Oran Skrevet 26. oktober 2015 Del Skrevet 26. oktober 2015 (endret) Hei, Jeg har jobbet på samme jobb i over over 3 år hvor vi har hatt tariff avtale i 7-8 måneder. Jeg er medlem av LO og vært det i ca et år. Har også forsikring gjennom dem, men usikker hva den dekker. Den kommer automatisk med når mann melder seg. Er en den av Handle Kontoret. Lurer på om jeg skulle få sparken pga underbemanning om hva slags rettigheter har jeg i forhold til betaling de neste månedene? Jeg som alle andre lever av jobben. Ringer LO straks og spør, men vil gjerne høre litt hva dere har å si og vi høre om noen har hatt erfaring rundt dette. Takk på forhånd. Endret 26. oktober 2015 av Oran Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 26. oktober 2015 Del Skrevet 26. oktober 2015 Dersom medlemsskapet ditt i LO også innbefatter en forsikringsdel så kan du sikkert be LO om å sende deg en gjennpart av forsikringsavtalen. Regner med at det du er bekymret for er å få sparken på grunn av overbemanning. Da vil du bli oppsagt med en oppsigelsestid lik det som er avtalt i ansettelseskontrakten din. Denne kontrakten vil normalt være lik, eller bedre enn det som er minstekravene i arbeidsmiljøloven. Se: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62#KAPITTEL_15 Vil tippe du har enten en eller tre måneders oppsigelsesfrist. Noen gang kan arbeidsgiver tilby valgfrie sluttpakker. Da får du en gode mot at du selv leverer inn en oppsigelse. Vær imidlertid da oppmerksom på at egen oppsigelse kan gi deg en sperrefrist i forhold til rettigheter til ledighetstrygd fra NAV. Siden du er organisert så kan du velge å be LO om å hjelpe deg med det juridiske ved en oppsigelse. Ellers så er både de organisert og de uorganiserte beskyttet av det samme lovverket. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå