Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Har ikke noe sted å bo, hva skal jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

De siste månedene har vært de tyngste i hele mitt liv. På veldig kort tid mistet jeg leilligheten, jobben min , og samlivsbrudd... slitt med alvorlig depresjon og selvmordstanker etter dette.

bodde først hos foreldre, men på grunn av veldig anstrengt forhold ble jeg sykere og sykere. Har familie i Bergen og ble overtalt til å komme hit - med løfte om at jeg skulle få tid til å komme meg på bena og ha et sted å bo til jeg finner noe selv.

Har vært mye hos NAV og psykolog og sliter veldig med å finne eget sted å bo. Løftet om at jeg skulle få bo her viste seg å være tomt, og jeg blir nå kastet ut - uten noe sted å dra. Har ingen andre her jeg kan be om hjelp.

Hva kan jeg gjøre? Har funnet meg en leilighet men NAV/kommunen bruker lang tid på  å behandle søknad om bostøtte, og da har jeg ikke penger til depositum/husleie. Hvis jeg ikke flytter inn med en gang får jo noen andre leiligheten... 

Hospits er utelukket da jeg har hørt så mye om ran, overdoser, etc. Da velger jeg heller å sove i bilen min selvom det er kaldt og jeg ikke har mat.

Har jeg mulighet til å ta opp lån så jeg kan flytte inn i leiligheten jeg fant, og så betale ned etterhvert som jeg får AAP evt ny jobb?  Er helt desperat, håper noen kan gi meg tips.

Anonymous poster hash: 99eb2...230
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå til NAV og krev hastebehandling av en søknad om stønad til livsopphold. Da skal saken behandles innen et døgn.

Kontakten min med NAV har vært ekstremt vanskelig. Sliter med depresjon og angst og syns det er vanskelig å uttrykke meg, når jeg i tillegg blir møtt med fiendtlighet, nedlatenhet og null samarbeidsvilje. Får aldri et møte med en saksbehandler, blir som regel avvist ved luken når folk står bak meg i kø og blir utrolig stresset av dette. Sist gang jeg hadde funnet en leilighet fikk jeg bare kontant "nei". Og da vet jeg ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Vet heller ikke hvor jeg skal bo i det døgnet de behandler søknaden...

Anonymous poster hash: 99eb2...230

Lenke til kommentar

NAV-kontoret skal ha skjemaer i hyllen som du kan fylle ut selv. Fyll dette ut, husk å merke dette med nødhjelp/hastebehandling. Fyll ut så godt du kan med informasjon og legg aller helst ved dokumentasjon på husleie, siste tre måneders kontoutskrift og siste likningsattest. Lever dette i skranken. De har ikke lov til å nekte å ta i mot søknaden din.

Det er for øvrig verdt å merke seg at leiligheten du har funnet bør ha en nøktern standard. 

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

Det er en vanskelig situasjon dette her når både familie og venner svikter.

Må nok gå tilbake til NAV, og søke om nødpenger. Da skal søknaden bli prioritert. Da har du nok penger til mat og eventuelt råd til få netter på en campingplass.

Du har alltid bilen du kan sove i, og du kan bruke toalett på bensinstasjoner. Kan spise brødmat i bilen eller lage varm mat på campingplassen dersom du har råd til det. Dusj og slikt er mulig på campingplassen eller på offentlig svømmehall. Klesvask kan gjøres på campingplassen eller betale for å gjøre det på et vaskeri. Eventuelt nesten gratis ved håndvask i balje med kaldt vann dersom du må bo i bilen. Du overlever i det minste, og kan holde ut slikt lenge.

Dermed må du få gjennom en søknad om sosialstønad til livsopphold og eventuelt husleie. Er NAV vanskelig prøv å endre adresse i folkeregisteret og søk i en annen kommune. Da har du nye saksbehandlere. 

Du overlever i det minste, frem til du får økonomien i gang igjen slik at du kan leve skikkelig igjen.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke får noen penger av dem nå, er det vel bedre å gå direkte til Sosialdelen (det som før het Sosialkontoret), og gå til Frelsesarmeen og få det du kan få der. (To poser med mat?)

Å sove i bilen nå over flere måneder tror jeg vil føre til sterk forkjølelse eller verre... Det er et alternativ hvis man klarer å få kjøpt en god vintersovepose. De brukes jo til å sove ute i om vinteren...

Så det burde hjelpe å bruke en slik inne i bilen.

Det som ellers er mulig å gjøre om vinteren, er å utnytte den lunheten som ligger i jord og snø. Det er det dyrene gjør om vinteren, når de skjuler seg i jord eller snø. Mennesker har gjort dette ved å bygge seg jordgammer. Tenk f.eks. på "Snøhulemannen", som har overlevd ved å ligge i ei snøhule i fjellet.

Lenke til kommentar

Som alle sier, søk nødhjelp og ta med utskrift av bankkontoen (som bør vise 0 kroner). Søk også om midlertidig botilbud (campingplass, hytte osv). Og be om å få møte saksbehandler. Dette er det viktigste. Viktig å få frem at du sover ute/i bilen. Hvis ikke du får svar fra nav innen 48 timer så ring fylkesmannen. 

Så må du søke om aap med legeerklæring. Parallelt med dette søker du om vanlig sosialhjelp i tilfelle du ikke får aap. Du får nok ikke vanlig sosialhjelp når du eier bil. Så hvis du ikke får aap eller jobb så kvitt deg med bilen og søk sosialhjelp. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...