ti-guru Skrevet 26. oktober 2015 Del Skrevet 26. oktober 2015 (endret) Hei, Forsøker å installere Ubuntu 14.04.3 LTS ved siden av Windows 10 Home uten særlig hell. Hovedkort er Asus X99-A med oppdatering til siste firmware nr 1901. Så langt er Windows installert i UEFI-modus (verifisert gjennom msinfo32.exe), i UEFI bios er følgende innstillinger satt; Fast boot er deaktivert, CSM (Compability support mode) er deaktivert, under Secure boot er OS type satt til Windows UEFI mode eller Other OS (det spiller ingen rolle hvilken, fungerer ikek uansett). I windows er "Rask oppstart" deaktivert. Bruker usb-pinne der jeg formaterer til FAT32 vha filutforsker i windows, legger Ubuntu over på usb vha montere iso-fil og kopiere alt over, sjekke disc manager at usb har status "aktivert". Har også forsøkt vha unetbootin. Deretter starter jeg opp usb-pinne vha restart fra UEFI i windows eller gjennom UEFI bios. Så får jeg lastet inn boot loader til usb, som spør om hvordan ubuntu skal installeres, velger "installer ubuntu", for så å stanse helt i skjemen med feilmelding i vedlagt bilde. Noen forslag til hvordan dette kan ordnes? Keen på å fyre opp ubuntu i dual med windows... Endret 26. oktober 2015 av ti-guru Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 Hei. Jeg har også problemer med å få Ubuntu til å virke sammen med Windows 10 på mitt Asus X99-Deluxe. Jeg får det installert og det booter, men mine problemer er litt annerledes. Når jeg skal reboote maskina fra inne i Ubuntu, så får jeg bare en sort skjerm som henger i 1-2 min før GRUB meny vises. Så når jeg trykker enter for å starte Ubuntu, så stopper den omtrent like lenge ved desktopen før jeg i det hele tatt kan bruke tastatur og mus. Samme skjer med nyeste Ubuntu 15.10 også. Jeg er usikker hvor feilen ligger. Jeg har testet med kun Ubuntu på maskina også i ren legacy mode, og det virket tilsynelatende normalt, men så kom problemene igjen etter en kernel update...!! Jeg har nesten gitt opp Ubuntu nå på denne maskina, og venter heller på neste LTS; Ubuntu 16.04 som BURDE fungere bedre med disse nye hovedkortene vi har. En ting jeg ikke har prøvd, og det er å ta ut ene 980 Ti kortet mitt og bare kjøre med ett kort. Kan hende problemet ligger der, men tvilsomt siden Windows 10 fungerer uten problemer i det hele tatt (stabilt og booter/rebooter normalt). Har du SLI? Et tips å legge Ubuntu på USB : Bruk programmet "Rufus USB maker" i Windows. Beste jeg har vært borti. Lenke til kommentar
ti-guru Skrevet 27. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2015 (endret) Hei. Jeg har også problemer med å få Ubuntu til å virke sammen med Windows 10 på mitt Asus X99-Deluxe. Jeg får det installert og det booter, men mine problemer er litt annerledes. Når jeg skal reboote maskina fra inne i Ubuntu, så får jeg bare en sort skjerm som henger i 1-2 min før GRUB meny vises. Så når jeg trykker enter for å starte Ubuntu, så stopper den omtrent like lenge ved desktopen før jeg i det hele tatt kan bruke tastatur og mus. Samme skjer med nyeste Ubuntu 15.10 også. Jeg er usikker hvor feilen ligger. Jeg har testet med kun Ubuntu på maskina også i ren legacy mode, og det virket tilsynelatende normalt, men så kom problemene igjen etter en kernel update...!! Jeg har nesten gitt opp Ubuntu nå på denne maskina, og venter heller på neste LTS; Ubuntu 16.04 som BURDE fungere bedre med disse nye hovedkortene vi har. En ting jeg ikke har prøvd, og det er å ta ut ene 980 Ti kortet mitt og bare kjøre med ett kort. Kan hende problemet ligger der, men tvilsomt siden Windows 10 fungerer uten problemer i det hele tatt (stabilt og booter/rebooter normalt). Har du SLI? Et tips å legge Ubuntu på USB : Bruk programmet "Rufus USB maker" i Windows. Beste jeg har vært borti. Niks. Ingen SLI. Specs er Asus X99-A, MSI GTX 980 ti, Samsung 850 pro 512 GB, Intel X25-M gen 2 160GB. Windows ligger på samsung-disk og ubuntu skal på intel-disk. Skal sies at jeg fikk installert ubuntu da både bios og windows var installert i legacy og bios modus. Men, fikk opp noe valgmeny ved oppstart. Måtte velge os vha montere disk via bios. Tungvint... Noen tips, (linux-)folkens? Hvordna få installert ubuntu i uefi modus? Kan man ev prøve legacy modus? Men, vil ubuntu skjønne at det skal installeres som uefi da? Endret 27. oktober 2015 av ti-guru Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 Vel da tror jeg vi må vente på nyere Linux kernels for at denne UEFI saken skal løse seg, enten det eller så er det en bug i BIOS'n på disse Asus X99 hovedkorta. Lenke til kommentar
ti-guru Skrevet 27. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2015 Vel da tror jeg vi må vente på nyere Linux kernels for at denne UEFI saken skal løse seg, enten det eller så er det en bug i BIOS'n på disse Asus X99 hovedkorta. Men, har ikke helt skjønt det her. Fordi. Da jeg installerte ubuntu med CSM aktivert, så la jeg merke til at det var to stk oppføringer med ubuntu i mulige boot loaders man kunne velge inne i UEFI bios. Da jeg skrudde av CSM, så forsvant den ene og maskinen bootet rett inn i ubuntu og ikke windows siden windows på daværende tidspunkt var installert i bios modus. Jeg fulgte denne guiden til punkt og prikke. Hjelp! Lenke til kommentar
ti-guru Skrevet 1. november 2015 Forfatter Del Skrevet 1. november 2015 (endret) Jeg fikk løst problemet med å gjøre følgende: 1) Når USB-pinne booter og man kan velge mellom kjøre live-cd, installere ubuntu, installere oem, disksjekking osv, så flytter jeg markering slik at "installer ubuntu" er markert. 2) Deretter trykker jeg knappen "e". 3) Legg til "nomodeset" etter " ... quiet splash --", slik at man får "... quiet splash nomodeset --" og trykk F10 Det å legge til nomodeset løst alt da dette gjør at installasjon ikke laster inn drivere til 980ti ved boot, som beskrevet her. Eneste man taper på dette, er at man ikke får fancy grafikk ved oppstart... Endret 1. november 2015 av ti-guru 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå