlene bare noen få måneder i forveien. Bare for å toppe det litt er det kun en måned til black friday. Jeg brydde meg ikke noe særlig med den i fjor så jeg er temmelig uvitende i forhold til hvorvidt det er reelle gode salg eller om kjedene bare benytter muligheten til å kvitte seg med annenrangs varer til en billig penge. Så, det ble gjerne en post av den lengre sorten men dersom noen kan komme med innspill på hvordan dette ser ut og de eventuelle problemstillingene hadde jeg satt pris på det. Takker på forhånd. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 26. oktober 2015 Del Skrevet 26. oktober 2015 Jeg kan ikke se noe som helst problem med og bruke denne maskinen til nåværende spill eller spill som kommer ut det neste 1-2 årene . Når det kommer til redigering/foto/video så kan jeg ikke så mye. Men i7 er best og gå for uansett om du skal ha en maskin du skal bruke en god stund før du skal tenke på og oppgradere noe mer. Samsung Evo er veldig bra. har 250 gb selv og det er en bestselger på omtrent alt av nettsteder. Black friday kan du spare en del penger på div nettsider, kjøpte selv hovedkort og CPU da og betalte vell 60% av prisen. Sparte et par tusenlapper og det var ikke bare drit, det var bestselgere og andre gode ting. Lenke til kommentar
Jahn Christian Skrevet 28. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2015 Eriksendrul: Takker for tilbakemeldingen. Hører ikke ut som om jeg må foreta meg noen nevneverdige endringer i oppsettet altså. Det var litt ambivalente følelser rundt black Friday svaret ditt (men for all del, jeg setter pris på inputen). Høres ut som om man faktisk kan spare noen kroner og i og med at jeg skal kjøpe "rubbel og bitt" så kan det kanskje totalt sett bli noen tusenlapper i forskjell. Ville da gjerne være dumt å ikke vente en måneds tid.. Noen formening om dette med skjermkortet? Tenker på dette med 960 vs 980 ti og eventuelt Pascal? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 28. oktober 2015 Del Skrevet 28. oktober 2015 Vel, angående GPU så er vel anbefalingen å gå for 980Ti nå hvis du har råd til det og heller selge brukt når neste generasjon kommer. Du vil tape noen tusenlapper, men du vil ha veldig bra ytelse frem til det. Og som sagt så er nok et 980Ti kort bra nok for 1080p i hvertfall et par år fremover. De nye kortene blir antagelig mer rettet mot 4K. Jeg har hatt mye ASUS og de har aldri skuffet meg, ASUS X99-A er bra etter hva jeg har hørt. Bra oppsett Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 5820k vil nok være mye bedre enn 6700k i spill som størrer DX12, da den har 2 kjerner og 4 tråder ekstra. I tillegg lar den sett lett klokke høyere enn 6700k. Så ville klart gått for 5820k både når det kommer til redigering og gaming. Vil anta at 980 ti vil vare mer en en generasjon, så om du kjøper 980 ti er det tvilsom at du trenger å bytte til Pascal når det kommer neste år. Av erfaring så har alle x80 ti modeller vært på linje med neste generasjons x80 modell. 780 ti er på nivå med 980, og 980 ti vil antagelig ligge på lik linje med GTX 1080 når dette kommer til neste år. I tillegg er det verdt å merke at x80 ti modellene pleier å komme ett halvt år senere. Ja, 1080 ti vil nok utkonkurrere 980 ti, men dette kortet kommer nok ikke før ett halvt år etter Pascal lanseringen, dette er såpass langt frem i tid at du muligens må vente godt over ett år. Så tviler på at det er noe særlig å tape på å kjøpe 980 ti nå. Tillegg vil nok prisen på 980 ti bli redusert når 1080 ti lanseres, at det vil bli lønsomt å kjøpe ett nytt 980 ti for SLi, som igjen vil knuse 1080 ti kort (single). Så mitt tips er gå for 980 ti og oppgrader til SLi ved en senere anledning. Og for all del ikke spar penger på PSU, vær sikker på at du får en som tåler overclocking og SLi i fremtiden Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 Vel, angående GPU så er vel anbefalingen å gå for 980Ti nå hvis du har råd til det og heller selge brukt når neste generasjon kommer. Du vil tape noen tusenlapper, men du vil ha veldig bra ytelse frem til det. Og som sagt så er nok et 980Ti kort bra nok for 1080p i hvertfall et par år fremover. De nye kortene blir antagelig mer rettet mot 4K. Jeg har hatt mye ASUS og de har aldri skuffet meg, ASUS X99-A er bra etter hva jeg har hørt. Bra oppsett GTX 1080 vil nok per tradisjon ligge på nivå med 980 ti, så lite å hente på å selge ett 980 ti når neste generasjon kommer. Må nok vente helt til GTX 1080 ti før det kan være forsvarlig å bytte ut et 980 ti kort. Og 1080 ti kommer nok ikke med det første, da alle x080 ti modeller har vært lansert 6-9 måneder etter hver generasjon Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 93MiChr; Er det ikke ganske opplagt at man skal vente til noe merkbart bedre kommer? Når jeg snakker om neste generasjon så mener jeg selvfølgelig "tilsvarende generasjon", altså neste Ti. GTX 1080 tror jeg vil være en del bedre for å kunne takle 4K, det er liten vits å komme med noe nytt som bare er marginalt bedre og ikke optimalisert for det største "hinderet" i dagens marked, nemlig 4K. Dette går jo selvfølgelig ikke bare på GPU så det er vanskelig å si hva Nvidia/ AMD tenker og gjør Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 93MiChr; Er det ikke ganske opplagt at man skal vente til noe merkbart bedre kommer? Når jeg snakker om neste generasjon så mener jeg selvfølgelig "tilsvarende generasjon", altså neste Ti. GTX 1080 tror jeg vil være en del bedre for å kunne takle 4K, det er liten vits å komme med noe nytt som bare er marginalt bedre og ikke optimalisert for det største "hinderet" i dagens marked, nemlig 4K. Dette går jo selvfølgelig ikke bare på GPU så det er vanskelig å si hva Nvidia/ AMD tenker og gjør 4K kom med Kepler, og 4k er enda ikke standard. GPUer som kan kjøre 4k er fortsatt ganske dyrt, i tillegg til at 4k skjermer koster, derfor er det urimelig å anta at hele Pascal serien skal være optimalisert for 4K. Det ville vært et selvmord av nVidia å tvinge alle forbrukere over til 4K, da ikke alle har råd til 4000 kroners 4k skjermer og skjermkort til 5000 og oppover. Der ville nok nVidia tapt mange potensielle kjøpere til AMD. I tillegg er alle spill systemkrav enda oppgitt for 1080p. Jeg antar at ett 1060 vil være på linje med 970, og 1070 på nivå med 980, og kun det alene er ett relativt stort skritt. I tillegg må vi ikke glemme at R9 390x skulle utkonkurrere Titan X ifølge AMD, noe som er ganske langt fra virkeligheten vi så ved lansering av Radeon 300. Vente til noe merkbart bedre, er et argument som kan brukes i det evinnelige da produsenter alltid vil fremstille neste generasjon som merkbart bedre, noe annet ville bare vært dårlig markedsføring. Ja 1080 ti vil selvfølgelig slå 980 ti, og vil nok ha samme forbedring som vi ser ifra 780 ti til dagens 980 ti, men 1080 ti kommer nok ikke med det første, det har ingen av x80 ti kortene gjort. Så tror det nok er safe å si at det ikke er en nødvendighet å bytte ut 980 ti før eventuelt Volta Så har man pengene nå så ser jeg egentlig ingen grunn til å holde tilbake til Pascal kommer. Da jeg med sikkerhet kan garantere at det enda er en stund før vi ser 4k som standard. Jeg forventer heller ikke den største forbedringen innen 4k før tidligst Volta med unntak av 1080 ti Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 (endret) Mente ikke at 4K har blitt standard enda, men jeg tror man slipper å bruke7-8.000,-+++ for å få god fps i 4K når neste generasjon kommer ut, men som sagt så har ikke dette bare å gjøre med GPU alene. Jeg sa ingenting om å vente til neste generasjon, jeg anbefalte å kjøpe nå for så å kjøpe nytt og selge brukt ved neste generasjon (Ti såklart siden det er det vi snakker om her). 4K kommer til å bli standard ganske raskt da 4K TV'er faktisk har blitt billig. Man får en ganske knall 4K TV til 10.000,-. Ja, jeg snakker om TV'er da det ofte er TV-markedet som styrer PC-monitormarkedet. Veldig mange i dag som spiller kjøper 4K og dedigerte GPU'er blir mer og mer et nisjemarked for spillere. Vi kan tolke markedet og tidligere hendelser til krampa tar oss og jeg synes mange av argumentene dine er gode, men har alikevel troen (les; håpet) på at neste generasjon vil by på gode 4K opplevelser til en akseptabel penge. Når jeg sier det så tenker jeg også på optimaliseringer i programvaren. Edit; Litt feil skrevet der Endret 31. oktober 2015 av Belphegor Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 Mente ikke at 4K skulle bli standard eller noe, men jeg tror man slipper å bruke7-8.000,-+++ for å få god fps i 4K når neste generasjon kommer ut, men som sagt så har ikke dette bare å gjøre med GPU alene. Jeg sa ingenting om å vente til neste generasjon, jeg anbefalte å kjøpe nå for så å kjøpe nytt og selge brukt ved neste generasjon (Ti såklart siden det er det vi snakker om her). 4K kommer til å bli standard ganske raskt da 4K TV'er faktisk har blitt billig. Man får en ganske knall 4K TV til 10.000,-. Ja, jeg snakker om TV'er da det ofte er TV-markedet som styrer PC-monitormarkedet. Veldig mange i dag som spiller kjøper 4K og dedigerte GPU'er blir mer og mer et nisjemarked for spillere. Vi kan tolke markedet og tidligere hendelser til krampa tar oss og jeg synes mange av argumentene dine er gode, men har alikevel troen (les; håpet) på at neste generasjon vil by på gode 4K opplevelser til en akseptabel penge. Når jeg sier det så tenker jeg også på optimaliseringer i programvaren. Om nVidia slipper et Pascal kort som er bedre enn 980 ti ved lansering så tror jeg neppe det blir noe billigere en hva 980 ti koster i dag, som er drøyt 7000 kroner. Og et slikt kort er fortsatt kun nok for 30fps i 4k dersom man skal spille med høyest grafikk. Greit at TVer blir billigere, men nå krever 4k oppløsning i spill langt mer enn å spille av en film i 4k. Så min mening er at du ikke kan basere GPU markedets utvikling etter TV-markedet da dette er to vidt forkjellige verdener. Det er 4 gagner flere pixler som må rendres enn ved dagens standard på 1920x1080 i spill. Et faktum er at dette per dags dato er en dyr teknologi på GPU fronten Kan godt hende 4k raskt blir standard for skjermer, men for spill så er det nok enda et godt stykke å gå.Jeg vil neppe kalle 4k i gaming en standard før jeg ser et mid-range kort levere tilnærmet ytelse som ett oppsett av 980 ti SLI, noe som jeg nærmest kan garantere at vi ikke vil se før tidligst Volta generasjonen Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 (endret) Jeg sa ingenting om at TV'er styrer GPU-markedet, ikke legg ord i munnen på meg. Jeg sa heller ingenting som sammenliknet avspilling av film med spilling. Det jeg sa er at 4K-skjermer blir billigere. Det vil etter min mening si at produsenter av både programvare og maskinvare blir nødt til å tilpasse seg dette selv om det ikke nødvendigvis er et faktum. Jeg skrev også at jeg har troen på at det vil skje noe snart selv om det kanskje ikke baserer seg på tidligere hendelser så synes jeg at jeg skal få lov til det. Man kan heller ikke sammenlikne tidligere utvikling med utviklingen fremover. Husker da produsentene begynte å lansere 4K TV'er, det var dyrt kanskje 30-40-50.000,- på det minste, alle sa at det skulle ta minst 2-3-4 år før det ble akseptabel pris. Jeg sa at prisene ville bli akseptable innen et år og jeg hadde rett. Når Full-HD kom så tok det mye lengre tid før prisene falt skikkelig. Nå tok krampa meg, ha en fin kveld Endret 31. oktober 2015 av Belphegor Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 Jeg sa ingenting om at TV'er styrer GPU-markedet, ikke legg ord i munnen på meg. Jeg sa heller ingenting som sammenliknet avspilling av film med spilling. Det jeg sa er at 4K-skjermer blir billigere. Det vil etter min mening si at produsenter av både programvare og maskinvare blir nødt til å tilpasse seg dette selv om det ikke nødvendigvis er et faktum. Jeg skrev også at jeg har troen på at det vil skje noe snart selv om det kanskje ikke baserer seg på tidligere hendelser så synes jeg at jeg skal få lov til det. Man kan heller ikke sammenlikne tidligere utvikling med utviklingen fremover. Husker da produsentene begynte å lansere 4K TV'er, det var dyrt kanskje 30-40-50.000,- på det minste, alle sa at det skulle ta minst 2-3-4 år før det ble akseptabel pris. Jeg sa at prisene ville bli akseptable innen et år og jeg hadde rett. Når Full-HD kom så tok det mye lengre tid før prisene falt skikkelig. Nå tok krampa meg, ha en fin kveld Jeg legger aldeles ikke ord i munnen på deg, skrev ikke du tidligere "jeg snakker om TV'er da det ofte er TV-markedet som styrer PC-monitormarkedet. Veldig mange i dag som spiller kjøper 4K og dedigerte GPU'er blir mer og mer et nisjemarked for spillere."? Her henviser du til at TV- markedet styrer PC-skjerm markedet som igjen tvinger dedigerte GPUer til å bli en nisje for 4k. Om det ikke var det du mente burde du formulert deg annerledes, for det du gjør er nettopp gjør er å formidle at TV markedet indirekte styrer GPU markedet 4k TVer ble dessuten lansert i Norge allerede på inngagnen til 2012, så de har fkatisk vært på det Norske markedet i underkant av 4 år, og det er først i det siste året prisen har blitt akseptabel, så har vel strengt tatt tatt 3 år å få ned prisen der. 980 Ti, Fury X og Titan X er vel per dags dato eneste single GPUer som takler 4k med akeptabel frame-rate eller innstillinger, så da er det vel litt naivt å tro at GPU markeds prisene raser på kun 1. år, med tanke på at TV markedet har brukt 3 gagner så lang tid? Og jo du skal få fult lov å håpe at utviklingen fra Maxwell til Pascal skal bli "utrolig mye større" i forhold til tidligere generasjoner, men enn så lenge liker jeg å være realist og basere mine meninger på tidligere tall og faktum fremfor synsing og markedsgrafer som kun er lagd for å få økt oppslutning rundt neste lansering Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 "jeg snakker om TV'er da det ofte er TV-markedet som styrer PC-monitormarkedet. Veldig mange i dag som spiller kjøper 4K og dedigerte GPU'er blir mer og mer et nisjemarked for spillere." Tror du glemte å ta med et punktum når du leste. At TV-markedet er med å styre prisene på PC-monitormarkedet har ingenting med GPU'er å gjøre, jeg skrev ikke det heller. At spillere har begynt å kjøpe mer 4K-skermer og at dedikerte GPU'er blir mer og mer nisje betyr heller ikke at GPU'er er blir en nisje for 4K. Jeg kan ikke fatte hva du har lest eller hvordan du har tolket det jeg skrev Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 "jeg snakker om TV'er da det ofte er TV-markedet som styrer PC-monitormarkedet. Veldig mange i dag som spiller kjøper 4K og dedigerte GPU'er blir mer og mer et nisjemarked for spillere." Tror du glemte å ta med et punktum når du leste. At TV-markedet er med å styre prisene på PC-monitormarkedet har ingenting med GPU'er å gjøre, jeg skrev ikke det heller. At spillere har begynt å kjøpe mer 4K-skermer og at dedikerte GPU'er blir mer og mer nisje betyr heller ikke at GPU'er er blir en nisje for 4K. Jeg kan ikke fatte hva du har lest eller hvordan du har tolket det jeg skrev ;) ;) Har kun lest det du skriver, men kan prøve å formulere meg grundigere slik at du henger med på hvorfor jeg tolker det du skriver slik som jeg gjør Vel hva legger du i da at dedikerte GPUer blir mer ett nisjemarked? Så langt jeg vet har gamere alltid benyttet seg av dedikerte GPUer, så kan umulig være det du referer til. Du drar frem at flere gamere kjøper 4K-skjermer, og hva er da argumentet ditt for at flere kjøper 4k skjermer dersom de ikke har tenkt å spille i 4k? For å være ærlig forstår jeg virkelig ikke hvor du vil hen xD For hva er egentlig poenget ditt med å dra frem 4k skjermer dersom du mener at de ikke har noe å gjøre med GPU markedet? Tidligere råder du OP til å vente til Pascal fordi de vil være mer tilpasset 4k, er ikke det nøyaktig det samme som å si at Pascal vil bli nisje for 4k? Også mener du plutselig at GPUer ikke vil bli en nisje for 4k? Du skrev følgende "det største "hinderet" i dagens marked, nemlig 4K." som et argument for at Pascal vil bli rettet mot 4k. Begrepet nisje i markedsføring vil si at produsenten fokuserer på de behovene forbrukeren måtte har, og dersom 4k er ett hinder (som du sier) så vil det fra et markedsføringsperspektiv si at produsenten bør fokusere på å imøtekomme dette hinderet. Så ja jeg er ganske forvirret, mener du nå at 4k vil bli standard på GPU markedet innen Pascal, eller har du skiftet oppfatning til at det er en stund igjen til 4k blir standard på GPU fronten? Håper jeg var tydligere nå, ellers får du ha en god kveld videre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå