ingvildve Skrevet 25. oktober 2015 Del Skrevet 25. oktober 2015 Hei! Jeg er ei jente på 18 år som skal på sesjon del 2 i morgen, og har bestemt meg for at jeg vil inn til førstegangstjeneste. Jeg har sett en del på mulighetene og kommet fram til at hæren passer meg nok best. Jeg har lyst til å være mye ut i felt og presse meg på mange områder, og tenker at hæren kan være stedet hvor jeg best kan gjøre dette. Mine spørsmål er om noen har erfaringer fra ulike tjenestemuligheter i hæren? Eventuelt hvilke leirer folk har positive erfaringer fra? Synes panserbataljonen blant annet virker veldig spennende. Ser helst ikke for meg å sitte med datamaskiner og slikt.. Lurer også på om noen har noen erfaringer med å kombinere fotball med førstegangstjeneste? For meg er det å spille fotball veldig viktig, og en av grunnene til at jeg først tenkte at forsvaret var uaktuelt.. Håper noen kan hjelpe slik at jeg kan stille best mulig forberedt til sesjon i morgen :-) Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 25. oktober 2015 Del Skrevet 25. oktober 2015 Hvis du vil ha en tung tjeneste så kan du prøve deg på kompani A, 2. bataljon i indre Troms. Maukstadmoen leir. Hvis dette ikke da er totalt endret nå, så snakker vi infanteri med masse feltdøgn. Jeg mener de er mer mekaniserte nå, men vi var iallfall fotsoldater, så man kan regne med lange turer med tung opp-pakning. På det meste hadde jeg 50-60kg på kropp. Det var 3 damer som prøvde seg det året jeg var der, samtlige gav seg etter noen uker. Så du bør være veldig innstilt og sterk i kroppen. Som eksempel var den ene øvelsen (ikke den lengste) på 9 døgn, hvor jeg fikk 7 timer søvn (ca. 45 minutt per døgn) og på det kaldeste var det -38,5 og det er før man regner med vinden .. Du ligger fort på et inntak over 10 000 kcal om dagen og går ned i vekt Det var så mye hat du aner det ikke, men relativt gøy å tenke tilbake på. Føler jo man mestrer noe. Man trener egentlig på krig hver dag, og får brukt mye forskjellige våpen. Det synte jeg også var gøy. AG, MG, M72, 84mm RFK, 127mm Eryx, håndgranater osv. Blir du skytter på vogn får du jo .50 cal også, da snakker vi saker. Utover infanteriet i indre Troms så er vel grensejeger den tjenesten med mest feltdøgn, men jeg har ikke så mye kjennskap til det utover at det er en veldig tung tjeneste det også. Fotball kan du vel spille over alt? Skjønte ikke hva du mente med det. Lykke til. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 28. oktober 2015 Del Skrevet 28. oktober 2015 KpA var ikke-eksisterende sist jeg var på Skjold. 2.Bn er likevel et særs godt valg for en fysisk aktiv tjeneste hvor du virkelig vil få pushet deg selv og dine grenser. Vil da trekke frem KpB og KpC (geværkompaniene som er infanterister i tradisjonell forstand, mye slikt forrige taler beskrev) Samtidig har det som i dag heter Kavalerieskadronen i 2.BN, som er en oppklaringsenhet. Mye patruljevirksomhet, veldig fysisk krevende med lange marsjer med tung sekk. Mye av det samme finner du også i Panserbataljonen, herunder kavesk og stormeskadronene. Stormesk 3 og 4 er mekanisert infanteri, dvs at de blir kjørt i strid bak i en CV90 stormpanservogner og har gjerne litt tyngre skyts å rutte med enn 2.BN som er lettere oppsatt. Når det er sagt, så er storm også en meget fysisk tjeneste. Kav.esk beskrivelsen fra 2.BN passer også god til dens motpart i panser. GSV har jeg ingen personlige erfaringer med, men det skal også være en meget god og krevende fysisk tjeneste. Når det gjelder fotball: Regn med at det vil bli mye tjeneste som vil få din pri. Særlig i rekrutten er fritid ganske sjeldent, men ellers vil man stort sett ha fri i helger og etter kl 16. På Setermoen hvor Panser holder til er det et veldig flott idrettsanlegg, bedre enn det på Skjold, hvor det bør være mulig å få med noen til å spille fotball. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå