Symplegma Skrevet 26. oktober 2015 Del Skrevet 26. oktober 2015 Hei Jeg har et gammel tømmerhus som vi har totalrenovert, men jeg sliter med å få fart på nettverket i huset. For å starte i en ende, så er det slik at routeren vår er rimelig låst i posisjonen den står, siden vi kun har mulighet til å få mobilt bredbånd her. Vi har god dekning og ligger rundt 10-15Mbps ned og rundt 3 opp. Første del av utfordringen består i at vi er helt avhengige av den routeren fra NetCom (Huawei B592s mener jeg den heter), og denne har vi hatt en god del problemer med at nettet bare plutselig "dør" og vi må starte den på nytt for å komme oss på nett igjen. Dette gjelder både kablet og trådløs løsning, så problemet ser ut til å ligge i selve routeren uten at vi har klart å løse det så langt. Om noen har noen bedre 3G/4G router å anbefale så tar vi gjerne i mot det. Men dette er ikke det største problemet; det er at huset er 20 meter langt og har tre stk tykke tømmervegger mellom ytterpunktene. Dette gjør at vi sliter veldig med å få dekning i alle rom fra samme router. Her er vi på jakt etter en router som kan levere dekning med hastighet i hele huset. Vi har et teknisk rom omtrent midt i huset i andre etasje, og det er her denne er tiltenkt å stå. Det er trukket kabel mellom lokasjonen hvor 3G/4G routeren må stå og dette rommet. Dette var del to av problemet, og del tre er at vi har parabol fra Canal Digital i flere rom, og disse mottakerne snakker ikke sammen trådløst. Vi har forsøkt med flere løsninger for å kunne bruke kabel siste biten inn til mottakerne, men ingenting har virket særlig godt så langt. Nettsignaler i el.anlegget er ikke en mulighet, dette har vi forsøkt fra flere leverandører og det virker ikke. Hvis vi får satt opp en kraftig trådløs router i det tekniske rommet kan det kanskje være mulig å sette opp en annen router til å være "omformer" til kablet nettverk..? Jeg er helt fersk når det gjelder netverk, så det kan være det er mange feile utsagn i denne posten.. All hjelp mottas med takk! Lenke til kommentar
Nordmann3 Skrevet 26. oktober 2015 Del Skrevet 26. oktober 2015 Du må få deg noen REPEATERE. Jeg bruker denne WIFI repeateren. Den er rask, kjempe enkel å sette opp, og har lang rekkevidde. Den har faktisk lengre rekkevidde enn hoved routeren. https://www.google.no/search?q=asus+repeater&newwindow=1&espv=2&biw=1366&bih=643&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMIrPm_toThyAIVo_xyCh1WQAVN#newwindow=1&tbm=isch&q=asus+repeater+n53 Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 26. oktober 2015 Del Skrevet 26. oktober 2015 Repeatere halverer vel ytelsen på trådløst?Hvis man ikke trekker kabel frem til dem, og kjører den i AP modus.Men hvis det er mulig, ville jeg nok prøvd meg med noen acesspunkt (AP), altså kjørt netcom routeren som den er, og satt opp noe utstyr på tekninsk rom.Evt om det er mulig å trekke kabler til andre rom også?Da kunne man f.eks hatt en kabel til hver dekoder, og hatt en switch på teknisk rom.. Og evt 2-3 AP rundt i huset, for å dekke hele.. og evt slått av trådløst på netcom routeren.Selv foretrekker jeg kabel til "fast utstyr".. Så her i leiligheten er telenor modemet montert på teknisk rom, og trådløst er deaktivert på det..Derifra går det en kabel ut i stua, hvor routeren står (denne står i AP modus), også går det en kabel videre til tv-bordet, hvor det er satt opp en 8 port switch, som gir nett til dekoder, tv, en media pc, PS3, server som står like ved, samt at det ligger en løs kabel i skuffen.. Hvis jeg skulle trenge å koble til noe kjapt Egentlig skulle det gått en kabel opp til 1 eller 2 etasje også, og fått montert et AP der også.. siden routeren min ikke dekker hele huset.. Men det er forsåvidt ikke mitt problem, da vi kun leier kjeller leiligheten Lenke til kommentar
Symplegma Skrevet 27. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2015 Repeatere har vi som sagt prøvd, og er det gir ikke den effekten vi ønsker. Det er kablet fra det tekniske rommet til fem andre rom i huset, og jeg hadde opprinnelig tenkt å plassere routeren der, men pga at vi ikke har dekning i dette rommet gikk ikke det. Jeg har også tenkt tanken på å slå av det trådløse nettet på NetCom-routeren og heller koble denne til en switch eller ny router på teknisk rom som brukes til å fordele nettet videre i huset. Jeg trenger en router som sender signalene så langt som mulig, og har lest en del tester der både Asus og Netgear har kommet godt ut med sine toppmodeller. Noen som har erfaring med noen av dem? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 28. oktober 2015 Del Skrevet 28. oktober 2015 Den aller beste løsningen er å legge ett kablet "backbone" igjennom byggningen og deretter slenge opp aksesspunkter der hvor det er behov for bedre signalstyrke. Dette vil også gjøre det enklere i fremtiden også når du ønsker å oppgradere hastigheten på WiFi. Lenke til kommentar
Symplegma Skrevet 29. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2015 Ja den tanken har slått meg også. Jeg har tilgang til å komme meg opp på loftet, hvor jeg kunne ha satt opp et par aksesspunkter. Da har jeg nok hatt dekning i mer eller mindre huset. Spørsmålet da blir; hvordan setter jeg dette opp slik at nettet heter det samme i hele huset, og at alt utstyr veksler mellom disse punktene uten å spørre etter nye passord osv..? Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 De fleste nyere kort/klienter fikser dette helt selv uten fancy "hand-off"(802.11r / 802.11k) funksjon. Eneste du trenger å gjøre er å sette samme SSID og passord. Forøvrig støtter jeg anbefalingen over. Trekk kabler fra ruter og ut til aksesspunkt, som du plasserer rundt omkring. Her kan det være nyttig å prøve seg litt frem. Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 Ja den tanken har slått meg også. Jeg har tilgang til å komme meg opp på loftet, hvor jeg kunne ha satt opp et par aksesspunkter. Da har jeg nok hatt dekning i mer eller mindre huset. Spørsmålet da blir; hvordan setter jeg dette opp slik at nettet heter det samme i hele huset, og at alt utstyr veksler mellom disse punktene uten å spørre etter nye passord osv..? Sett alle routere i aksesspunktmodus, utenom hovedrouter som for deg er Netcom routeren (du trenger ikke det hvis du kjøper rene aksesspunkter). Skriv så inn nøyaktig samme ssid og passord på alle sammen. Pass på mellomrom, fikk lagt til mellomrom på slutten en gang selv og da fungerer det ikke Lenke til kommentar
007CD Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 Helt sømløs overgang kan du ikke forvente deg med vanlige aksesspunkt på Komplett.no, det er litt problematisk å få til korrekt, men beste funskjonaliteten her er det Ubiquity som har, men dette koster flesk! Uansett, om du ikke er super opptatt og kan tåle en mulig liten disconnect når du går mellom endene på bygget så er det bare å sette opp med samme nettverksnavn, samme passord / kryptering og sist men ikke minst, forskjellig kanaler. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 ubiquiti har ikke 802.11r/k støtte enda, og zero-handoff funksjonen deres kan du bare droppe. Ellers vil jeg ikke påstå at ubiquiti koster flesk, cisco gjør det 1 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 Hmmm, siste jeg hørte så fantes denne funksjonen på g/n modellen deres, men ikke ac? Jeg har ikke rullet ut noen slike personlig enda, da trådløs dekningen er god nok hos meg, og utstyret jeg bruker mest sitter og koser seg på Gigabit ethernet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå