Exxon Valdez Skrevet 26. oktober 2015 Del Skrevet 26. oktober 2015 (endret) Velkommen, IP problemer. Enheter kommer på ulike subnet. Hvordan løses dette? Konfigurasjonen er som følgende: Ruter gir stasjonær PC (Windows 10 Edu 64-bit) Internet over WIFI, til WIFI 1 på stasjonær PC. Deretter deler stasjonær PC Internett som blir mottatt på WIFI 1 til Ethernet 1. Det går så en kabel fra Ethernet 1 på stasjonær PC til en Switch. På denne switchen er det tilkoblet diverse utstyr. Problemet her er at stasjonær PC og enhetene på switchen er på ulike subnet, slik at andre enheter på nettverket som for eksempel en bærbar PC klarer ikke å koble til det utstyret som er tilkoblet switch. Bærbar PC er tilkoblet ruter over WIFI. Hvordan kan jeg for eksempel få det til slik at bærbar PC kan koble til en server som er tilkoblet switch? IP til enheter koblet til ruter: 192.168.10.124 (Stasjonær PC) 192.168.10.118 (Bærbar PC) IP til enheter koblet til switch: 192.168.137.245 (ESXI 5.5 server) 192.168.137.226 (Netgear NAS server) Her kan dere se at alle enheter som er tilkoblet switch kommer på et annet subnet. Stasjonær PC får kontakt med disse enhetene, fordi den gir Internet til switch over kabel. Andre PCer på nettverket får ikke kontakt med enhetene på switch. Hvordan kan dette løses? Exxon Valdez Endret 26. oktober 2015 av Exxon Valdez Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 26. oktober 2015 Del Skrevet 26. oktober 2015 Jeg tviler på at du kan få ett nettverk med deling. Det beste er å gjøre det skikkelig. Switch i router, og kablede enheter i switch. Hvis det ikke er mulig før du se på homeplug eller wifi-briging. Hvis du vil beholde oppsettet så må du sette opp portforwarding på PC-en du deler nettverket via. Lenke til kommentar
Exxon Valdez Skrevet 26. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2015 (endret) Jeg tviler på at du kan få ett nettverk med deling. Det beste er å gjøre det skikkelig. Switch i router, og kablede enheter i switch. Hvis det ikke er mulig før du se på homeplug eller wifi-briging. Hvis du vil beholde oppsettet så må du sette opp portforwarding på PC-en du deler nettverket via. Det er ikke mulig å ta legge en Ethernet kabel fra ruter til switch. Selvsagt er det den beste løsningen også å koble ut den WIFI adapteren til stasjonær PC. Da blir også stasjonær PC koblet til switch med kabel slik som de to serverne og på den måten unngå deling av nettverk i Windows 10. Men vil det gå dersom jeg kobler ut switch, og kobler serveren direkte til Ethernet 1 på deling. Ruter -------(WIFI)------> Stasjonær PC (deler nettverk) -------(Ethernet)--------> Server Vil denne serveren få IP fra DHCP fra ruter? Eller vil den fremdeles havne på et eget subnet? Endret 26. oktober 2015 av Exxon Valdez Lenke til kommentar
Sermoni Skrevet 26. oktober 2015 Del Skrevet 26. oktober 2015 Jeg tviler på at du kan få ett nettverk med deling. Det beste er å gjøre det skikkelig. Switch i router, og kablede enheter i switch. Hvis det ikke er mulig før du se på homeplug eller wifi-briging. Hvis du vil beholde oppsettet så må du sette opp portforwarding på PC-en du deler nettverket via. Det er ikke mulig å ta legge en Ethernet kabel fra ruter til switch. Selvsagt er det den beste løsningen også å koble ut den WIFI adapteren til stasjonær PC. Da blir også stasjonær PC koblet til switch med kabel slik som de to serverne og på den måten unngå deling av nettverk i Windows 10. Men vil det gå dersom jeg kobler ut switch, og kobler serveren direkte til Ethernet 1 på deling. Ruter -------(WIFI)------> Stasjonær PC (deler nettverk) -------(Ethernet)--------> Server Vil denne serveren få IP fra DHCP fra ruter? Eller vil den fremdeles havne på et eget subnet? Vil fortsatt være på samme subnet. Lenke til kommentar
Exxon Valdez Skrevet 27. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2015 (endret) Jeg tror at den eneste muligheten for å få dette til å fungere uten bruk av Ethernet kabel mellom hovedruter og switch, er ved å erstatte switchen med en sekundær ruter. Denne sekundær ruteren må da stilles inn i "Bridge Mode" slik at den mottar Internet fra hovedruter via WIFI, og så kan enhetene hente ut Internet fra sekundær ruter med Ethernet kabel. Er litt redd for at jeg da får veldig dårlig ytelse på nettverket, dersom jeg overfører en fil fra stasjonær PC til Netgear NAS server. Dersom pakkene vil gå fra stasjonær PC til sekundær ruter via Ethernet, deretter over WIFI til hovedruter, så blir det portvideresending og hovedruter vil sende pakken tilbake til sekundær ruter over WIFI, og den igjen vil sende den til Netgear NAS server over Ethernet. Dette vil gjøre det slik at jeg får dårlig overføringshastighet pga WIFI. Er usikker på om sekundær ruter vil gi meg den samme ytelsen som jeg hadde med switch mellom stasjonær PC og Netgear NAS server. Vil sekundær ruter gi meg samme ytelse som switch eller vil det ovenstående skje? Grunnen til at jeg spør er fordi sekundær ruter er ikke lett tilgjengelig. Den må graves frem i en eske som ligger i en bod sammen med mange andre esker. Endret 27. oktober 2015 av Exxon Valdez Lenke til kommentar
Sermoni Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 Jeg tror at den eneste muligheten for å få dette til å fungere uten bruk av Ethernet kabel mellom hovedruter og switch, er ved å erstatte switchen med en sekundær ruter. Denne sekundær ruteren må da stilles inn i "Bridge Mode" slik at den mottar Internet fra hovedruter via WIFI, og så kan enhetene hente ut Internet fra sekundær ruter med Ethernet kabel. Er litt redd for at jeg da får veldig dårlig ytelse på nettverket, dersom jeg overfører en fil fra stasjonær PC til Netgear NAS server. Dersom pakkene vil gå fra stasjonær PC til sekundær ruter via Ethernet, deretter over WIFI til hovedruter, så blir det portvideresending og hovedruter vil sende pakken tilbake til sekundær ruter over WIFI, og den igjen vil sende den til Netgear NAS server over Ethernet. Dette vil gjøre det slik at jeg får dårlig overføringshastighet pga WIFI. Er usikker på om sekundær ruter vil gi meg den samme ytelsen som jeg hadde med switch mellom stasjonær PC og Netgear NAS server. Vil sekundær ruter gi meg samme ytelse som switch eller vil det ovenstående skje? Det overstående vil skje, og ytelse vil ikke være som ønskelig. Forundrer meg ikke om det blir pakketap i samme slengen og. Hvorfor "må" du bruke denne løsningen? Legger du litt penger på bordet får du jo en skikkelig løsning. Lenke til kommentar
Exxon Valdez Skrevet 27. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2015 (endret) Fordi jeg bor bare her midlertidig og huseier blir sure dersom jeg legger en 10 meter lang Ethernet kabel fra hovedruter (Altibox Hjemmesentral), flere meter langs stuegulvet, gjennom stuedøren slik at den ikke kan lukkes, langs korridoren i gangen, og inn på det kottet som utstyret befinner seg i. Bore hull i vegger og feste kabel langs gulvlist er tabu for den huseieren. I naborommet til kottet så befinner det seg en sånn "NETGEAR Universal WiFi Range Ext. Mini" i stikkontakten. https://www.komplett.no/product/637980 Tror det kanskje vil være mulig å sette inn en Ethernet kabel fra den frem til switch. Vil dette løse subnet problemet? Og hvordan blir ytelsen mellom stasjonær PC og Netgear NAS server når begge to er tilkoblet switch, og switch er tilkoblet den WiFi Range Extender? Vil pakkene gå direkte fra stasjonær PC til switch og deretter til Netgear NAS server over Ethernet? Eller vil de samme skje med eksempelet med sekundær ruter over? Endret 27. oktober 2015 av Exxon Valdez Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 WiFi repeater m/ethernet porter? F.eks. ASUS sin kan ta imot WiFi, og så sende det ut via ethernet port til switch. Da vil alt komme på samme nettverk. Lenke til kommentar
Sermoni Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 (endret) Fordi jeg bor bare her midlertidig og huseier blir sure dersom jeg legger en 10 meter lang Ethernet kabel fra hovedruter (Altibox Hjemmesentral), flere meter langs stuegulvet, gjennom stuedøren slik at den ikke kan lukkes, langs korridoren i gangen, og inn på det kottet som utstyret befinner seg i. Bore hull i vegger og feste kabel langs gulvlist er tabu for den huseieren. I naborommet til kottet så befinner det seg en sånn "NETGEAR Universal WiFi Range Ext. Mini" i stikkontakten. https://www.komplett.no/product/637980 Tror det kanskje vil være mulig å sette inn en Ethernet kabel fra den frem til switch. Vil dette løse subnet problemet? Og hvordan blir ytelsen mellom stasjonær PC og Netgear NAS server når begge to er tilkoblet switch, og switch er tilkoblet den WiFi Range Extender? Vil pakkene gå direkte fra stasjonær PC til switch og deretter til Netgear NAS server over Ethernet? Eller vil de samme skje med eksempelet med sekundær ruter over? Skjønner problemstillingen. Nei, det vil ikke fungere, samme vil skje. Det er jo så og si samme løsningen som du har nevnt tidligere. WiFi-repeater som nevnt ovenfor her fungerer, men trist ytelse. Dette vil fungere for deg, og vil være en skikkelig løsning, om jeg forstår deg riktig. Dette er jo det man bruker i enterprise-verden som svar på din problemstillingen, to radioer. https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/205197620-airMAX-Configure-a-Wi-Fi-access-point-cluster-in-AP-WDS-repeater-mode Endret 27. oktober 2015 av Sermoni Lenke til kommentar
Exxon Valdez Skrevet 27. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2015 (endret) WiFi repeater m/ethernet porter? F.eks. ASUS sin kan ta imot WiFi, og så sende det ut via ethernet port til switch. Da vil alt komme på samme nettverk. Det stemmer, og det samme kan min sekundære Airlive ruter, men problemet er at ytelsen blir ekstremt dårlig. Overføringshastigheten vil bli det WIFI klarer, siden det er WIFI som er flaskehalsen. Er klar over at det er en skikkelig løsning, men den gir dårlig ytelse (overføringshastigheten blir ca. 10 Mbps (ca. 1 MBps)) sammenliknet med min jalla løsning med switch og deling av nettverk. Min jalla løsning klarer nesten 1 Gbps (over 100 MBps) mellom stasjonær PC og Netgear NAS server Endret 27. oktober 2015 av Exxon Valdez Lenke til kommentar
Hugh Dick Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 Hvorfor ikke bruke Powerline? Jeg har brukt to stk. ZyXEL PLA-5206 til omtrent samme formål, og det funker. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 Men du kjører det jo over WiFi per dags dato, slik jeg forstår det? Bare mot en stasjonær PC som deler videre over ethernet? Ytelsen vil jo i så fall være tilnærmet lik? Lenke til kommentar
Exxon Valdez Skrevet 27. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2015 (endret) Hvorfor ikke bruke Powerline? Jeg har brukt to stk. ZyXEL PLA-5206 til omtrent samme formål, og det funker. Jeg skal vurdere dette, men vil det fungere i en blokk med mange leiligheter? Hva skjer om naboen kjøper samme løsning og kan motta "min" Powerline? Men du kjører det jo over WiFi per dags dato, slik jeg forstår det? Bare mot en stasjonær PC som deler videre over ethernet? Ytelsen vil jo i så fall være tilnærmet lik? Ytelsen mellom hovedruter og stasjonær PC er det WiFi klarer. Ytelsen mellom server og hovedruter er det WiFi klarer. Forskjellen oppstår når stasjonær PC skal kommunisere med server direkte via switch over Ethernet, da blir det en helt annen ytelse siden WiFi er ikke involvert. Og alle andre enheter på nettverket til hovedruter over WiFi får ikke kontakt med mine enheter på switch fordi de er på ulike subnet. Ser du at denne konfigurasjonen gir ulik hastighet mellom enkelte "noder" i nettverket samt at noen noder kan ikke koble til hverandre? Ytelse i nettverket er veldig viktig:) Endret 27. oktober 2015 av Exxon Valdez Lenke til kommentar
Hugh Dick Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 Hvorfor ikke bruke Powerline? Jeg har brukt to stk. ZyXEL PLA-5206 til omtrent samme formål, og det funker. Jeg skal vurdere dette, men vil det fungere i en blokk med mange leiligheter? Hva skjer om naboen kjøper samme løsning og kan motta "min" Powerline? Det er kryptering i de fleste Powerline settene, hvertfall i den modellen jeg nevnte. Du holder inne knappen på den ene i to sekunder, så den begynner å blinke, og gjør deretter det samme på den andre, og så har du en kryptert forbindelse som ingen andre kan henge seg på. Lenke til kommentar
Exxon Valdez Skrevet 27. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2015 (endret) Det er kryptering i de fleste Powerline settene, hvertfall i den modellen jeg nevnte. Du holder inne knappen på den ene i to sekunder, så den begynner å blinke, og gjør deretter det samme på den andre, og så har du en kryptert forbindelse som ingen andre kan henge seg på. Det er bra. Jeg ser også at den du lenket til støtter hastigheter på opp til 1 Gbps. Hvordan blir tapet i hastighet når avstanden er ca. 7 meter i luftlinje (fra switch til hovedruter) eller sikkert 30 meter med strømkabler synlig/skjult i vegger fra 1950 tallet? Dette kan være den løsningen som er best, siden jeg setter opp den ene i en stikkontakt ved ruter og tar en Ethernet kabel fra ruter til den, og den andre i en stikkontakt inne på kottet, og en Ethernet kabel fra den til switch. Da kan jeg koble alle enhetene mine til switchen (Stasjonær PC og de serverne over Ethernet). Da burde bærbar PC tilkoblet hovedruter over WiFi kunne tilkoble seg til enhetene mine på switchen, siden switch er tilkoblet hovedruter via Ethernet og Powerline. Er bare usikker på ytelsen? Og takler Powerline at den er tilkoblet en switch med 8 porter? Endret 27. oktober 2015 av Exxon Valdez Lenke til kommentar
Hugh Dick Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 Det er bra. Jeg ser også at den du lenket til støtter hastigheter på opp til 1 Gbps. Hvordan blir tapet i hastighet når avstanden er ca. 7 meter i luftlinje (fra switch til hovedruter) eller sikkert 30 meter med strømkabler synlig/skjult vegger fra 1950 tallet? Dette kan være den løsningen som er best, siden jeg setter opp den ene i en stikkontakt ved ruter og tar en Ethernet kabel fra ruter til den, og den andre i en stikkontakt inne på kottet, og en Ethernet kabel fra den til switch. Da kan jeg koble alle enhetene mine til switchen (Stasjonær PC og de serverne over Ethernet). Da burde bærbar PC tilkoblet hovedruter over WiFi kunne tilkoble seg til enhetene mine på switchen, siden switch er tilkoblet hovedruter via Ethernet og Powerline. Er bare usikker på ytelsen? Vanskelig å spå ytelsen du vil kunne oppnå, det kommer an på om de er koblet på samme strømkurs, og dersom de skal på forskjellige kurser så kommer det an på hvor mye som går tapt gjennom sikringsskapet ditt, og det er også muligheter for at annet utstyr i leiligheten som trekker strøm lager støy på kursene de er tilkoblet etc. Det beste er å kjøpe Powerline utstyret hos noen som gir full returrett, så du kan se om det fungerer hos deg. Mine har sikkert 50 meter med 40 år gammel kabling i mellom seg og fungerer veldig bra, men kobler jeg en av de på en annen strømkurs faller ytelsen med 90%. At de er oppgitt med 1Gbps er nok under helt ideelle forhold, 100-400 Mbps er nok mer oppnåelig.. Lenke til kommentar
Exxon Valdez Skrevet 27. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2015 Det vil bli på to forskjellige strømkurser (stue og gang med soverom), begge disse kursene er sterkt belastet. Gammelt sikringsskap med uten automatsikringer er det også. Blir dårlig hvis ytelsen blir dårligere enn WiFi eller at forbindelsen blir brutt mange ganger. Kan bare finne det ut ved å teste det. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 Har du prøvd å lage en bro (bridge) mellom trådløst og kablet nett på Windows 10 -maskinen? Altså ikke delt (shared) Internett som tidligere. Med en brokobling skal du kunne bruke samme subnett på maskiner uavhengig om de er tilkoblet det trådløse eller kablede nettet ditt. Ulempen er at såkalt DHCP forwarding ikke fungerer så du må sette fast IP-adresse på utstyret som ikke står på samme fysiske (trådløse) nett som husets DHCP-server (ruteren.) Start NCPA.CPL (kommer rett inn i nettverksoppsettet. Hold CTRL-tasten inne, merk med venstre mustast først det trådløse og så det kablede kortet Høyreklikk og velg "Bridge" (Usikker på hva det heter på norsk, "Lag brokobling"?) Du vil da få et ekstra nettverksadapter, på engelsk kalt "Ethernet Bridge" som skal få IP-adresse fra DHCP-serveren. Når du da angir en fast IP-adresse i samme subnett som DHCP-serveren gir ut (192.168.10.xxx) på en av enhetene på det kablede nettet, skal du kunne få tilgang til Internett fra enheten. Husk å angi samme subnett maske (som ruteren/DHCP-serveren) gir ut samt default gateway, DNS-servere. NB! Hvis du ikke får pinget ruteren (default gateway) fra en av enhetene på det kablede nettet, prøv følgende(Poenget er å angi "ForceCompatibilityMode=Enabled" på begge kortene i brokoblingen.): Start et administrativt Command Prompt ("Ledetekst") Start NETSH.EXE (du får da et nytt prompt med egen kontekst. Følgende kommandoer kjøres i denne konteksten:) BRIDGE [Trykk enter] Show Adapt [Trykk enter] (Du får da en liste over nettverkskort som er medlemmer av Bridge (nettverksbro.) Hos meg har de ID "1" og "2") Set adapt 1 force=enable [Trykk enter] (Eller den "ID" som første kort har) set adap 2 force=enable [Trykk enter] (Eller den "ID" som andre kort har) Show Adapt [Trykk enter] (Begge kortene skal nå stå med "ForceCompatibilityMode" til "Enabled") EXIT [Trykk enter] EXIT [Trykk enter] Du skal nå (forhåpentligvis) kunne pinge ruteren og for eksempel. "vg.no". Bridging i Windows i kan være ¤#"¤ noen ganger så it might not work.. Lenke til kommentar
Exxon Valdez Skrevet 27. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2015 (endret) Har gjort det du sa, og fått gjort begge deler, men problemet er at jeg får ikke kontakt med Netgear NAS server. Skal forsøke imorgen og sette statisk IP på ESXI 5.5 server og se om bærbar PC da kan koble til. Tror ikke jeg tør å sette statisk IP på den Netgear NAS server (via nettverks deling), fordi dersom det blir konfigurert feil, da mister jeg kontakten med den og stenger meg selv ute. Eneste måten å gjenopprette kontakten er ved å tilbakestille den til fabrikk med reset knapp og da blir også innholdet slettet. Må legge til at de enhetene som er tilkoblet switch og som er på et eget subnet får tilgang til Internet. For eksempel hvis jeg starter opp en virtuell maskin på ESXI 5.5 server, og bruker nettleseren da kan jeg laste inn www.vg.no. Annet eksempel er at jeg kan få tilgang til nettverkstasjoner på Netgear NAS server med stasjonær PC. Men bærbar PC som er tilkoblet hovedruter via WiFi klarer ikke å koble til noen av enhetene (hverken nettverkstasjoner på Netgear NAS server eller ESXI 5.5 server). Endret 27. oktober 2015 av Exxon Valdez Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå