Gå til innhold

hvorfor tar tyskland inn så mange flyktninger?

Anbefalte innlegg

Nei, det gjør du slett ikke. At du tolker det I din retning, får være opp til deg selv.

Bla, bla... Min oppsummering er i samsvar med beskrivelsen i begge kildene, din er ikke. Sikkert surt å ta feil, men jeg hadde ikke trodd du skulle ta såpass på vei for det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eh, er det ikke noe feil med spørsmålet til trådstarter her?

Tyskland beregner å ta imot 800 000 flyktninger.  Det er 80 millioner tyskere, dvs 10 000 flyktninger per million innbyggere.

I april regnet Tyskland med 300 000. Nå er tallene faktisk 1,5 millioner og kommer sikkert å stige ytterligere før årskiftet.

Så langt har det vel kommet 700 000 til hele EU.  Ikke veldig sannsynlig at Tyskland får 800 000 eller mer neste to mnd,  spesielt siden vinteren er på vei og det begynner å bli vanskelig for både Tyskland og andre land å finne ledige husrom.

Men selv om Tyskland skulle ta imot 1,5 mill på sikt, så betyr det at de bare vil komme opp til samme antall som Sverige allerede har tatt imot regnet i asylsøkere per million innbyggere.  Sverige ligger langt over Tyskland i antall asylsøkere per million innbyggere - så hvorfor dette fokuset på Tyskland ?

http://www.bbc.com/news/world-europe-34131911

Lenke til kommentar

Spørsmålstegnet er ikke ment som et våpen, nå foreslår jeg at du gir meg noen betraktninger om hvordan du ser på saken. Du kan jo begynne med å forklare hva slags jobber du vil tilby 200 000 nye mennesker uten kvalifikasjoner.

Hvor jeg har lavere skatteinntekter fra - det er bred enighet om at skattetrykket må ned, jf også at selskapsskatten og formuesskatten nå har blitt redusert.

Igjen forstår jeg deg ikke, fordi du trekker inn forskjellige ting tilsynelatende uten sammenheng. Spørsmålet ditt handler om finanskrisen, og du ber meg i den forbindelse forklare hvordan jeg vil tilby 200 000 mennesker uten kvalifikasjoner arbeid. Hvor er relevansen? Jeg har ikke sett noe samfunnsøkonomisk litteratur som fremhever hverken innvandring eller outsourcing som relevant ift. finanskrisen. Hvor har du dette fra? Generelt viser empiri at frihandel, og dermed outsourcing, er nøytralt ift. arbeidsplasser. Innvandring, low- eller high-skilled, gir generelt ikke høyere ledighet. Dette leder også til svaret på spørsmålet; jeg har ingen svar. Hva årsaken til finanskrisen var, og den beste løsningen, er en jobb for eksperter. Det burde våre overflødig å si at ingen av oss er eksperter.

Vi snakket om Vesten generelt. Jeg ser ingen enighet i Norge om at skattetrykket må ned, og jeg ser heller ingen enighet i USA eller Europa.

Lenke til kommentar

Ok, da er du ganske enkelt ikke oppdatert og videre diskusjon blir litt meningsløst.

Jeg er ikke oppdatert fordi jeg ikke godtar din amatørsynsing? Når jeg sier at jeg ikke forstår hva du snakker om er det for å være høflig. Behovet for å være høflig forsvinner litt med slike innlegg, så her er grunnen til at jeg ikke ser sammenhengene i innleggene dine: Det er bullshit.

Edit: Det er snakk om en finanskrise. Jeg vet ikke om skillet er like klart på norsk som på engelsk, men hvis det hadde handlet om inn- eller utvandring, industri eller outsourcing, da hadde det ikke vært en finanskrise. En kort og forenklet versjon av standardforklaringen:

- Boligboble.

- Banker og lignende institusjoner går konkurs.

- Tilliten til finansmarkedet stuper, forsterker effekten av forrige punkt. Finanskrise.

Så kan man se på hvordan ulike land reagerte. Pengepolitikk, QE, austerity vs ekspansiv finanspolitikk, problemer med Eurosonen etc. Det er mange faktorer her, men jeg har aldri hørt noen snakke om industri eller emigrering som en av disse. Du må gjerne argumentere for hvorfor du mener det likevel er riktig, men jeg mistenker at hypotesen din er tatt fra samme sted som der du fant ut at svensk ungdom jobber i Norge for å rømme fra innvandrere.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

Hvis man tenker på andre ting enn økonomi, har det i en del år vært på den politiske agendaen med flerkulturelt samfunn. Clintons er opptatt av Global Village. Hvis politikerne faktisk ønsker at alle skal bo i en Global Landsby med fullt gjennomført internasjonalisering, er det ikke så rart at de ønsker å slippe inn mange fremmedkulturelle.

Men selv om de har et slikt perspektiv, overrasker det meg at de vil slippe inn så mange muslimer. Blant annet fordi at hvis politikerne ønsker en Global Village med en verdensreligion, vil ikke konservative monoteister passe inn. Fordi monoteister er prinsipielt mot en felles verdensreligion. Så dermed blir det å ta inn en masse mennesker som ikke vil passe inn i politikernes visjon.

Hvis de istedet tok imot millioner av buddhister og indianere, ville det ha vært mer i tråd med deres ønskede samfunn.

Alle typer innvandrere vil samle seg i ghettoer (i USA har de f.eks. Chinatown og Bronx), men muslimer er kanskje de som har den strengeste disiplinen i sine ghettoer. Alle som er født muslimer blir underlagt en streng kontroll, og det aksepteres ikke at de blir for vestlige og slett ikke hvis de skulle våge å konvertere til en annen religion.

Så jeg skjønner slett ikke hvorfor politikerne frivillig slipper inn millioner av muslimer, og at diverse berømtheter står fram i media og gråter for flyktningene.

Det virker jo som det er en organisert kampanje bak dette her, men...

Lenke til kommentar

Monoteister er de eneste som ønsker en felles verdensreligion. Monoteister var de som oppfant ideen om at alle skal tro på det samme og har kjempet og drept i årtusener for denne saken.

At du er monoteist er jo i seg selv et vitnesbyrd på at deres kamp ikke var forgjeves, da du er et offer for deres målsetting. Før de begynte å drepe og herje så fantes det ikke en eneste monoteist her. Jeg snakket senest idag med internasjonale monoteister som har reist verden rundt og endt opp i norge for å dedikere livet sitt for at alle skal tro på en religion.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Monoteister er de eneste som ønsker en felles verdensreligion.

Tror du ikke at også newagere gjør det? New age er en felles "tro" som samler mange mennesker fra ulike religioner. Altså med unntak av konservative monoteister.

Det er kanskje ikke først og fremst religion man skal diskutere i tråden, men jeg synes det er litt vesentlig basert på at man akkurat nå tar inn strømmer av de mest konservative monoteistene, som i mange tilfeller er villige til å plage dem som er født muslimer og som senere forlater islam.

Lenke til kommentar

Nei, New Age har ikke felles tro. Det er en samlebetegnelse på religioner og livssyn som er ulike. Men det de har til felles, er at de har en nyoppstartet tradisjon, typisk at de ble grunnlagt for 50 eller 100 år siden. Dette var mulig fordi monoteistene sakte har mistet sin makt, og kan ikke lenger tvinge andre mennesker til å være monoteister. Etterhvert som kravet til frihet ble større, så klarte ikke monoteistene å forby religionsfrihet lenger. Og ved å gi folk frihet til å tro hva de vil så benytter de seg av det, og vips har du new age og diverse nye rettninger i eksisterende religioner.

Alle monoteister er programforpliktet til å ta over verden. De er prinsipielt for en felles verdensreligion. Hver eneste dag møter jeg monoteister som bruker all sin tid og energi for å kjempe for nettopp dette formålet. Alle skal tro på en felles religion og mangfoldet av religioner og livssyn skal utryddes til det bare står en igjen. Islam er en religion som i 1300 år har kjempet en kamp for å spre sin religion og fjerne konkurrerende religioner med det å mål at hele verden skal ha en felles verdensreligion. Kristendommen har hatt dette målet nesten 700 år lenger. Før monoteismen fantes det ingen "verdensreligion".

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...