Gå til innhold

Lønnssamtale: Sivilingeniør med 1 år arbeidserfaring


Anbefalte innlegg

God dag godtfolk! 

 

Jeg har jobbet godt over et år etter at jeg gikk ut fra NTNU; og har i år kun mottatt det generelle lønnstillegget/økningen bedriften ble enig om (1-2 % økning). Bransjen er ikke spesielt påvirket av oljebremsen, og bedriften går fremdeles svært godt.

 

Jeg er usikker på om jeg burde spørre om en lønnssamtale ettersom det har gått et år. Jeg ser jo at mine tidligere studiekamerater har mottatt vesentlig mer i lønnsøkning siden de nå har mer erfaring og utnytter tiden sin bedre på jobb. Er det noen med noen års erfaring som kan fortelle meg hvordan dette foregår? Vil bedriften skru opp lønnen min ettersom jeg får mer erfaring (utover "fellesoppgjøret") eller må jeg argumentere for mer lønn?

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan sende deg en PM senere om du vil.

Kort oppsummert så skrev jeg en mail til linjeleder hvor jeg argumenterte for økt kompetanse (med eksempler) og hvordan jeg tilfredsstilte kravene for det neste lønnstrinnet.

Hadde jeg hatt kjennskap til andre med høyere lønn uten nevneverdig bedre kompetanse eller ansiennitet ville jeg tatt frem det også.

 

Å be om høyere lønn er egentlig en kunst hvor man samtidig skal demonstrere at man har litt teft og ryggrad - noe som kommer godt med i de fleste stillinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må huske på at lønn også er knyttet opp mot individuell prestasjon. Dette gjelder spesielt i privat sektor. På jobben har jeg hatt fokus på at det jeg leverer skal være bra, og forbedre meg på de områdene som sjefen min setter fokus på i medarbeidersamtalene. Det har i hvert fall gitt resultater for meg, har i den jobben jeg har nå i løpet av den tiden jeg har jobbet der fått lønnsøkning utover det som regnes som "generelt tillegg". Nå sist i år innførte ledelsen lønnsfrys pga økonomisk situasjon. Men de gjorde likevel noen unntak, og jeg var blant de, og fikk et tillegg i år. Så gi jernet, fortsett med det som er bra, rett fokus på det som ikke er så bra, så skal du se at du blir belønnet for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har levert langt over hva som er forventet av nyutdannede, og dette har jo tatt på. Jeg har alltid stilt opp i perioder hvor prosjekter bare må være ferdig. Når andre har bare gitt faen i prosjektene og dratt hjem etter normert arbeidstid har jeg stått på og gjort deler av deres jobb for å møte prosjektfristene våre. Da føles det veldig surt at jeg får et under snittet lønnsoppgjør, mens jeg presterer godt samt er fleksibel.

 

Jeg har i den siste perioden følt at jeg ikke har fått betalt for det jeg gjør, og føler at intensivordning som den er nå (mtp. lønnsoppgjøret) er at det lønner seg å gi faen. Det er greit å si at man skal gi jernet, men akkurat nå så føler jeg at selskapets lønnsstrategi tar mye av motivasjonen i fra meg.

Lenke til kommentar

Jeg har levert langt over hva som er forventet av nyutdannede, og dette har jo tatt på. Jeg har alltid stilt opp i perioder hvor prosjekter bare må være ferdig. Når andre har bare gitt faen i prosjektene og dratt hjem etter normert arbeidstid har jeg stått på og gjort deler av deres jobb for å møte prosjektfristene våre. Da føles det veldig surt at jeg får et under snittet lønnsoppgjør, mens jeg presterer godt samt er fleksibel.

 

Jeg har i den siste perioden følt at jeg ikke har fått betalt for det jeg gjør, og føler at intensivordning som den er nå (mtp. lønnsoppgjøret) er at det lønner seg å gi faen. Det er greit å si at man skal gi jernet, men akkurat nå så føler jeg at selskapets lønnsstrategi tar mye av motivasjonen i fra meg.

Hva sier sjefen din om innsatsen din, hvis temaet kommer opp når du har 1-1 samtaler med sjefen (for det har du vel fra tid til annen?)?

Lenke til kommentar

Jeg kan sterkt anbefale å bruke NITOs lønnsstatistikk som hjelp til grunnlag for lønnsøkning. Og om du f.eks. melder deg inn, så kan du få muligheten til å prate med tillitsvalgte i din bedrift, som kan veilede deg gjennom lønnsamtalen eller forberedelser ol.

 

Jeg kjenner ikke loven i detalj, men jeg tror at din nærmeste leder har ansvar for å kalle deg inn til medarbeidersamtale og eller lønnsamtale med jevne mellomrom. Dette er ofte med i kontrakten hos nyansatte i en eller annen form. F.eks.: "etter endt prøvetid skal den ansatte innkalles til lønnsamtale."

Lenke til kommentar

Når en nyutdannet SivIng i f.eks Elkraft kan tjene 520K i sin første jobb, uten erfaring, så skjønner jeg jo at man har lyst til å reforhandle lønnen, når man har samme utdanning og har fått litt erfaring, og tjener mindre enn de som er helt ferske.

 

Men på en generell basis så er det ikke alltid så mye rom for å reforhandle lønnen så tidlig i karrieren, når man 1 års erfaring er man fortsatt temmelig "fersk" i gamet.

 

Men ja, som andre påpeker, jobbing med å forbedre de tingene som du får tilbakemelding på + det å vise til bra resultater og eventuelt kompetansehevingen du har fått, så kan du komme langt i neste samtale med sjefen.

 

Du bør nok iallfall få litt mer enn en som er helst fersk. :)

 

Det skal dog sies, selv om man gjør veldig mye "riktig", så er det ikke komme til unna at det også kan være litt trynefaktor og "kompis" opplegg ute og går i arbeidslivet, dette vil man merke mer og mer etterhvert som man går videre i karrieren. Dette elementet spiller i høyeste grad også inn på lønnsforhandlinger, dessverre, kan man vel si.

 

Det finnes generelt nok av eksempler hvor en person kan gjøre alt riktig, og hvor det finnes flust av argumenter for å gi noen høyere lønn og/eller bedre goder, men likevel blir det ikke noe av, grunnet økonomisk situasjon i selskapet, trynefaktor, dårlig timing, manglende forståelse hos lederne sine eller rett og slett at man er uheldig og havner i en klemme etter at alle pengene i en eventuell pott for lønnstillegg allerede er delt ut og man ikke har noe særlig mer å gi til noen.  

 

Et siste punkt, som er ganske viktig ting, er at mange arbeidsgivere antagelig spør seg selv om et par ting når de skal avgjøre om noen skal få mer i lønn og/eller goder: Hvor viktig er vedkommende for selskapet, hva slags kompetanse besitter vedkommende og i hvor stor grad er sannsynligheten for at han/hun finner seg en jobb et annet sted hvis han/hun ikke får bedre betingelser hos oss?

 

Alt dette er ting som man må ta i betraktning i situasjoner rundt lønnsforhandlinger.

 

Med alt dette sagt, ønsker deg lykke til, håper det ordner seg. :)

Endret av Dr. Tesla
Lenke til kommentar

Det viktigste når man er fersk (selv etter 1 års erfaring er man fremdeles det) er å opparbeide seg erfaring, jobbe et par år, og vise over tid hvordan man leverer. Jobbytte etter bare ett år er nok ikke det klokeste. Dessuten, fokuser heller på egne prestasjoner enn å irritere seg over andre. Det betaler seg i det lange løp.

Lenke til kommentar

Absolutt, gode poenger du har her. Folk som hopper veldig mellom jobber etter bare 1-2 år hos en arbeidsgiver, kan også fort se veldig vinglete ut, så før eller senere må man også roe seg litt ned og vise at man er en stabil arbeidskraft, eller så vil nye potensielle arbeidsgivere kvie seg for å ansette deg. Unntaket er hvis en arbeidsplassen er totalt umulig å forholde seg til, da må man videre, for å ta vare på sinn og helse. Er ikke noen vits å utsette seg for faenskap, det lærte jeg den harde veien etter 4 år som IT-admin i en bedrift jeg jobbet i for noen år siden, en særdeles negativ opplevelse som den dag i dag gir en vond ettersmak i munnen. Er heldigvis i en langt bedre arbeidsituasjon i dag. 

 

Jeg bare nevnte over her at selv om man selv gjør sitt beste, så vil det finnes faktorer som man selv ikke rår over, som kan spille inn på vedtaket om økt lønn eller ikke hos arbeidsgiver.

 

Men JA, er helt klart best å fokusere på å gjøre en best mulig jobb selv og ikke tenkte for mye på hva andre gjør eller ikke gjør. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...