Gå til innhold

Hva bør gjøres med kriminelle 'innvandrere'?


Anbefalte innlegg

Man får ikke respekt for loven fordi straffene ved å bryte den er forferdelige. Man får respekt for loven fordi den passer til din moral.

Og i tillegg er det vel godt dokumentert at mildere avstraffing (åpen soning ol) reduserer sjansen for at folk fortsetter sin kriminelle løpebane. Harde straffer er bare godt for en ting, å stille en slags hevnlyst, og at vi lovlydige kan klappe oss på skuldrene og si "nå fungerer systemet, dere".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man får ikke respekt for loven fordi straffene ved å bryte den er forferdelige. Man får respekt for loven fordi den passer til din moral.

Og i tillegg er det vel godt dokumentert at mildere avstraffing (åpen soning ol) reduserer sjansen for at folk fortsetter sin kriminelle løpebane. Harde straffer er bare godt for en ting, å stille en slags hevnlyst, og at vi lovlydige kan klappe oss på skuldrene og si "nå fungerer systemet, dere".

Det stemmer. Jeg er av den mening at om vi fjerner straffaspektet og fokuserer mer på rehabilitering, undervisning, opplæring, sosialisering under fengselsoppholdet og satser på forebyggende arbeid rettet mot ungdom og andre utsatte grupper, vil vi redusere kriminaliteten voldsomt her i landet.

Lenke til kommentar

Føler for å nevne at en yngre bror av en bekjent av meg, ramlet inn på pøbel / småkriminell løpebane i tidlig alder (14-16).

 

Politiet grep ham en gang da han hadde stjålet en moped - og kastet ham på glattcelle (det var visstnok ikke noe rus inni bildet).

 

Poenget her er at den dag i dag er vedkommende på avrusningsprogram i Sauda. Med andre ord, purken sin "harde linje", med å dytte en gutt rundt 15 år inn på glattcelle ("etc."), hjalp ikke denne personen.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner til ett tilfelle med en person som gikk på XTC og måtte stjele for å få råd til driten. Personen ble tatt, men ikke kastet på glattcelle eller straffet på den måten. Personen fikk hjelp av forskjellige instanser, foreldre, skolen og lege. I dag er personen helt rein, politisk aktiv, solidarisk, gjør det bra på skolen og er tvers gjennom snill og grei.

Lenke til kommentar

Så kanskje vi skulle nedlegge dagens straffesystem og heller opprette et nytt rehabiliteringssystem istedenfor? Det er jo en helt uaktuell tanke å ta ansvar for egne handlinger lengere, og iom at kriminelle handlinger ikke er annet enn resultat av hva samfunnet former deg til er det jo helt bak mål å straffe noen for å gjøre noe galt. Evt kan vi begynne å polstre glattcella med vegg-til-vegg tepper og få politiet til å servere burgere til de stakkarene som sitter der...

Lenke til kommentar

Selv om jeg vet du er sarkastisk jephque, så er du inne på noe. Fengselsstraff hjelper svært sjeldent. Ofte fører fengselsstraff til at personen som bøffa en sykkel i skitfylla får kontakt med hardcore kriminelle og blir rekrutert som doplanger. Det som derimot hjelper, er å utdanne personene, avruse de osv. Ikke å kaste de i fengsel, så de kan få sin straff og tenke over hva de har gjort.

Lenke til kommentar
Selv om jeg vet du er sarkastisk jephque, så er du inne på noe. Fengselsstraff hjelper svært sjeldent. Ofte fører fengselsstraff til at personen som bøffa en sykkel i skitfylla får kontakt med hardcore kriminelle og blir rekrutert som doplanger. Det som derimot hjelper, er å utdanne personene, avruse de osv. Ikke å kaste de i fengsel, så de kan få sin straff og tenke over hva de har gjort.

Du har et veldig godt poeng der :yes:

Lenke til kommentar
Selv om jeg vet du er sarkastisk jephque, så er du inne på noe. Fengselsstraff hjelper svært sjeldent. Ofte fører fengselsstraff til at personen som bøffa en sykkel i skitfylla får kontakt med hardcore kriminelle og blir rekrutert som doplanger. Det som derimot hjelper, er å utdanne personene, avruse de osv. Ikke å kaste de i fengsel, så de kan få sin straff og tenke over hva de har gjort.

Du har et veldig godt poeng der :yes:

Har han nå egentlig det?

 

Jeg er helt med på at det beste for alle ville ha vært hvis vi kunne "rehabilitere" alle som handlet i utakt med hva øverigheten mener for å få dem til å gå i takt med resten, men spørsmålet blir vel om det er mulig?

 

Hva skal vi gjøre med dem som dreper for morro skyld?

 

Edit: Ikke nødvendigvis bare de som dreper fordi de liker det, men de menneskene som ikke har noe ønske om å bli rehabilitert (av ymse grunner). Hvis de ikke vil rehabiliteres (hjernevaskes?), skal de da bli værende innestengt på en institusjon til en kyndig person bestemmer at det er trygt å slippe dem tilbake til samfunnet igjen? Og hva er da forskjellen på å sitte i en institusjon i 20 år og å sitte i fengsel i 20 år, rent bortsett fra at det er mer behagelig for forbryteren?

Endret av jephque
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...