Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Praktisere som uautorisert helsepersonell

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Da er jeg også Lege, uten noen skolegang, men har lest mye om det på nettet

Jeg tar 999 kroner timen og er autorisert av meg selv

En lege uten lisens er selvsagt en som har fullført legeutdanning men ikke har lisens til å praktisere.

Vedkommende er cand.med. (eventuelt dr.med.), men ikke lege. For å være lege må man ha autorisasjon/lisens. Har man ikke det er man ikke lege.

Er vel her jeg skulle ha skrevet "in your face" men så slem er jeg ikke..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Krikkert er jurist, ikke lingvist eller historiker.

https://no.wikipedia.org/wiki/Hippokrates

Hippokrates fra Kos (født 460 f.Kr., død 377 f.Kr.) var en gresk lege. Han blir vanligvis sett på som den mest betydningsfulle personen i medisinens historie og blir således kalt «legekunstens far»

Jeg kan garantere deg at han ikke hadde autorisasjon.

Uansett har ikke dette noe med saken å gjøre. Du flisespikker fordi du ikke forsto (forstår?) det ene innlegget mitt.

Endret av Emancipate
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er jussforumet, ikke historieforumet. Men siden du viser til lingvistikk, her er litt fra Bokmålsordboka. Min utheving. 

lege m1 (g.eng. læke 'lege, igle', norr. læknari) person med medisinsk embetseksamen som har fått offentlig løyve til å behandle sykdommer

Når det gjelder Hippokrates er det dårlig historisk metode (og dårlig debattskikk) å bruke dagens standarder på historiske personer. Hippokrates tilfredsstilte datidens krav for å kalle seg lege. (For øvrig har krikkert grunnfag historie og samfunnsfag.)

Og siden jeg er jurist, fra helsepersonelloven: 

§ 74.Bruk av beskyttet tittel

Bare den som har autorisasjon, lisens eller spesialistgodkjenning har rett til å benytte slik yrkesbetegnelse som kjennetegner vedkommende gruppe helsepersonell. Dette gjelder også for den som hadde autorisasjon, lisens eller spesialistgodkjenning frem til bortfall på grunn av alder, jf. § 54 første ledd.

[...]

Ingen må uriktig benytte titler eller annonsere virksomhet på en slik måte at det kan gis inntrykk av at vedkommende har autorisasjon, lisens eller spesialistgodkjenning.

§ 48.Autorisasjon

Autorisasjonsordningen etter denne lov omfatter følgende grupper helsepersonell:

[...]

n) lege

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vedkommende er cand.med. (eventuelt dr.med.), men ikke lege. For å være lege må man ha autorisasjon/lisens. Har man ikke det er man ikke lege.

Etter juridisk definisjon stemmer dette. Men en lege kan også bety en som praktiserer medisin for å helbrede andre.

Ouch, begredelig timing på ditt innlegg. Krikkert knuste ditt argument a priori.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter juridisk definisjon stemmer dette. Men en lege kan også bety en som praktiserer medisin for å helbrede andre.

Ouch, begredelig timing på ditt innlegg. Krikkert knuste ditt argument a priori.

Du tar feil. Når noe åpenbart faller på utsiden av en juridisk definisjon. Så er det rasjonelt å anta at det er snakk om en annen definisjon. Den tekniske/historiske definisjonen er den mest utbredte vis vi ser bort i fra den juridiske, og dermed mest naturlig å anta at det er snakk om den.

Lenke til kommentar

Dette var en forunderlig diskusjon. Det er vanskelig å se at deltakerne er uenige om noe som helst.

Min oppsummering: en lege er en som driver med å behandle sykdommer hos mennesker. Punktum; egentlig er det ingenting mer å si.

Men taler vi om vår tid, så har de fleste land ordnet seg med ei offentlig godkjenningsordning, slik at ikke hvem som helst får lov til å praktisere.

I Norge må du ha medisinsk embetseksamen, som gir tittelen cand. med. Noen få går inn i forskning og lar det bli med det, men de aller fleste tar noen måneders turnustjeneste og får lisens til å praktisere som lege.

Hva så med dem som i realiteten behandler syke, men som ikke har legelisens? De har ikke lov til å kalle seg lege, men jeg kan straffefritt omtale dem som det, om jeg vil. En slik løsere definisjon av beskyttede yrkestitler benyttes for eksempel i: "Jeg hører du er blitt sykepleier?" (Et familiemedlem er blitt sykt). Det er derfor ikke avgjørende for et ords betydning og bruksområde hva som måtte stå i en eller annen lov. (Men relevant kan lovteksten absolutt være.) Ordets betydning kommer helt an på i hvilken sammenheng det nyttes. Så hva er det å være uenig om?

Endret av Vox_populi
Lenke til kommentar

"noen måneder"? Ved siden av det faktum at det ikke er nok turnusplasser til alle er det krav om 18 måneders tjeneste i to forskjellige arbeidssteder. Og mange må flytte til andre siden av landet for å få det unnagjort. 

Ikke helt tema for tråden, men jeg syntes det var litt sleivete sagt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

"noen måneder"? Ved siden av det faktum at det ikke er nok turnusplasser til alle er det krav om 18 måneders tjeneste i to forskjellige arbeidssteder. Og mange må flytte til andre siden av landet for å få det unnagjort. .

Dakars leger! Luselønn (900 000 for nyutdannet kommunelege), og de må i tillegg flytte på seg for en periode eller to. Folk i andre yrker trenger aldri forflytte seg, som kjent. Heldig at noen uegennyttig vil ofre seg for sine medmennesker! Og verst av alt, disse vilkåra er totalt ukjente for dem som begynner på medisinstudiet.

Lenke til kommentar

"noen måneder"? Ved siden av det faktum at det ikke er nok turnusplasser til alle er det krav om 18 måneders tjeneste i to forskjellige arbeidssteder. Og mange må flytte til andre siden av landet for å få det unnagjort. .

Dakars leger! Luselønn (900 000 for nyutdannet kommunelege), og de må i tillegg flytte på seg for en periode eller to. Folk i andre yrker trenger aldri forflytte seg, som kjent. Heldig at noen uegennyttig vil ofre seg for sine medmennesker! Og verst av alt, disse vilkåra er totalt ukjente for dem som begynner på medisinstudiet.

Hvor i alle dager fant du den stråmannen? Den er så full av støv at jeg tror den må komme fra jappetiden på 80-tallet!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo også ein grunn til at enkelte kommunar blar opp summar i denne størrelsesordninga for å ansette nyutdanna leger, det er jo fordi kommunen har krav til å ansette ein lege medan det ikkje er nokon kvalifiserte legar som vil ha jobben. Då blir løysninga å tilby store summar i det håp om at ein nyutdanna lege ser seg villig til å ofre eit halvt år med rellevant fagerfaring for å bestille sjukehusplass og ambulansetransport til dei gamle og pleietrengande som fortsatt bur i utkantkommunen.

Det er jo litt rart at til tross for nesten millionen i årslønn så er kommune(over)lege-stillingane typiske stillingar der det er vanskelig å finne faste ansatte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...