AnonymDiskusjon Skrevet 25. oktober 2015 Del Skrevet 25. oktober 2015 Dette har plaget meg en god stund nå, og jeg var rett og slett nødt til å få det ut. Jeg har lenge vært veldig bekymret for å få diabetes. Jeg er også bekymret for at jeg allerede har det. Jeg kan med en gang fortelle at jeg er 100% sikker på at jeg har hypokondri. Jeg hadde aldri opprettet denne tråden hvis jeg ikke hadde vært bekymret for de symptomene jeg har opplevd de siste dagene. Jeg er overvektig, men prøver så godt jeg kan for å redusere vekten. Jeg prøver å gå minimum 3 turer i uka, på minimum 2km hver tur. I følge bmi-kalkulator.no har jeg en BMI på 37,56, altså fedme klasse 2. Det er mange måneder siden sist jeg drakk en brus med sukker i. Nå drikker jeg bare brus uten sukker. Jeg prøver å spise sunt, og jeg spiser heller ikke så veldig mye til frokost. Det blir såklart litt usunt innimellom. Jeg pleier vanligvis å gå på do tre ganger om dagen. I går gikk jeg på do fire ganger, og i dag har jeg gått hele fem ganger, uten å ha drukket særlig mye mer enn det jeg pleier å drikke til vanlig. Jeg har lest at økt vannlating kan være et symptom på diabetes. Burde jeg være redd? For litt over en måned siden kjente jeg også litt prikking i venstre lillefinger. Jeg måtte såklart søke det opp, og det kunne tyde på diabetes ... Heldigvis varte dette bare i noen dager. Jeg kan ikke si at jeg har merket noe til de andre symptomene på diabetes type 2. Jeg har ikke merket økt tørste, økt sult, vekttap, trøtthett, tristhet/depresjon, hyppige soppinfeksjoner. Jeg har merket litt ekstra slapphet de siste månedene. På diabetesrisiko.no fikk jeg 13 poeng. Det står at hvis "du har fått 15 poeng eller mer, bør du kontakte din fastlege." Er det noe sjanse for at jeg faktisk har diabetes, eller kommer til å få det? Jeg setter stor pris på alle svar. Anonymous poster hash: b6c48...1e7 Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 25. oktober 2015 Del Skrevet 25. oktober 2015 (endret) Nå er jeg verken diabetiker eller eksepert på området, men fikk vite hos optikeren av alle verdens steder at jeg ikke er diabetiker etter en rutinesjekk på synet En øyesjekk koster ikke mange hundre kronene og ifølge optikeren jeg var hos blir mange som har tegn til diabetes refferet nettop til ham for å sjekke hornhinnene, hvor de tidligste symptomene for diabetes vistnok vil vise seg.. Endret 25. oktober 2015 av Krozmar Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 25. oktober 2015 Del Skrevet 25. oktober 2015 Du skriv ingenting om det finst sukkersjuke i slekta? Å stille diagnosen er heldigvis enkelt. Ei blodprøve på fastande hjarta anten hjå lækjaren eller hjå ein diabetiker, vil kunne avgjere det. Det er ikkje mykje som talar for at du har diabetes mellitus, men ein kan ikkje sjå heilt bort ifrå det. Prikkinga i fingeren ville eg ikkje bry meg om. Det, og augneforandringar, er noko som kan kome etter at du har lidi av sjukdomen i mange år. Elles bør du prøve å snu på matvanane dine - et ein god morgonmat og heller begrens deg til dei andre måltida. Kutt ut alt søtt, spesielt kaker. Bestem deg for eitt kakestykke kvar 14. dag, aldri meir. Blir du fysen, ta heller ei rå gurot. Og ver forsiktig med fint brød og pasta/poteter/ris. Dette er gode råd sjølv om du, som truleg er, ikke har sukkersjuke. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 25. oktober 2015 Del Skrevet 25. oktober 2015 Hvorfor være så redd for noe? Livet er farlig, sånn er det bare. Ingen har overlevd det enda. Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 25. oktober 2015 Del Skrevet 25. oktober 2015 Du bør gå til legen din og måle blodsukker (glukose) og det som heter glykosylert hemoglobin (HbA1c). Da får du vite blodsukkerverdien din nå, og "langtidsblodsukkeret", altså HbA1c vil gi en indikasjon på om blodsukkeret har vært forhøyet over de siste månedene. Overvekt er en risikofaktor for diabetes, det har du sikkert lest, og kanskje dette er en motivasjonsfaktor for å gå ned i vekt, eventuelt livstilssendring? Det er mange fordeler av å gå ned i vekt. Lavere risiko for diabetes er absolutt en av dem, samt at hvis man har diabetes 2 kan man faktisk bli kvitt sykdommen ved livstilsendring. Ikke gå ned i vekt bare for å ikke få diabetes, men finn gleden i det å lage sunn mat, trene regelmessig og generelt endre livsstilen til det sunnere. Bare det å gå/jogge i skogen for eksmepel 3 ganger i uka er en fin avkolbing fra daglig mas og er en flott opplevelse for å friske opp den mentale helsen. Det å gå ned i vekt kan ta veldig lang tid; sakte men sikkert. Det er derfor viktig å sette seg realistiske delmål underveis, slik at man ikke mister håpet. Det viktigste i det hele tatt er å se fremgang. Delmålene kan være regelmessige check-ups hos legen for å se om kroppen blir mindre (vekt, BMI, WHR, midjemål osv.), eventuelt om man har noen blodverdier man kan se på. Bare noen forlsag fra meg. Håper du finner ut av dette! Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 25. oktober 2015 Del Skrevet 25. oktober 2015 Hvorfor være så redd for noe? Livet er farlig, sånn er det bare. Ingen har overlevd det enda. Å leve med diabetes er veldig belastende, og forringer livskvaliteten. Selv om jeg i utgangspunktet synes du har en bra livsfilosofi, tenker jeg at man bør ha det bra mens man lever også, og diabetes type 2 kan både forhindres og reverseres. Jeg ville også vært redd om jeg trodde jeg stod i fare for å få diabetes. Jeg tror det er best at du drar til legen for å få sjekket hvor reell frykten din for dette her, framfor å gå i uvitenhenhet. Det beste du kan gjøre for å forebygge/reversere diabetes type 2 er som nevnt kosthold og trening (livsstil). Kostholdet er viktigst å kontrollere for å gå ned i vekt. Det beste rådet jeg tror jeg kan gi er at du baserer hovedtyngden kostholdet på ubearbeidet mat: Grønnsaker (kan fint utgjøre halvparten av maten du spiser i volum), belgfrukter, frukt, fullkorn, nøtter og frø. Velg magre kjøtt- og meieriprodukter, og spis heller hvitt kjøtt og fisk framfor rødt kjøtt. Lær å like sunn snacks framfor ting som inneholder mye sukker og som er fritert i olje. Det er ikke slik at man aldri kan skeie ut, men godteri, potetgull og annen snacks er direkte avhengighetsskapende og blir lettere å unngå når man ikke spiser dem så ofte. Nå vet jeg ikke hvordan kostholdet ditt ellers er, men sannsynligvis har du en eller annen kilde som gir deg alt for mye kalorier. Den eneste måten å finne ut er at du analyserer kostholdet ditt og finner ut hva som tilfører deg flere kalorier enn du trenger. Ved å gjøre vesentlige endringer i retningen av et sunt kosthold bør du gå ned i vekt uten å telle kalorier eller sulte, men ved å telle kalorier likevel får du ofte god kontroll på hva du bør spise for å bli mett og fornøyd. Det er veldig bra at du har kuttet ut sukkerholdig brus, men jeg ville også unngått lettbrus, da det kan øke suget etter annen mat. Drikk vann, eventuelt vann med litt tilsatt smak (sitron/lime/appelsin/kullsyre). Å gå i moderat til høyt tempo er god trening i seg selv. Det viktigste er å holde seg i mye bevegelse framfor å bare sitte stille i hverdagen. Følg Helsedirektoratets anbefalinger så langt du kan. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 25. oktober 2015 Del Skrevet 25. oktober 2015 Jeg vil påstå at du ikke har Diabetes per dags dato. Problemet ditt derimot er at du leter etter symptomer og blir derfor redd og usikker når du finner "ting" som tyder på at du har "akkurat den" sykdommen som du tror du har. Det er jo logisk, du er jo redd for å få det og da bruker du jo kunnskapen din til å lete etter symptomer på at du "kan" ha det , men problemet er at dette kan være symptomer for så utrolig mye andre ting som du har pga din overvekt at det blir nesten litt for dumt i det hele. Du må heller tenke på hva det innebærer å være såpass overvektig og om du kan gjøre noe med dette gradvis over tid , det høres i alle fall ut som du nå har tatt tak i det når det gjelder brus drikking (som tross alt står for en enorm del av overvekten vår ) og forhåpentligvis så holder du deg unna søtsaker? Potetgull og slike ting er jo noe man bør kutte helt ut også og helst sjekke hvor mange kalorier man har i seg i løpet av en dag. Uansett så må du nok finne en måte å legge tankene en annen plass , hvis ikke vil du ikke komme noen vei og vil fortsatt gå med tvangstanker angående diabetes , om du føler at det blir lettere etter en grundig sjekk hos legen eller ei får være opp til deg , men gjør noe med det og slutt å sitt og tenk! Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 25. oktober 2015 Del Skrevet 25. oktober 2015 Velg magre kjøtt- og meieriprodukter, og spis heller hvitt kjøtt og fisk framfor rødt kjøtt. Eg meiner det er uheldig å kome med slike råd i ein tråd om diabetes. Pasienten kan fort tru at å bytte ut koteletten med kjukling er viktig for å få ned blodsukkeret. Det er det ikkje. Grunnleggjande informasjon om diabetes bør konsentrere seg om det viktigaste for pasienten med slik sjukdom. Å ete meir fisk og bruke bilbelte, er gode råd det, men ikkje spesielt for diabetikarar. Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 25. oktober 2015 Del Skrevet 25. oktober 2015 Sjekk hva den kanadiske Legen Jason Fung forklarer om diabetes og hvordan man kan unngå og til og med reversere diabetes 2. Du kan begynne her: https://intensivedietarymanagement.com/insulin-toxicity-cure-type-2-diabetes/ Det er et hav av informasjon på sidene hans, vel verdt å sjekke ut. Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 25. oktober 2015 Del Skrevet 25. oktober 2015 Velg magre kjøtt- og meieriprodukter, og spis heller hvitt kjøtt og fisk framfor rødt kjøtt. Eg meiner det er uheldig å kome med slike råd i ein tråd om diabetes. Pasienten kan fort tru at å bytte ut koteletten med kjukling er viktig for å få ned blodsukkeret. Det er det ikkje. Grunnleggjande informasjon om diabetes bør konsentrere seg om det viktigaste for pasienten med slik sjukdom. Å ete meir fisk og bruke bilbelte, er gode råd det, men ikkje spesielt for diabetikarar. Det er viktig å ete slik at en inntar færre kalorier for å gå ned i vekt. Fedme fører til insulinresistens, og å gå ned i fettprosent vil sannsynligvis bedre blodsukkerkontrollen. Jeg har i stor grad basert rådene mine på helsedirektoratets anbefalinger, men er ellers informasjonssøkende rundt emnet og prøver sjøl å ha en sunn livsstil. Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 25. oktober 2015 Del Skrevet 25. oktober 2015 Eller så kan man si at det samme som fører til fedme fører også til insulinresistens som igjen fører til diabetes 2. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. oktober 2015 Del Skrevet 25. oktober 2015 Burde kutte ut brus punktum 2 km 3 dager i uken er ingenting, med mindre du jobber med noe fysisk krevende 1 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 25. oktober 2015 Del Skrevet 25. oktober 2015 Det er viktig å ete slik at en inntar færre kalorier for å gå ned i vekt. Jau, færre kaloriar er viktig for den som er overvektig og har sukkersjuke. Men kjuklingkjøt er ikkje mindre energirikt enn biff frå storfe, for eksempel. Så å tilrå kvitt kjøt framfor raudt kjøt av den grunn, er feilaktig. Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 25. oktober 2015 Del Skrevet 25. oktober 2015 Antall kalorier er ikke viktig, spis når du er sulten og slutt når du er mett, og ikke småspis mellom måltidene. Da holdes insulinresistensen i sjakk, og du vil ikke forverre den og utvikle diabetes 2. Bare pass på å skille mellom sult og "ha lyst på noe." For å reversere insulinresistensen må det derimot gå vesentlig lenger tid mellom måltidene. Såkalt 16:8, dvs. att man spiser i et åttetimersvindu, og faster resten av døgnet. F.eks hopp over frokost og spis lunsj og sen middag, så er det i boks. Det forklares ganske greit av Jason Fung i foredragene hans. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 25. oktober 2015 Del Skrevet 25. oktober 2015 Du sier du lider av hypokondri/helseangst. Vurdert psykologhjelp for dette? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 25. oktober 2015 Del Skrevet 25. oktober 2015 Enkelt. Legen måler kort og langtidsblodsukkeret, og han kommer sikkert med beskjed om å gå ned i vekt og spise sunt. Man er heldig man har forbedringspotensiale som slanke ikke har Når det er sagt så vet jeg ingenting om alderen din - du kan vurdere en slankeoperasjon som helt sikkert fikser det meste. Videre er det ingen problemer med å leve med type 2 i dag, for de fleste innebærer det ett visst inntak av tabletter og man kan opprettholde et normalt kosthold. Dette er ikke noe å frykte men man bør prøve å unngå det. Man kan lese side opp og ned på nett om diabetes men det er sukker man bør unngå. Enkelte andre ting kan også påvirke blodsukkeret i stor grad, men først når man har diabetes - som feks. vafler og pannekaker. Det står mye rart på nett og mye er direkte feil så ikke sluk alt av råd og kostholdsråd! Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 25. oktober 2015 Del Skrevet 25. oktober 2015 Det som er fryktelig dumt er at man som regel får beskjed av lege om å begynne med piller først, så sprøyter med insulin for å få ned blodsukkeret. Man får fremdeles det de kaller for "naturforløpet", altså at man blir verre og må øke insulinmengden. Etterhvert blir blir man sykere, og synet blir dårligere, sikrulasjonen blir dårligere, når det går langt nok må lemmer amputeres, man blir blind osv. alt dette for at man ikke gjør noe med selve sykdommen. Høyt blodsukker er bare et symptom på insulinresistens. Man kan holde sykdommen i sjakk ved å ikke spise mat som hever blodsukkeret, for noen kan den også reverseres noe. Dvs. fett kjøtt, fet fisk fugl, ovenjordsgrønnsaker, fete oster, smør osv. En slankeoprasjon reverserer i de fleste tilfeller folks diabetes 2, akkurat som faste. Da ville jeg heller prøvd faste, enn å skjære i kroppen. Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 26. oktober 2015 Del Skrevet 26. oktober 2015 Det er ikke så enkelt at det bare er karbohydrater som er den store skyldneren bak insulinresistens. Raffinerte karbohydratkilder (melprodukter, juice, tørket frukt, hvitt sukker) kan være fetende og sykdomsfremkallende, mens uraffinerte (grønnsaker, fullkorn, belgfrukter, frukt) generelt er sykdomsforebyggende og slankende.At det er samme fenomen, nemlig feilernæring, som fører til både fedme og insulinresistens, er jeg derimot helt enig i. Fett er det mest energitette av makronæringstoffene, og ved å legge til mer av de bearbeida kildene til fett (smør og ost blant annet, og i hvert fall oljer, men også de feteste kjøttstykkene) blir det fort mange flere kalorier i kosten enn ved å fokusere på de uraffinerte. Energioverskudd vil øke fettprosenten i kroppen, jeg har til gode å se en studie som hevder noe annet. Ja, ved å leve på ketogene dietter kan en spise seg mett og gå ned i vekt fordi en spiser færre kalorier enn en trenger. En kan også spise seg mett og gå ned i vekt på et kosthold som i stor grad baserer seg på ubearbeidede råvarer og magre proteinkilder.Når det gjelder diabetes er det blitt vist at mengden fettstoffer inne i cellene har sammenheng med insulinresistens. Høyt fettstoffnivå i blodet har vist seg å føre til økt insulinresistens. En teori er at fettsyrene forhindrer at insulinet fungerer som det skal med hensyn på å bringe glukosemolekylene inn i mitrokondriene, og dermed vil konsentrasjonen av glukosemolekyler i blodet øke. Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 All mat som hever insulinet fører til insulinresistens HVIS det går for kort tid mellom måltidene. Når det gjelder fet mat og insulinresistens så skrev Erik Edlund dette angående det: "Insulinresistens LCHF 1. Erik Edlund / MatFrisk Blogg says 4 juli, 2015 at 13:02 Svara | Citera @ Docent Göran: ”Insulinresistens” karakteriseras av att blodsocker inte sjunker i paritet med förhöjt insulin. Om man äter fett och försörjer sina celler med energi från detta eller kroppens egna fettdepåer kommer inte cellerna att ha plats för mer energi i form av glukos + vatten vilket ”sänker” det man kallar insulinkänslighet. Den som konsekvent äter LCHF och plötsligt konsumerar kolhydrater har en eftersläpande nedsättning i anpassningen till användning av glukos och därför uppfattas deras ”insulinkänslighet” som nedsatt. Kolhydrater anges ofta (av s.k. experter) som kroppens föredragna energikälla, något jag betvivlar. I storleksordningen 25% av energin bildar värme under anpassningen till kroppens faktiska behov mot 5-10% hos fett. Detta räknas till kolhydraters fördel när dessa experter ger råd för viktnedgång. -”Fett är så lättillgängligt medan en hel del av kolhydraterna bränns som värme.” / Erik Edlund " Lenke til kommentar
Vulpes Vulpes Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 Nå er jeg verken diabetiker eller eksepert på området, men fikk vite hos optikeren av alle verdens steder at jeg ikke er diabetiker etter en rutinesjekk på synet En øyesjekk koster ikke mange hundre kronene og ifølge optikeren jeg var hos blir mange som har tegn til diabetes refferet nettop til ham for å sjekke hornhinnene, hvor de tidligste symptomene for diabetes vistnok vil vise seg.. Da spørs det hvilken optiker du besøker. Jeg gikk til en optiker etter at synet ble mye dårligere. Optikeren gjorde diverse tester og sa "du har greit syn, du kan trygt kjøre både bil og lastebil". Det var jo bra. Noen uker senere lå jeg imidlertid på sykehus med blodforgiftning som følge av ubehandlet diabetes. Når jeg tenker over det skulle jeg bedt om pengene tilbake.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå