Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Garasje med kledning rett på stendere - kan den isoleres?

Anbefalte innlegg

Morn!

Jeg har altså en garasje på 5x6 meter som jeg delvis har konvertert til en slags "pub" til privat bruk, men grunnet temperatur har denne kunne vært brukbar på sommerstid, så jeg kunne virkelig tenkt meg å isolert den.

Men jeg har ett problem: de som i sin tid bygde garasjen har spikra kledningen rett på bjelkelaget - slik at det er verken lekter, asfaltplater eller noe som helst. Spørsmålet mitt er da; hvordan kan jeg gå frem for å isolere dette her? Må jeg ha av kledning utvending? Kan jeg isåfall bruke den på nytt (den er fra 1997 og helt strøken)?

Alle tips og råd/forslag tas i mot med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hele huset mitt er bygget med kledning rett på reisverk, riktignok med vindpapp på baksiden av kledningen. Isolasjonen i veggene går da helt ut til kledningen, ingen form for lufting i veggene. Huset er 50 år gammelt, og når jeg har byttet deler av kledning ifm nye vinduer, har jeg aldri sett noen skade/råte. Jeg bor riktignok i et område uten mye regn og vind, men når dette har holdt i 50 år på en bolig uten at det vises antydning til skade/råte, må det holde i massevis for en garasje. Ville nok lagt papp mot reisverket, mellom stenderne, for å unngå trekk i isolasjonen, men hadde ikke bekymret meg for å gjøre dette i en garasje.

Ser ikke bort fra at noen kan ha innvendinger her.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Det går an å feste papp/vindsperre fra innsiden mellom stendere, og på den måten lage et ventilert sjikt bak kledning. Stiftes eller tapes direkte i stendere på hver side som en veldig åpen "U" sett innenfra, og da kan du legge isolasjon direkte inn mot denne pappen, og deretter fuktsperre og plater/rupanel. Brukes primært for å lage kalde tak der undertaket legges rett på takdragere. 

Dette ferdige papp-prooduktet koster en liten formue, men det er absolutt mulig å lage noe selv ved å stifte en duk mellom stendere eller liknende. Viktigste er at isolasjonen ikke ligger helt ut mot kledning. Om vindsperre-funksjonen ikke blir hel 100 % så vil ikke dette bety noe for ditt bruk.

Lenke til produkt jeg refererte til: http://www.isola.no/produkter/tak/skratak/isola-luftespalte-2/

Lenke til kommentar

Sidan du har eit hobbyrom (pub) i garasjen så bør du også være litt bevist på skillet mellom hobbyrom og rom som er berekna for varig opphold. Jo fleire fasilitetar og utbetringar du etablerer som gjer at rommet kan brukast heile døgnet og heile året, jo vanskeligare blir det å bli trudd på at dette er eit hobbyrom og ikkje ulovlig innredning av garasje.

Det om veggane er isolerte eller ikkje har tidligare blitt brukt som eit av momenta for å avgjere kva bruk eigaren har planlagt for. Dette er dette som er grunnen til at ein ikkje får isolere naust, då det er isoleringa som gjer at bruken går frå å være naust til å kunne brukast som sjøhus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...