Gå til innhold

Maks rpm r9 390x


mfb

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har hatt mitt r9 390x skjermkort i en uke nå cirka.

 

I hwmonitor kommer det opp fanspeed. Etter jeg har spilt spill i ca 1 times tid og sjekker pc-temperatur osv ser jeg at fanspeeden på gpuen er på:

Value: 1587 rpm

Max: 2541 rpm.

 

Jeg synes dette høres helt vilt ut egentlig, det er jo ganske mye med 2500 rpm.

 

Så det jeg lurer på, er dette normalt, eller regnes det til å bli 2500 ettersom det er 2 vifter på skjermkortet og verdien legges sammen?

 

 

PS: er 76 grader på skjermkortet veldig mye?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viften din vil spinne opp og ned i hastighet for å holde "target temperature".

Du kan oppnå lavere vifte rpm ved å øke "target temp".

 

Jeg synes ikke du skal gjøre noe. Dette ser greit ut. 76 grader er helt fint for et r9 390x.

 

Husk at r9 390x er et EKSTREMT strømhungrig kort som utvikler mye varme og dermed trenger en solid dose aktiv kjøling.

 

Jeg synes alt virker normalt her og ville ikke bekymret meg.

 

Edit: Jeg er usikker på om hwmonitor legger viftene sammen, men det kan se slik ut. Dette fordi den sier at du kjører på 56% av max, men likevel 2541rpm. Max farten ligger normalt rundt 2500rpm, men i følge din HWmonitor er max fart rudnt 5000rpm noe som må bety at HWmonitor legger sammen viftene.

Endret av Strato
Lenke til kommentar

Gode temps, og et passelig nivå på turtallet. Vilt?

Nei, turtall skal legges ikke sammen, og har liten tro på at HwMonitor i det hele tatt vet at det er to vifter overhode. Men for all del, feil skjer i de programmene når den innhenter informasjon, og andre ganger er det nok mer ren gjetting. Ikke at det er noe vits å se på skalaen, da din maks i spill altså foreløpig ser ut til å være 2541 RPM.

 

2500 RPM er ikke spesielt mye til vifter av den størrelseordenen, og kombinert med den lave temperaturen så er vifteprofilen ganske aggressiv satt. Som en sammenligning: Vifter på komponenter i PCen har jeg hatt opp mot en 10 000 RPM) og har vifter i andre sammenhenger enn PC på opp mot 30000 RPM.

 

Så for viften sin del så er det null problem, og ikke indikasjon på noe problem (har hatt langt høyere på skjermkort av denne klassen før). Og for 390X å være så tilsvarer det vel noe rundt 75 % ish av hva et kjapt googlesøk ga meg. Ikke umiddelbart sjokkerende med tanke på hvor høyt strømtrekk det er under last på 390x.

 

Men om det ønskes lavere støy, så kan nok dette forbedres ved å sette en slakkere vifteprofil hvor du bytter lavere turtall mot høyere temperatur. Vil tro dette går fint i programmer som MSI afterburner eller precisionX.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...