2bb1 Skrevet 26. oktober 2015 Del Skrevet 26. oktober 2015 (endret) Hei. Noen som har erfaring med 205 bredde vs 225 på piggfrie vinterdekk? Har lyst å ha 225/40/18 som vinterdekk på min A3 e-tron, men enkelte selgere jeg har snakket med har sagt at marktrykket kan bli lavt med brede dekk på vinterføre. Bredere dekk på snø fører vel kort oppsummert til lengre bremselengde, men samtidig bedre grep i oppoverbakker på vinterføre(?) - noen erfaringer? Endret 26. oktober 2015 av 2bb1 Lenke til kommentar
War Skrevet 26. oktober 2015 Del Skrevet 26. oktober 2015 Eneste erfaring er kjøreskolebilen med brede dekk av nevnte type, skled mye lettere , skeld på oppkjøringen så sensor hylte. Det var da på løssnø. I vintersporter der man jo tynnere dekk, jo proffere kjøring, så det er vel noe i det. Ville ikke ha sett på det som et problem, når man er bevisst på det selv. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 26. oktober 2015 Del Skrevet 26. oktober 2015 (endret) Personlig ville jeg gått for dekkdim som står i vognkortet, når det gjelder vinterdekk. Brede dekk fører til at man flyter oppå snø og slaps. Skummelt i hastigheter over 60. Klart, nå er det vel ikke allverden med forskjell på 205 og 225, men breder er bredere. Endret 26. oktober 2015 av johanf Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 26. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2015 Takk for svar Ang. vognkortet så har jeg ikke sjekket enda om 225 står oppført som en vinterdimensjon. Om den ikke gjør det, og jeg likevel velger å bruke 225 som vinterdim, vil ikke bilforsikringen gjelde ved evt. kræsj? Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 26. oktober 2015 Del Skrevet 26. oktober 2015 Sjekk i døra. Der pleier dimensjonene du kan bruke stå (med dekktrykk). Bruker selv 245 på piggfrie vinterdekk. FML. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 26. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2015 Tok bilde av døren (vedlagt). Men her skilles det ikke mellom vinter og sommer slik jeg kan se, så da er de oppgitte dekkdimensjonene lovlige både for vinter- og sommerdekk? Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 26. oktober 2015 Del Skrevet 26. oktober 2015 M + S er vinter, "mud & snow". 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 26. oktober 2015 Del Skrevet 26. oktober 2015 Best grep får en med bakkekontakt, noe en ikke får med brede dekk (på vinterføre/snø) Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 26. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2015 Tusen takk alle sammen! Da får jeg skaffe meg 16 eller 17" vinterhjul med 205 bredde Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 28. oktober 2015 Del Skrevet 28. oktober 2015 Bare pass på at du ikke får for brede felger i forhold til slitebanen/bredden på dekket. Hadde en bil med 17x8" felger jeg kjørte 205-bredde vinterdekk. Det skulle gå bra mente forhandler, men da jeg en dag kjørte ned i et litt for stort hull i asfalten i Oslos gater, punkterte jeg så det sang på ene forhjulet ved at felgen gikk på utsiden av slitebanen og "knuste" hull i sidene på dekket. Det var litt av et syn da jeg prøvde lappe det med skum, og spruten stod ut av alle 4 hullene i siden på dekket. Lenke til kommentar
olehenri Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 Jeg har 225/50 piggfritt på min 200sx på 17" 7,5" brede felger. Syns det fungerer supert, kjørt på det i 5år nå. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 På planing er brede dekk en ulempe, ellers kan ofte brede dekk være en fordel. Et smalt dekk får et langt smalt "fotavtrykk" der gjerne den fremste delen av avtrykket pollerer underlaget for den bakerste delen ved hjulslipp. Et bredt dekk vil da ha et kort bredt "fotavtrykk" der den effektive delen av grepsområdet blir større. Altså finnes det ikke noe fasitsvar, brede og smale dekk har forskjellige egenskaper. Dog skal sies at for 20 år siden var flatetrykk (smale dekk) veldig fokusert på, men dagens dekk har helt annen gummiteknologi. Lenke til kommentar
mosqo Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 Har Mercedes E-klasse stv. og hadde 205/55-16 piggfrie som fungerte bra så lenge man kjørte på slette veger uten særlig snø eller spesielt sørpe. På sørpeføre og tung snø er problemet at man bare planer og surfer oppå uten å få grep om dekkene er brede. Har nå montert 195/60-16 på 7.5" felg som fungerer utmerket. Se hva rallykjørerne bruker på snø. Det er smalt det. Riktignok har de feite pigger, men kluet er å komme ned på underlaget for å få grep. NB. Sommerdekkene jeg bruker er 215/50-17 på 8" felg. Brukte tidligere 225/45-17, men det er fullstendig unødvendig med så brede dekk og gir muligens dårligere kjøreegenskaper om man ikke kjører kun på motorveg og i svimlende hastigheter. Kommer an på type bil. På skikkelig vinterføre er det og kjekt å ha litt mere gummi, altså profil, da underlaget ofte er røft.. Dette er bare min mening. 1 Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 22. november 2015 Forfatter Del Skrevet 22. november 2015 (endret) Takk for alle tilbakemeldinger! Endte opp med det minste av mine tre alternativ, altså 205/55/16 Ble ikke like leken å kjøre på tørt føre som med mine 225/40/18 sommerdekk, men sikkerheten kom først denne gang Endret 22. november 2015 av 2bb1 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 3. desember 2015 Del Skrevet 3. desember 2015 Har kjørt med både 265/65-18 og 235/35-19 de siste fem årene og kan på ingen måte si at jeg har opplevd at det har skortet på veigrep med unntak av når jeg har fremprovosere dette. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 3. desember 2015 Del Skrevet 3. desember 2015 Det samme er min erfaring med 245/45-17 på E-klassen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå