Blesten_i_vesten Skrevet 26. oktober 2015 Del Skrevet 26. oktober 2015 (endret) Jeg skal skaffe meg en skole - pc, og ser derfor på chromebook. Det står mellom disse to, men jeg er åpen for andre forslag,chromebook eller ei http://www.prisjakt.no/product.php?j=2828600,3003825 Det jeg ser etter er: Ytelse på ca Core i5 eller tilsvarende Bra lagringsplass (jeg kan ikke se at denne har det, men mulig det er noe jeg overser) Godt skjermbilde Bluetooth 2 USB 1 HDMI Makspris 6500 kroner, med alt installert Personlige meninger om hvordan en chromebook oppfører seg, og om de er bra/dårlig er jeg fullstendig mottakelig til ;-) Edit: Glemte å legge til mindre enn 15" skjerm. Endret 26. oktober 2015 av sweetgirlie Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 26. oktober 2015 Del Skrevet 26. oktober 2015 (endret) Chrome OS er min erfaring ganske lik som Android for mobiltelefoner i bunn bare er lagt opp med større grafisk grensesnitt som ligner windows\ linux måte å bruke pcen på. Husk med tanke på programvare er nok windows 10 bedre eller windows 10 Bing. Google har løsning der mye lagres i skyen. Skal du ha en laptop i dag se etter: I5 5200U 8 GB ram DDR3 250 GB SSD samsung 850 evo Intel Wireless AC 7260 eller killer wifi Wireless-AC 1525 Noe ligdene bør du klare å skaffe under 6500 kr. Hadde vurder full HD skjerm\touch eller usb 3.1 kort. Ville ikke kjøpt maskiner som Celeron er stort sett bortkastet penger. Brukt må du gjerne vurdere om økomomien er dårlig. Endret 26. oktober 2015 av LMH1 Lenke til kommentar
Blesten_i_vesten Skrevet 26. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2015 Chrome OS er min erfaring ganske lik som Android for mobiltelefoner i bunn bare er lagt opp med større grafisk grensesnitt som ligner windows\ linux måte å bruke pcen på. Husk med tanke på programvare er nok windows 10 bedre eller windows 10 Bing. Google har løsning der mye lagres i skyen. Skal du ha en laptop i dag se etter: I5 5200U 8 GB ram DDR3 250 GB SSD samsung 850 evo Intel Wireless AC 7260 eller killer wifi Wireless-AC 1525 Noe ligdene bør du klare å skaffe under 6500 kr. Hadde vurder full HD skjerm\touch eller usb 3.1 kort. Ville ikke kjøpt maskiner som Celeron er stort sett bortkastet penger. Brukt må du gjerne vurdere om økomomien er dårlig. Hm, jeg har sittet og sett på pc'er i minst en måned, men klarer fremdeles ikke å finne noe til under 6500 med grei lagringsplass, og i5. Vet du om noen? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 26. oktober 2015 Del Skrevet 26. oktober 2015 Desverre er det mangelvare nærmeste laptopen jeg finner som jeg kunne ønske meg: Acer Aspire V3-371 13.3" HD hvit Intel Iris 6100, Core i5-5257U, 4GB RAM, 128GB SSD, Windows 8.1 Men den har for lite ram og SSD disk for prisen, man burde få minst det dobbelte til denne prisen. Kunne ønske meg skylake og DDR4 ram, derfor venter jeg. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 26. oktober 2015 Del Skrevet 26. oktober 2015 https://www.komplett.no/product/847267/pc-nettbrett/brbar-pc/pc-er/lenovo-z50-70-156-full-hd Har 8GB ram, 256GB SSD og en i5 prosessor. Ikke verdens peneste PC, men fungerer til det meste Lenke til kommentar
Blesten_i_vesten Skrevet 26. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2015 https://www.komplett.no/product/847267/pc-nettbrett/brbar-pc/pc-er/lenovo-z50-70-156-full-hd Har 8GB ram, 256GB SSD og en i5 prosessor. Ikke verdens peneste PC, men fungerer til det meste Takk for tips. Jeg har dårlig erfaring med lenovo fra før. Føler at det er en billig pc som aldri gir det den lover. Har bare hatt to stykker, pluss en kompis som leverte tilbake sin, men jeg er helt åpen for at jeg kan ta feil. Har jeg feil? Lenke til kommentar
Blesten_i_vesten Skrevet 26. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2015 Desverre er det mangelvare nærmeste laptopen jeg finner som jeg kunne ønske meg: Acer Aspire V3-371 13.3" HD hvit Intel Iris 6100, Core i5-5257U, 4GB RAM, 128GB SSD, Windows 8.1 Men den har for lite ram og SSD disk for prisen, man burde få minst det dobbelte til denne prisen. Kunne ønske meg skylake og DDR4 ram, derfor venter jeg. Hva er hvit intel 6100 ift Intel Core i5? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 26. oktober 2015 Del Skrevet 26. oktober 2015 Du mener hva som yter best av de 2 maskinene? Lenovo Z50-70 15.6" Full HD mot Acer? Lenovoen har bedre skjermkort+ ram og SSD disk, men den er 15.6" skjerm. Den jeg foreslo har 13,3" greiere maskin og bruke på skole eller reise. Kvalitetmessig burde vel ikke det være store forskjeller, tror nok cromebook er billigere deler der så de burde gjøre det dårligere. Man trenger ikke Mac book air, for å ha kvalitet. Hadde håpet Asus hadde laget slike maskiner som Acer, ellers ville jeg vurdert det selv. Asus UX305FA-FC076H Asus ZenBook UX305FA-FB003H Godt mulig bygg kvaliteten her er mye bedre, men ytelse og pris kommer disse på sisteplass. Nesten som jeg hadde heller vurdert mac air en asus i dette tilfellet om jeg måtte velge en av de. Lenke til kommentar
Blesten_i_vesten Skrevet 26. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2015 Du mener hva som yter best av de 2 maskinene? Lenovo Z50-70 15.6" Full HD mot Acer? Lenovoen har bedre skjermkort+ ram og SSD disk, men den er 15.6" skjerm. Den jeg foreslo har 13,3" greiere maskin og bruke på skole eller reise. Kvalitetmessig burde vel ikke det være store forskjeller, tror nok cromebook er billigere deler der så de burde gjøre det dårligere. Man trenger ikke Mac book air, for å ha kvalitet. Hadde håpet Asus hadde laget slike maskiner som Acer, ellers ville jeg vurdert det selv. Asus UX305FA-FC076H Asus ZenBook UX305FA-FB003H Godt mulig bygg kvaliteten her er mye bedre, men ytelse og pris kommer disse på sisteplass. Nesten som jeg hadde heller vurdert mac air en asus i dette tilfellet om jeg måtte velge en av de. Jeg ser en av acerene du nevnte over er på tilbud, men skjermoppløsningen er ikke så bra ser det ut til. https://prisguiden.no/produkt/acer-aspire-v3-371-i5-5200u-231347 Jeg har hatt acer i mange år, så så langt er jeg veldig positiv til denne. Lenke til kommentar
Blesten_i_vesten Skrevet 26. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2015 Jeg tørte å snuse meg litt mer opp i pris, og ser nå på disse to. Tanker? http://www.prisjakt.no/product.php?j=3227611,3326031 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 26. oktober 2015 Del Skrevet 26. oktober 2015 Du bør definere nærmere hva du skal bruke maskinen til. Hvorfor sier du at du må ha Core i5 eller tilsvarende? Chromebook er på langt nær så kraftig. Hvor stor lagringsplass trenger du? Det er ikke nødvendig med Full HD på en 13,3". Lenke til kommentar
Blesten_i_vesten Skrevet 26. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2015 Du bør definere nærmere hva du skal bruke maskinen til. Hvorfor sier du at du må ha Core i5 eller tilsvarende? Chromebook er på langt nær så kraftig. Hvor stor lagringsplass trenger du? Det er ikke nødvendig med Full HD på en 13,3". Nåværend pc synger på siste verset, så jeg tør ikke ta den med meg rundt på reiser etc. Reiser ofte i mange timer, og da er det greit å se på god kvalitet. I tillegg er jeg pendler med 2 timer hver vei, hvorav over en time tilbringes på båt. = mulighet til å se en serie eller lignende. Om det er nødvendig med HD? Tja... jeg har 1366 x 768 nå, og er egentlig fornøyd. Jeg bare liker å ha noe bedre, hvis muligheten er dr. Why settle for less, when you can have more (innenfor et overkommelig budsjett, of course) i5, fordi jeg har i3 nå, og det suger balle! Den lagger, selv om jeg bare har 3 vinduer åpne. Hele pc'en ble nylig gjenopprettet, og alle unødvendige programmer fjernet. Den har bare 4 GB RAM, så det har sannsynligvis noe med saken å gjøre, så jeg ønsker mer enn det. Jeg ønsker minst 250 GB lagringsplass, men vet ikke så mye om dette feltet. Egentlig vet jeg lite om alt, og har plukket opp den infoen jeg kommer med nå, via reviews fra youtube som jeg har fulgt med på siden juli. I juli kjøpte jeg for øvrig en acer Nitro limited edition, som viste seg å være defekt, og jeg fikk reklamert på produktet. Kjøpte så en lenovo som er nevnt over her (dette kom jeg på i sted, da jeg så på review av lenovoen), men leverte den tilbake da den var ufattelig treg. Jeg husker dessverre ikke spesifikt hvilken modell det var. (Har rett og slett fortrengt opplevelsen) Min største utfordring er allikevel at jeg bor i ingenmannsland, med svært dårlig wifi. Vi har det beste som er på markedet, men allikevel kan jeg bruke 3 timer på å streame en episode på 45 min. Jeg er sikker på at dette vil bli noe bedre ved oppgradering til bedre RAM/i5 e.l Som du skjønner er jeg ganske blå her når det gjelder info. Jeg tror jeg vet hva som vil passe, men er lett å overbevise om andre alternativer, så lenge grunnen gjør seg forstått. Drømmen er for øvrig en Dell inspiron som jeg forelsket meg i da en i studiegruppa mi skaffet seg en. Perfekt og snerten liten sak, men dessverre ikke å få tak i. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 26. oktober 2015 Del Skrevet 26. oktober 2015 I3 og 4GB RAM burde holde plenty til din bruk. Kjører selv en 2.gen i3 med 4GB RAM på reise, og denne svelger lett 15+ faner. En core i5 og mere minne vil ikke hjelpe noe ved dårlig nett. Hvis du først skal opp i prisklasse, ville jeg ha valgt denne http://www.multicom.no/multicom-talisa-u731-133-full-hd/cat-p/c100559/p10632082 Den kommer uten OS, men dette kan du kanskje ordne deg via studiestedet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå