LMH1 Skrevet 26. oktober 2015 Del Skrevet 26. oktober 2015 (endret) Hei, lurer på om noen kan sjekke: https://www.komplettbank.no/kredittkort Bryter dette markedføringsloven? § 7.Villedende handlinger En handelspraksis er villedende dersom den inneholder uriktige opplysninger og dermed er usannferdig eller på annen måte er egnet til å villede forbrukerne med hensyn til ett eller flere av følgende elementer:a) ytelsens eksistens eller art, b) ytelsens hovedegenskaper, for eksempel dens tilgjengelighet, fordeler eller risiko, ytelsens utførelse, mengde, sammensetning, spesifikasjoner, tilbehør, opprinnelse, hvordan eller når ytelsen produseres eller ytes, levering, bruk eller egnethet for et formål, resultater som kan forventes ved bruk, tester eller kontroll som er utført på ytelsen, eller ettersalgsservice og klagebehandling, Praksisen anses likevel bare som villedende dersom den er egnet til å påvirke forbrukerne til å treffe en økonomisk beslutning som de ellers ikke ville ha truffet. Siden får beskjed av banken etter tegning av kredittkortavtale, men i dag får jeg beskjed at avtalen tar ikke kraft før tjenesten blir levert tidligst slutten av november 2015. Siden det hjelper lite med markedsføring å få folk å bytte levrandør om man ikke før brukt tjenestene før en måned. Jeg vil mene opplysingene om dette er mildt sagt mangelfulle. Så har jeg bare rett å si opp avtalen, eller burde banken gi tilbudet til alle som får dette? Kan jo prøve å høre med bankklagenevna hva de mener hvis ingen her gir bra svar. Jeg vurderte å bestille kredittkort fra komplett bank med håp jeg kan få varer fra komplett billigere en jeg ville gjort på andre måter. Endret 26. oktober 2015 av LMH1 Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 26. oktober 2015 Del Skrevet 26. oktober 2015 Det står jo "Lanseres i høst - søk nå!" med store bokstaver. November er fortsatt høst. 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 26. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2015 Står ikke noe om tilbudet med rabattordning gjelder fra høst. Er kun snakk om kredittkort kommer høst. Det hjelper lite for oss som bestiller som må vente i 1 måned. Syns med tanke på konkuransen bør bankklagenevna slå hard ned på slike tilbud frem i tid, blir som at banken tilbyr 10% rabatt i 2016 men frem til det skjer er det andre tilbud som gjelder, ofte er dette snakk om tilbud for en veldig kort periode. Er dere ikke enige? Eller gir dere full støtte til bankene her? Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 26. oktober 2015 Del Skrevet 26. oktober 2015 Nei, jeg er ikke enig. Det står at dette tilbudet kommer i høst. Det er du som tror det kun gjelder for det fysiske kredittkortet. 3 Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 26. oktober 2015 Del Skrevet 26. oktober 2015 Rabatten gjelder jo kun dersom du handler med kredittkortet. Hva er det du ikke skjønner her? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 26. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2015 Hva mener dere bankklagenevna\ Finansklagenevna skal gjøre? Er det ikke dems oppgave å sjekke at det ikke er veiledene tilbud som enten er urimlige eller bryter med fornuftig forettning skikk? For min mening hjelper det lite å love gull og grønne skoger om det har lange leveringstider, i november kan det dukke opp tjenester som gir bedre betingelser\priser, eller er det slik så sant man ikke har utgifter med tanke på kjøp står man svak med tanke på rettigheter med avtaler? http://www.kredittkorttesten.no/ her står ikke komplettbank nevn. Tar jeg annet eksempel get lovet alle 10 gigabit i 2014\2015 men virker ut som verken post og teletilsynet (Nkom) eller forbrukerrådet får gjort noe i slike saker. Forbrukerrådet er enig i de fleste kunder at informasjonen bryter lovverket og prisene er høyere en hva som fornuftig, men det er kun våres og mine meninger, ikke noe Nkom er villig å gi detaljer rundt. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 26. oktober 2015 Del Skrevet 26. oktober 2015 Men hva er det som er villedende med dette tilbudet? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. oktober 2015 Del Skrevet 26. oktober 2015 "Lanseres i høst - søk nå" gir klart inntrykk av at tjenesten ikke tilbys per nå, og at den først vil bli lansert på et senere tidspunkt. "Lanseres i høst" er ikke spesifisert å gjelde noen del av tjenesten. Da er en naturlig språklig forståelse at det gjelder hele tjenesten - både kredittkortet og alle rabattordningene som hører til kredittkortet. Nei, dette er ikke villedende markedsføring. Den er ikke "egnet til å villede forbrukerne". At du er villedet betyr ikke at den er egnet til å villede. Det betyr bare at du har misforstått. Selv om man skulle ta din påstand for gitt - at lanseringen bare gjelder kredittkortet, ikke rabattene - står imidlertid følgende om bonuspoeng på siden: Med Komplett Bank MasterCard tjener du automatisk bonuspoeng på dine varekjøp. Du kan når som helst ta ut din oppsparte bonus, eller du kan få den automatisk fratrukket ved din neste handel hos Komplett.no. Det er altså beskrevet at du må ha kredittkortet for å få bonuspoengene. Spørsmålet om du kan si opp avtalen reguleres ikke av markedsføringslovgivningen. Jeg ser ingen hindre for at du skal kunne si opp kredittavtalen. 3 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 26. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2015 (endret) De tilbyr ikke dette fra første dag, slik som jeg forstår dere, kunne de utsatt tilbudet til 2017 om de vil, og fremdeles bryter de ikke markedsføringsloven, slik skulle jeg nesten tro. Jeg mener slik saker burde bankklagenevna\ Finansklagenevna vurdert om kan være grensen på brudd på markedsføringsloven. Enten så tilbyr man kredittkort eller så gjør man ikke det. Jeg kunne startet opp ligdene kredittkortvirksom het selv, tatt 50 kr per kunde i gebyr og utsatt dette til man får penger nok å drive dette. Men muligens hadde man tatt betalt for slike tjenester står lovverket andeledes? Endret 26. oktober 2015 av LMH1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 26. oktober 2015 Del Skrevet 26. oktober 2015 De tilbyr ikke dette fra første dag, slik som jeg forstår dere, kunne de utsatt tilbudet til 2017 om de vil, og fremdeles bryter de ikke markedsføringsloven, slik skulle jeg nesten tro. Og så lenge de skrev i annonsen "lanseres i 2017" ville det vært helt greit. Ingen villeding involvert. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 26. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2015 Da endrer de kanskje bare dette, og gir ny informasjon til kunder, folk må vente til 2017, eller si opp avtalen. Kanskje jeg heller får vurdere å si opp avtalen på sikt, har mistanke dette er kun lokketilbud å få flest mulig kunder, også setter de opp prisene tjener godt på hele greia. Det tror jeg mange som har kunnskaper om økonomi og salgstrategier. Husk dette hjelper lite hvis man kun handler på komplett i helgene og får helgekupp. Så usikker på om dette gjelder også dette, eller om det kun gjelder alt mulig. Generieltsett har man fått lite informasjon om tjenesten så sant man ikke betaler for de vil nok alle bestille dette uansett. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. oktober 2015 Del Skrevet 26. oktober 2015 Det er ingenting som heter "bankklagenevna". Finansklagenemnda, til nøds finansklagenevnda (selv om det ikke er et ord i ordboka).Uansett er det så vidt jeg vet forbrukerombudet, eventuelt finanstilsynet, som behandler dette. Finansklagenemnda Bank gir bare "uttalelser om privatpersoners kontraktsforhold med en bank". Du får ikke konstatert at dette er villedende markedsføring, men til nøds at du har lov til å trekke deg fra avtalen. Det sistnevnte har du vel uansett? 2 Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 26. oktober 2015 Del Skrevet 26. oktober 2015 Da endrer de kanskje bare dette, og gir ny informasjon til kunder, folk må vente til 2017, eller si opp avtalen. Kanskje jeg heller får vurdere å si opp avtalen på sikt, har mistanke dette er kun lokketilbud å få flest mulig kunder, også setter de opp prisene tjener godt på hele greia. Det tror jeg mange som har kunnskaper om økonomi og salgstrategier. Husk dette hjelper lite hvis man kun handler på komplett i helgene og får helgekupp. Så usikker på om dette gjelder også dette, eller om det kun gjelder alt mulig. Generieltsett har man fått lite informasjon om tjenesten så sant man ikke betaler for de vil nok alle bestille dette uansett. De tjener jo ingenting på å utsette det? Annet enn misfornøyde kunder som avbestiller fordi de føler seg lurt. At du føler deg lurt for å ha inngått en avtale du ikke selv forstår er jo ikke Komplett sitt problem. Og at du så spekulerer i at de utsetter det til 2017 er jo bare latterlig. Vent til du får kortet ditt i November, du. Eller send dem en mail der du sier opp avtalen. De bryter ikke markedsføringsloven e.l. per nå i alle fall såvidt jeg kan se. Men du kan jo mene hva du vil. 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 26. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2015 Ja jeg får heller det, hva mener dere hvor langt komplett kan gå før det bryter markedføringenloven? Det skulle jeg gjerne likt å vite? Er eneste dere mener, så sant komplettbank vasler endringer med 1 måned forvarsel, så er det meste lov? De kan ta 500 kr i gebyr i måneden for slik kredittkorttjeneste eller 1000 kr i året. Det er heller ikke urimilig dette skjer i 2016-2017? Så får dere eventuelt prøve å si hva dere mener. Man må jo huske på enkelte kanskje drar på ferie eller slik, da får man pluselig overrasket at plutselig prisene stiger. Komplett bank tjener vel lite på betingelsene per dags dato, er vel kun lånekunder og de som har mye gjeld banken tjener på i dag. Resten er vel tap prosjekt ser ut som det er i dag. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. oktober 2015 Del Skrevet 26. oktober 2015 Hva er det slags tullete ad absurdum-argumentasjon du kommer med? Ingen har nevnt utsettelse overhodet annet enn deg, og du er den eneste som har snakket om gebyrer. Du betaler vel ingen gebyrer før du faktisk får kredittkortet? | 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 26. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2015 Greit, får vel gi meg der, blir spennende å se hvordan det blir. Syns vel egentlig komplett bank kunne vært greie å gi tilbudet fra den datoen man bestiller kortet. Men tydligvis er det fritt frem for bankene å gjøre som de vil. Lenke til kommentar
Zash Skrevet 26. oktober 2015 Del Skrevet 26. oktober 2015 Greit, får vel gi meg der, blir spennende å se hvordan det blir. Syns vel egentlig komplett bank kunne vært greie å gi tilbudet fra den datoen man bestiller kortet. Men tydligvis er det fritt frem for bankene å gjøre som de vil. Tjensten finnes jo ikke enda! Alternativet hadde vaert aa ikke latt folk bestille paa forhaand! Blir som om du kjøper billett til premieren av en film paa kino, og saa blir sur fordi du ikke kan gaa aa se filmen samme dag som du bestilte billetten, selv om premieren er langt fram i tid! 4 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. oktober 2015 Del Skrevet 26. oktober 2015 Nei, det er ikke fritt frem for bankene å gjøre som de vil. Men dette er helt åpenbart uproblematisk. Leseforståelsen skal være temmelig laber for ikke å skjønne at du ikke får produktet ennå ved å bestille i dag. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. oktober 2015 Del Skrevet 26. oktober 2015 Komplett Bank må for å bryte bestemmelsen i markedsføringsloven om villedende markedsføring faktisk bedrive villedende markedsføring. 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 26. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2015 Man kan jo ta elkjøp\lefdal som eksempler her, de har flere ganger fått rykte sitt påskrevet at de flere tilfeller har drivet villedene markedføring men de har aldri blitt dømt for dette i retten. Det har også vært saker på internett angående selge brukte varer som nye, og prøverett (Åpen kjøp) ikke gir ubegrenset antall prøvemuligheter. Aldri har noen bedrifter fått bøter av det jeg kjenner til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå