Schreiber Skrevet 25. oktober 2015 Del Skrevet 25. oktober 2015 For det første: Vi hadde et kollaps på 80-tallet, der hele spillbransjen så godt som døde ut. Jeg nevner det fordi det allerede har skjedd en gang, så det er altfor naivt og tro det ikke kan skje igjen. Vi er allerede på god vei mot stupet, dessverre. Problemet er i hovedsak todelt: 1. Folk klager for mye fra "konkurrentene" sine. 2. Folk godtar for mye fra favorittene sine. Dette er i bunn og grunn samme sak, eller to sider av samme mynt. Når jeg skriver dette har jeg nettopp sett en fyr spille Mario Maker på youtube, og fikk se en hel drøss amiibo-kostymer i aksjon. Kort sagt? Link har et sverd jeg ikke aner funker. Samtlige av de andre har nye lyder og noen få animasjoner, men er ellers rent kosmetiske varianter av Mario. Peach kan ikke engang sveve. Dette er jo en unik egenskap hun har hatt i det meste av spill hun har vært med i, men ikke her. Problemet er bare at for å få disse kosmetiske kostymene må man enten kjøpe en amiibo for hvert kostyme, eller spille et brett noen andre har laget, hvor de gir oss det kostymet i det brettet. Hvorfor er ikke disse kostymene med i spillet i utgangspunktet? Og hvorfor får vi ikke bruke dem permanent? Men det største problemet? Hvorfor i svarte godtar folk dette uten å nøle? Og nettopp her har vi hovedproblemet med hele bransjen, og hvorfor den er i ferd med å kollapse, som den som sagt allerede gjorde på 80-tallet. Folk godtar alt for mye. Jeg husker for noen få år siden da det ble mye oppstyr takket være TotalBiscuit (og godt mulig noen andre) om hvorfor å forhåndsbestille var noe dritt. "Alle" var enige i alt som ble sagt (vi vet ingenting om hvordan kvaliten er osv), men straks det dabbet av var vi tilbake til å forhåndsbestile som aldri før. Season pass har skuffet langt mer enn det har innfridd, men vi fortsetter å kjøpe det likevel. Ethvert spill med respekt for seg selv har i dag minst tre, fire versjoner med unikt innhold, avhengig av hvilken plattform det er på og/eller butikk du handler fra. Bare for å nevne det sitter jeg med Assassin's Creed Syndicate - med eksklusivt innhold til PS4. Samtidig er det også veldig mange som nekter å godta noe som helst fra det de regner som "konkurrenter", til tross for at spillene og utviklerne gjør en bra jobb. Folk klikker i vinkel av glede når et nytt Mario-kart blir annonsert, men gir fullstendig faen i andre go-kart spill, til tross for at de er minst like gode. Er det for likt, er det en klone, og dermed ikke noe å kaste bort tid og penger på. Er det for ulikt er det, vel, for ulikt, og ikke noe å kaste bort penger på. På toppen av det hele har vi blitt mer og mer kresne. Forrige E3 ble både et nytt Zelda, nytt StarFox og et nytt Metroid vist frem - og Nintedofans ga fullstendig blaffen. WTF? Zelda? Multiplayer, og dermed uinteressant (til tross for at det utmerket godt kan spilles i single-player). Metroid? Samus er ikke med, dermed ga folk blaffen. At det er co-op multiplayer med folk som er 100% identiske med Samus bortsett fra fargen på drakten er en annen sak. StarFox? Aner faktisk ikke hva problemet her er. Kontrollene? De kan stilles inn på mange måter, så vi f.eks kan spille med stikken som vanlig. Dårlig grafikk? Tvert imot er den meget bra til å være Wii U. For annerledes fra før? Nope, er jo det samme som vi alltid har hatt. Men ett eller annet er det fansen ikke er fornøyd med. Aner ikke hva. Og hva er egentlig greia med å klage når spill gis ut for ofte? Assassin's Creed kommer hvert år, og folk klager. Dark Souls 3 ble kreftet året etter Bloodborne, og folk jubler - til tross for at Bloodborne på mange måter er Dark Souls 3 (Blood Souls?), og det er svært sannsynlig vi har Bloodborne 2 ett år eller to etter Dark Souls 3 kommer. Deretter har vi Dark Souls 4 årett etter, osv. Og folk gleder seg. Hvorfor er det ille at enkelte spill gis ut hvert år, mens andre spill gjerne kunne blitt gitt ut hver måned? Det jeg vil frem til her er at spill har gått mer og mer over til å selge så mye som mulig utenom hovedspillet (selv ting som absolutt burde vært med), og utviklere og utgivere krever mer og mer penger for det. Hvordan fikk de lov til å ha med "easy fatalities" for ekte penger i Mortal Kombat? Jeg sitter her med Assassin's Creed Syndicate, og til tross for null mutiplayer er det stort fokus på å kjøpe in-game penger for ekte penger. Tar det for lang tid å levle? Bla opp ekte penger, så er det gjort på et blunk. Trenger du bedre utstyr? Bla opp ekte penger, så får du det med en gang. Dette i et spill til full pris, og det er slettes ikke noe unikt. Problemt er at utviklere og utgivere gjør alt de kan for å strekke strikken lengre og lengre, men hva skjer den dagen den ryker? Hva skjer når f.eks neste Gran Turismo eller Forza dukker opp til full pris med tre, fire baner og like mange biler, og krever at man betaler 500kr eller mer for de andre banene og bilene? Hva skjer når utviklere gir blaffen i å gjøre spill morsomme, men krever at vi betaler ekte penger for å slippe den kjedelige grindingen for å levle? WoW har faktisk allerede gjort det, og lar oss kjøpe en boost som sender oss til max level med ekte penger. De kan si hva de vil om at det er for å hjelpe nye spillere osv, men hva skjer den dagen dette begynner å bli standard i nye MMOer? Det er dit vi er på vei, og folk er stort sett for naive til å skjønne det. Enten det, eller de gir fullstendig blaffen. Dermed er hele bransjen på vei mot stupiet. Eller ta et enkelt spørsmål: Når var sist et toppspill ble gitt ut, og ingen klagde? Når var forrige launch som var helt smertefri? Tenk litt på det, du. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 25. oktober 2015 Del Skrevet 25. oktober 2015 Vent litt. Jeg trodde spillbransjen gikk som hakka møkk? Jeg leste her om dagen at spillbransjen hadde større omsetning enn filmbransjen? 6 Lenke til kommentar
Oddey86 Skrevet 25. oktober 2015 Del Skrevet 25. oktober 2015 Spillbransjen stiger for hvert år, jeg fikk sjokk over hvor stort det hadde blitt siden jeg var en hardcore gamer på starten av 2000 tallet. 2 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 25. oktober 2015 Del Skrevet 25. oktober 2015 På toppen av det hele har vi blitt mer og mer kresne. Nope det er feil, Call of Duty anyone Eller Cany Crush, Bloons TD, Farmville etc etc etc etc etc etc etc etc. Markedet har gått over på repeterende spill så mye at markedet for innovasjon og nyskapning er vekk, det vil også si at vi ikke er kresne eller vil ha noe nytt. Angående klaging så er dette et ikke-problem siden vi har så mange tusen fler spillere i dag og det er naturlig at det vil bli "mye" klaging, men ikke hvis man regner prosent. Det er også mye lettere å se klaging og positive folk skriver (skriker) mindre enn klagerne Stort sett alle argumentene dine er feil når man ser på bransjen som en helhet og tar med det største (hvertfall snart) av av dem alle, mobilspill. 1 Lenke til kommentar
dnthalhuk Skrevet 25. oktober 2015 Del Skrevet 25. oktober 2015 Spillbransjen er blitt så stor at alt som var før forsvinner inn i mengden. Men alt er der og det meste er bedre en noensinne. Minus co-op i sofaen. Men det funker det også Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 25. oktober 2015 Del Skrevet 25. oktober 2015 For det første: Vi hadde et kollaps på 80-tallet, der hele spillbransjen så godt som døde ut. Jeg nevner det fordi det allerede har skjedd en gang, så det er altfor naivt og tro det ikke kan skje igjen. Vi er allerede på god vei mot stupet, dessverre. Problemet er i hovedsak todelt: Baserer du påstanden på noko anna enn at det vil skje igjen fordi det har skjedd før? 1 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 25. oktober 2015 Del Skrevet 25. oktober 2015 Virker til å bero på anekdoter og synsing snarere enn kalde fakta, som folk over påpeker at viser en annen retning. Eller ta et enkelt spørsmål: Når var sist et toppspill ble gitt ut, og ingen klagde? Når var forrige launch som var helt smertefri? Tenk litt på det, du. Eller et annet spørsmål: når var det folk ikke klaget over noe? 3 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 25. oktober 2015 Del Skrevet 25. oktober 2015 Tja... Det er faktisk sånn at noen typer spill er vanskeligere å selge enn andre , spesielt på pc markedet , piratkopiering har hatt mye av skylden for dette , men det har gradvis blitt bedre , i alle fall på Windows 10. Et godt eksempel på dette er et spill som heter Dead Space , når det kom ut var det definitivt et kult og bra spill (men var dessverre litt repetiterende, noe oppfølgerne dummet seg ut på ) men solgte langt under 50.000 kopier på pc. Uten piratkopiering hadde det trolig kunnet vært oppe i 500.000 eksemplarer eller over millionen. Utvikleren valgte dog å komme med oppfølgere og både 2'eren og 3'eren var gode spill (men som sagt begynte da å rote det ekstra til pga overforbruk av det som fungerte i den første ) og hadde en god historie som jeg personlig likte , dessverre så var det ikke nok for at det kunne komme flere spill som avsluttet historien. Jeg håper faktisk at utviklingen på pc markedet vil føre til at det blir mindre piratkopiering og bedre utvalg av flere spill som ikke bare er populære multiplayer fps eller World of Warcraft cloner , er personlig mettet på slike spill og ser heller etter spill som the Witcher 3 og lignende som prøver å ta det beste fra flere verdener og gi deg spilleren en god opplevelse. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 25. oktober 2015 Del Skrevet 25. oktober 2015 Ikke helt enig i det med piratkopi. Finnes det godt grunnlag for å si at de som piratkopierer ville kjøpt produktet dersom man ikke hadde pirat-mulighet? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 25. oktober 2015 Del Skrevet 25. oktober 2015 Ikke helt enig i det med piratkopi. Finnes det godt grunnlag for å si at de som piratkopierer ville kjøpt produktet dersom man ikke hadde pirat-mulighet? Når det er enklere , koster deg null kroner og null hjernekapasitet å laste ned en piratkopi så stiller utviklerne dårlig uansett hva de gjør. En stor andel av de som piratkopierer vil trolig ikke ha økonomi til å kjøpe spillet der og da , men det er også en stor andel som gjør det fordi det er enkelt og lett tilgjengelig. Så ja , både og. Men at pc markedet har stupt i en periode (2005 - 2011 ca ) er det ikke engang tvil om , det var også da konsollene virkelig fikk enorme inntekter på spill som ikke var av typen mmorpgs som er det som fortsatt selger bra på pc (altså spill med flerspillerfunksjon). Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513 Skrevet 25. oktober 2015 Del Skrevet 25. oktober 2015 (endret) Kjempen (spillbransjen) har vokst seg så stor nå at den ikke kan kollapse. Den bare blir større. Dessuten er de fleste spill som selges som hakka møkk. For det meste de eneste som får etterkommere. Hvorfor lage ett spill som ikke selger bra? Endret 25. oktober 2015 av Slettet+513 Lenke til kommentar
Maabren Skrevet 25. oktober 2015 Del Skrevet 25. oktober 2015 Ingen problem å redde spillbransjen, spesiellt sia den ikkje er døende. Heile tiraden om spillbransjens død minner meg om at det er lenge sia Jehovas Vitner var på døra for å fortelle at jorda skulle gå under samt at underholdningsverdien er verre enn finsk fjernsynsteater. Lenke til kommentar
1969 Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 Det er lenge siden spillbransjen har vært så aktiv som den er i dag. Takket være kickstarter, steam greenlight og andre muligheter er det mange som skal selge deg et spill. Utvalget av spill for min del har økt merkbart (rollespill, strategi og multiplayer spill) Men jeg tror nok konkuransen for å overleve for en spill produsent er mye hardere enn noen gang. Noen få treffer riktig og drar inn mye penger, mens andre bommer fullstendig og går under. De store produsentene klarer seg nok alltid ved å melke kjente merkenavn. Det er de små som må kjempe med nebb og klør. Spillbransjen er langt fra døende. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 Største problemet med spelindustrien i dag er vell at mykje av den kreative prosessen bak spelproduksjonen har forsvunnet til fordel for profittmaksimering. Nye spel blir utvikla til dei er akkurat gode nok til å kunne selge passelig med eksemplar, ofte fullfører ein ikkje spela ein gong, ein berre selg dei som alfa-versjonar som kanskje aldri blir ferdige. Dette gjer at vi har fått mange spel som er veldig like, og som berre er akkurat gode nok til å kunne selgast. Det går mykje lenger mellom kvar gong vi får eit spel med meir djuptgåande historie og detaljnivå i dag. Vi har sett akkurat samme tendensen på filmfronten. No lagar ein i all hovedsak kinofilmer som skal tjene som lett underholdning. Den meir seriøse historiefortellinga har i dag blitt overført til TV-serie-formatet. 1 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 Slik jeg oppfatter TS så klager han ikke på at spillbransjen er døende økonomisk sett, men at det som lages blir tilpasset et bredere og bredere publikum, noe som går utover kvaliteten samtidig som det forandrer gaming til det ugjenkjennelige for de som har vært gamere en stund. Tja. Det lages fortsatt veldig mye bra, også for en erfaren nisjegamer for meg selv - jeg har i det minste langt flere nye spill enn jeg rekker å spille. Samtidig er det mye grums; brukerfiendtlig DRM, planlagt DLC, mikrotransjaksjoner og pay to win er de verste synderne. At dette finnes utelukker ikke at det lages gode spill - et spill kan ha pay to win og fortsatt være et godt spill ellers - men jeg forstår fremmedgjøringen TS føler. Alt dette virker veldig fjernt for en som vokste opp med gaming på 80- og 90-tallet. At noen kan føle noen tilfredstillelse av å kjøpe seg til seier i et spill er hinsides meg. Lenke til kommentar
Dore123m Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 Er det en søyle som kan falle snart, så er det mobil fronten. Det er et giftig marked som bør få kvalitetskontroll på plass, jeg er i grunn imot sensur, men jeg ser virkelig ikke en annen mulighet. Lenke til kommentar
Jext Skrevet 28. oktober 2015 Del Skrevet 28. oktober 2015 For en utrolig lang og meningsløs rant, du fokuserer jo på helt feil ting. Spillindustrien er gigantisk og voksende som aldri før, i lys av dette trekker du frem de bitene av industrien som "var bedre før" uten å tenke over hvordan industrien endrer seg i vekst og nye goder som kommer frem av dette. Merkevarer selger uansett industri og pga den ekstreme veksten i dette markedet har dette blitt prominent. Folk vil ha merkeklær, oppfølgere i filmindustrien og oppfølgere på kjente spilltitler fra kjente utviklere. Dette er ofte en ren pengemaskin som bidrar til mye av det du klager over, men fører også til vekst i hele industrien som gir oss masse annet snadder. Det virker jo som du er interessert i spillindustrien og derfor kan jeg ikke helt forstå hvordan du kan si at den er døende fordi du misliker kommersialisering. Dette er jo bare et sunnhetstegn på en industri som braser inn i lyset etter flere tiår med å være nisje og skjult. Man kan godt mislike hvordan hvermannsen forhåndsbestiller i hytt og vær samt bruker masse penger på meningsløs DLC og på den måte støtter absurde finansieringsmodeller men det bidrar til helheten det også. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå