Gå til innhold

Tysk II som privatist?

J. F. N.

Anbefalte innlegg

Skal ta tysk II muntlig og skriftlig som privatist til neste år, og har litt problemer med hvordan jeg skal forbedre meg. Har lite kunnskaper med tysk fra før, men ønsker å nå karakter 5–6. Har fått tak i boka Ankuft 2 samt et hefte om tysk grammatikk for VGS. Tenker å gå gjennom disse samt pugge grammatikkreglene og være kjapp til å slå opp i ordbok under skriftlig eksamen. Har altså ikke for mange utfordringer med det skriftlige. Men når det kommer til det muntlige er jeg mer eller mindre blank. Kan ikke snakke tysk i det hele tatt, og vet ikke om jeg kan lære det godt nok på under ett år. Hva er best måte å forbedre seg på muntlig eksamen? Bør jeg forholde meg til det som står i læreboka, eller begynne helt fra scratch med elementære lærebøker etc?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva tysk angår, har dette blitt besvart noen ganger før, men her skal jeg repetere/reformulere:

En av anbefalingene er å lese tekster som har et tema du interesserer deg for - grunnen er enkel: Tvangslesning av uinteressante tekster VIL medføre at man rett og slett stopper, mens når man er interessert i temaet, leser man villig vekk...

Lytt på radiosendinger på tysk - gjerne via nettet. Tysk Wikipedia har en artikkel: "Liste deutsche Hörfunksender", og ved å klikke videre fra denne finner du Wikipedia's side om den aktuelle senderen - der finner du da en link til senderens/kanalens egen hjemmeside, og på denne skal du så finne hvor du klikker for å lytte til sendingen. Når du velger sender, så vær klar over at regionale/lokale kanaler, samt ungdomsrettede kanaler, er noe mindre ivrige på å holde linjen med "Hochdeutsch", så det jeg anbefaler, er de større kanalene som er markert med "Information" eller "Kultur" - de pleier å være sobre Hochdeutsch-brukere...

En variant av lesestoff kan også være repetisjonsøvelsen: Jeg leste selv om igjen Agatha Christie på originalsproget når jeg skulle lære meg engelsk - tilsvarende muligheter skal være mulig for tysk, selv om evt. de bøkene vil være oversettelser...

Derrick og andre serier/videoer på YouTube kan være av interesse, men vær obs på at en del nyere sådanne har en tendens til å legge inn mere dialekt enn tidligere - Derrick var faktisk ganske disiplinert på å bruke mye Hochdeutsch (delvis, vel og merke, pga at en del saker foregikk i bedrestilte kretser, som naturlig tenderer mot Hochdeutsch heller enn dialekt).

De to viktigste punktene: Gjør noe med tysk HVER DAG, og repeter ting flere ganger!

Viel Glück!

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg er litt i samme båt. Har begynt på lektor-studiet med hovedfag i tysk, et språk jeg ikke har hatt undervisning i siden ungdomsskolen. Skal begynne med tysk-undervisning til høsten, og da er både pensum, forelesninger og eksamen på tysk... Dette fant jeg ut først i ettertid. 

Den enkleste, mest effektive og morsomste måten å lære tysk på er å snakke det! Tre uker i Tyskland vil gi deg like god uttelling som tre måneder med en time tysk til dagen. Hvis du har anledning, og penger til det, anbefaler jeg deg å reise til f.eks. Berlin og få privatundervisning i to-tre uker. Jeg skal selv ned 4 uker i juni for det samme.

Styr unna de dyre skolene, som Göethe institut, men sørg for at du får en lærer som faktisk er en lærer. Jeg har brukt Die Neue Schule tidligere, og kan anbefale dem.

Mitt opplegg i tyskland skal være tre timer privatundervisning hver dag i fire uker. Det koster meg ca. 15 000 kroner hos Die Neue Schule. Det finnes også billigere, men da kan det hende du får studenter som bare er ute etter en bi-inntekt og ikke nødvendigvis er så flinke til å lære bort, eller ikke kan tysk grammatikk. Tenk deg om: Hvor mye kan du egentlig, teoretisk, om norsk grammatikk? 

I tillegg til de 15 000 i undervisning regner jeg med å bruke ca. 15 000 på bo- og leveutgifter på de fire ukene. Så det koster! Men resultatet er MYE bedre enn hva jeg hadde fått til på egenhånd. Kanskje du kan ønske deg privattimer i tysk til jul? :)  Hvis du bor i en by med et universitet så er det garantert tyske utvekslingsstudenter som har lyst til å lære seg norsk. Du kan forsøke å få deg en "tandem-partner" hvor dere bytter på å snakke/lære norsk og tysk f.eks. to-fire timer i uken.

I mellomtiden kan jeg anbefale Duolingo og Memrise(usikker på stavemåte). Begge to er geniale for å utvide ordforrådet ditt, Duolingo pirker litt borti grammatikk, men er dårlige på å forklare. Det viktigste du får ut av disse appene er å lære deg nye ord, og ikke minst kjønnet på ordet!

Når det gjelder eksamen, som forøvrig gjelder alle eksamner, hadde jeg kikket på hva som står i læreplanen, og øvd meg på gamle eksamensoppgaver. 

Lykke til. :)

Lenke til kommentar

Er bare å gå på universitetet i nærheten og søke etter språktandem. Betraktelig billigere enn privatskole til 15000+15000 kroner og uttellingen blir vel så å si den samme. Den grammatiske biten lærer man ved å se i skolebøker. Jeg kjøpte meg utenlandske bøker, da norske lærebøker har for stort fokus på å lære gloser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...