Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Praktisere som uautorisert helsepersonell

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Det er jo lov i norge å praktisere som healer, krystallterapaut og homopat etc. Altså hvem som helst kan drive med alternativ behandling, men hva med ikke-alternativ behandling?

En psykolog uten lisens setter opp et eget kontor og kaller seg samterapeut. Personen vil deretter gjøre tilnærmet akkuratt det en psykolog ville ha gjort, drevet terapi, diagnostisere(teknisk defnisjon) og generelt behandlet kundene sine. Kan personen gjøre dette uten å bryte noen lover?

En lege uten lisens setter opp en egen klinikk og kaller seg stetoskopterapeut. Personen vil deretter gjøre tilnærmet akkuratt det en lege ville ha gjort, undersøkt pasienter,ta blodprøver,  diagnostisert(teknisk) og generelt behandlet kundene sine. Personen kunne åpenbart ikke skrevet ut resepter og slikt. Men det andre er vell lovlig?

Anonymous poster hash: 13fd3...e7c
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Niks, det er veldig strenge regler på dette med lisens for å utøve slike ting i Norge og jeg vil også anta at det kommer under noe lovgiving angående svindel. Diverse terapeutiske ting kan man vel få lov til, bare snakking, men de fleste der må også ha skolegang.

Det er noen smutthull vil jeg tro, men å begynne å ta blodprøver å gi en faglig diagnose, diagnose i det hele tatt, vil være så på kanten som det er mulig, du risikerer fengsel.

Edit; Jeg er selvfølgelig ikke advokat, får vente på den godeste krikkert :)

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

La jusen liggje litt, men korleis forestiller du deg at dette skal gå rundt? Vil pasientane strøyme til ein fyr som dei veit er uutdanna og der ein må betale full pris (mange hundre kroner) og ingen refusjon og frikortordning?

Skal du få folk til deg, må du ha ein spesialitet som det ordinære helsevesenet ikkje har: kall det luriumterapi, og som bare du driv med. Få ein småkjendis med "eit nytt liv" til å stå fram i ukebladet, så er du i gang. Men å vere uutdanna og dyr i tillegg, trur eg går heller skralt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Du må ha lisens for å drive som lege, men kan godt være lege og drive lovlig som ...æh... helserådgiver. Men som det nevnes over her, det blir vanskelig å få økonomien til å gå rundt dersom du gjør det samme arbeidet lege/psykolog for vesentlig lavere betaling.

Dessuten, dersom du ikke har lisens, kan du ikke henvise til andre leger/fagpersonell på samme måte (fx. sende til sykehus). I tillegg er det en del labratorier etc som faller ut (prøveanalyser etc), rett og slett fordi de ikke har kapasitet til annet enn støtte for autorisert personell. Det vil dukke opp ganske mange utfordringer for pasientene til "helserådgiveren".

Lenke til kommentar

Definisjonen av alternativ behandling er, i korte trekk, fra alternativloven § 2 tredje og femte ledd: 

Med alternativ behandling menes helserelatert behandling som utøves utenfor helse- og omsorgstjenesten, og som ikke utøves av autorisert helsepersonell. Behandling som utøves i helse- og omsorgstjenesten eller av autorisert helsepersonell, omfattes likevel av begrepet alternativ behandling når det brukes metoder som i all vesentlighet anvendes utenfor helse- og omsorgstjenesten.

[...]

Når alternativ behandling utøves i helse- og omsorgstjenesten eller av autorisert helsepersonell, gjelder også helsepersonelloven. Autorisert helsepersonell skal gi informasjon og innsyn i journal tilsvarende det som følger av helsepersonelloven § 10 og § 41, også dersom pasienten ikke har rettigheter etter pasient- og brukerrettighetsloven.

I korte trekk er alternativ behandling alt av helserelatert behandling som skjer utenfor den offentlige helse- og omsorgstjenesten.

En avskiltet lege eller psykolog kan derfor utøve alternativ behandling. Begrensningene ligger i alternativloven §§ 5 (medisinske inngrep/behandling som kan medføre alvorlig helserisiko skal kun utføres av helsepersonell), 6 (allmennfarlige smittsomme sykdommer skal kun behandles av helsepersonell), 7 (andre alvorlige sykdommer/lidelser skal kun behandles av helsepersonell), og 9 annet ledd (den som utsetter noens liv eller helbred for alvorlig fare ved behandling eller ved at pasienten pga behandlingen unnlater å søke kyndig hjelp kan straffes). 

Det ligger også noen andre begrensninger i det at man ikke har autorisasjon som lege/psykolog. For eksempel kreves autorisasjon (eller lisens) for å skrive resepter, og for å utstede sykemeldinger og legeerklæringer, og for henvisninger til spesialisthelsetjenesten. Dette er mye av "bread and butter"-arbeidet for særlig fastleger. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Her ute på bygda praktiserte en lege i mange år utenfor trygda. Du betalte en tusenlapp eller noe i årlig abonnement, pluss diverse hundrelapper pr. besøk. For alminnelige folk ble det absolutt overkommelig, men de som var mye syke, måtte jo gå til kommunelegen. Men det var vel å merke en ordentlig, dyktig lege med lisens - han skrev resepter og henviste på vanlig måte. Men var  altså dyrere å gå til, i og med at han ikke fikk offentlig driftstilskudd.

Lenke til kommentar

Definisjonen av alternativ behandling er, i korte trekk, fra alternativloven § 2 tredje og femte ledd: 

Med alternativ behandling menes helserelatert behandling som utøves utenfor helse- og omsorgstjenesten, og som ikke utøves av autorisert helsepersonell. Behandling som utøves i helse- og omsorgstjenesten eller av autorisert helsepersonell, omfattes likevel av begrepet alternativ behandling når det brukes metoder som i all vesentlighet anvendes utenfor helse- og omsorgstjenesten.

[...]

Når alternativ behandling utøves i helse- og omsorgstjenesten eller av autorisert helsepersonell, gjelder også helsepersonelloven. Autorisert helsepersonell skal gi informasjon og innsyn i journal tilsvarende det som følger av helsepersonelloven § 10 og § 41, også dersom pasienten ikke har rettigheter etter pasient- og brukerrettighetsloven.

I korte trekk er alternativ behandling alt av helserelatert behandling som skjer utenfor den offentlige helse- og omsorgstjenesten.

En avskiltet lege eller psykolog kan derfor utøve alternativ behandling. Begrensningene ligger i alternativloven §§ 5 (medisinske inngrep/behandling som kan medføre alvorlig helserisiko skal kun utføres av helsepersonell), 6 (allmennfarlige smittsomme sykdommer skal kun behandles av helsepersonell), 7 (andre alvorlige sykdommer/lidelser skal kun behandles av helsepersonell), og 9 annet ledd (den som utsetter noens liv eller helbred for alvorlig fare ved behandling eller ved at pasienten pga behandlingen unnlater å søke kyndig hjelp kan straffes). 

Det ligger også noen andre begrensninger i det at man ikke har autorisasjon som lege/psykolog. For eksempel kreves autorisasjon (eller lisens) for å skrive resepter, og for å utstede sykemeldinger og legeerklæringer, og for henvisninger til spesialisthelsetjenesten. Dette er mye av "bread and butter"-arbeidet for særlig fastleger. 

Fantastisk oversiktelig og utfyllende svar. Svaret ditt treffer spørsmålet i HI med en presisjon som er så god som en kan få det. Du fyller i tilegg på med relevant informasjon som gjør det unødvendig å stille ytterlige spørsmål. Dette er godt levert.

Anonymous poster hash: 13fd3...e7c

Lenke til kommentar

Jeg betalte rundt 160 kroner ved siste legetime hvor jeg tok blodprøver, så da lurer jeg egentlig hvordan du ville ha fått blodprøvene undersøkt til den prisen?

Vel, jeg kan foreta en "alternativ undersøkelse" av blodprøven din uten å i det hele tatt fjerne det fra kroppen din. Svært billig!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg betalte rundt 160 kroner ved siste legetime hvor jeg tok blodprøver, så da lurer jeg egentlig hvordan du ville ha fått blodprøvene undersøkt til den prisen?

Noen av oss gjør tydeligvis det. Nemlig du.

Og så har vi TS:

En lege uten lisens setter opp en egen klinikk ...

Og meg:

Privat er selvsagt dyrere enn offentlig. Private leger finnes i dag og tar seg veldig godt betalt.

Så du tar feil, vi snakker lege. Poenget mitt var at kunder strømmer til selv om man legger seg på et høyere prisnivå enn 160 kroner. Du må gjerne bytte ut lege med kiropraktor i innlegget mitt - men vi snakket ikke kiropraktorer her.

Hvis du fortsatt vil henge deg opp får du gjør det uten meg.

Lenke til kommentar

Noen av oss gjør tydeligvis det. Nemlig du.

Og så har vi TS:

En lege uten lisens setter opp en egen klinikk ...

Og meg:

Privat er selvsagt dyrere enn offentlig. Private leger finnes i dag og tar seg veldig godt betalt.

Så du tar feil, vi snakker lege. Poenget mitt var at kunder strømmer til selv om man legger seg på et høyere prisnivå enn 160 kroner. Du må gjerne bytte ut lege med kiropraktor i innlegget mitt - men vi snakket ikke kiropraktorer her.

Hvis du fortsatt vil henge deg opp får du gjør det uten meg.

Da er jeg også Lege, uten noen skolegang, men har lest mye om det på nettet

Jeg tar 999 kroner timen og er autorisert av meg selv

Lenke til kommentar

Titt litt på honorarforskriften. Det aller meste av de helt vanlige pasientkontaktene er helt eller nær helt fullfinansiert av egenandelen, altså er det ikke særlig til tilskudd fra staten involvert.

For ordinær konsultasjon hos fastlege inntil 20 minutter (takst 2ad) får legen honorert 143,- kr, hvorav 141,- kr er egenandelen din. Er fastlegen godkjent spesialist (allmennlege, takst 2dd) er honoraret 237,- kr hvorav 187,- kr er egenandelen din.

I tillegg har man basistilskuddet (det legen får per år for å ha deg på sin pasientliste). Dette er på 427,- kr per år. Dette skal dekke legens driftsutgifter (husleie, sekretærer, mv).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...