Gå til innhold

Hva bør gjøres med kriminelle 'innvandrere'?


Anbefalte innlegg

Det jeg mente var at ved mindre forbrytelser er det veldig ofte lite nødvendig å bruke masse tid og penger på en rettsak. Dette er typisk tatt-på-fersken-kriminalitet hvor det er liten eller ingen tvil om hvem som står bak. Hvor ofte hører du for eksempel om en innbruddsetterforskning? Dette er sånt politiet bruker _veldig_ lite resurser på hvis ikke jævelen ble tatt på fersken.

Det er uansett domstolenes oppgave å dømme, ikke politiets.

 

Er litt annerledes med folk som allerede har norsk statsborgerskap og har hatt det en stund, de trenger ikke bevise at de er en type menneske vi vil ha her i landet - dessverre..

Du må nesten forklare hva du mener med "og har hatt det en stund". Skal vi innføre halvveis-statsborgerskap, hvor vi har noen annenrangs borgere som vi forbeholder oss retten til å kaste ut hvis de ikke oppfører seg?

Det er uansett domstolenes oppgave å dømme, ikke politiets.

 

Eksempel: En fyr fra langvekistan er i Norge i håp om å få oppholdstillatelse. Han bryter seg inn hos Mr. X. Naboen til Mr. X, Mr. Y, ser dette og ringer politiet. I det fyren fra langvekistan er på vei ut med en DVD-spiller under armen og verdisaker i lommen, står politiet og venter på han. Noen hensikt å blande inn masse papirarbeid, byråkrati, saksbehandling, dyre advokater, osv osv. for at denne fyren skal få defineres som "skyldig"? I think not...

 

 

Du må nesten forklare hva du mener med "og har hatt det en stund".

1 år eller mer... Synes vi burde hatt en ett års "prøveperiode" for nye statsborgere. Holder man seg på rette siden av loven er man hjertelig velkommen. Hvis ikke, rett ut. Så ja, kall de gjerne "annenrangs borgere". Det var dine ord, jeg syns det høres litt nedverdigende ut :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eksempel: En fyr fra langvekistan er i Norge i håp om å få oppholdstillatelse. Han bryter seg inn hos Mr. X. Naboen til Mr. X, Mr. Y, ser dette og ringer politiet. I det fyren fra langvekistan er på vei ut med en DVD-spiller under armen og verdisaker i lommen, står politiet og venter på han. Noen hensikt å blande inn masse papirarbeid, byråkrati, saksbehandling, dyre advokater, osv osv. for at denne fyren skal få defineres som "skyldig"? I think not...

Så du mener at vi skal kutte ut rettssaker for nordmenn som begår denne type lovbrudd, også? Det mener jeg vil være en meget uheldig utvikling, en svekkelse av folks rettssikkerhet. (Mener naturligvis ikke at det hadde vært bedre om det hadde gjeldt bare for utlendinger.)

 

1 år eller mer... Synes vi burde hatt en ett års "prøveperiode" for nye statsborgere. Holder man seg på rette siden av loven er man hjertelig velkommen. Hvis ikke, rett ut. Så ja, kall de gjerne "annenrangs borgere". Det var dine ord, jeg syns det høres litt nedverdigende ut :roll:

Men det er jo allerede en "prøveperiode" før man kan få norsk statsborgerskap! Hva er poenget med å innføre enda en?

Lenke til kommentar
1 år eller mer... Synes vi burde hatt en ett års "prøveperiode" for nye statsborgere. Holder man seg på rette siden av loven er man hjertelig velkommen. Hvis ikke, rett ut. Så ja, kall de gjerne "annenrangs borgere". Det var dine ord, jeg syns det høres litt nedverdigende ut :roll:

Men det er jo allerede en "prøveperiode" før man kan få norsk statsborgerskap! Hva er poenget med å innføre enda en?

Sant nok, men jeg vil gjerne ha en lengre en ETTER at man har fått statsborgerskap. Det eksisterer vel ikke det nå for tiden. Det er vel bare en periode før man blir statsborger.

 

EDIT:

Intet problem å holde seg unna kriminalitet før man får statsborgerskap.. men hva hindrer da de kriminelle i å gå helt bananas etter at de er blitt statsborgere?

Endret av Loomy
Lenke til kommentar
Sant nok, men jeg vil gjerne ha en lengre en ETTER at man har fått statsborgerskap. Det eksisterer vel ikke det nå for tiden. Det er vel bare en periode før man blir statsborger.

 

EDIT:

Intet problem å holde seg unna kriminalitet før man får statsborgerskap.. men hva hindrer da de kriminelle i å gå helt bananas etter at de er blitt statsborgere?

Er man statsborger, så er man statsborger. Ellers kom Dikky meg i forkjøpet med sin kommentar... :p:

Endret av AlexK
Lenke til kommentar
EDIT:

Intet problem å holde seg unna kriminalitet før man får statsborgerskap.. men hva hindrer da de kriminelle i å gå helt bananas etter at de er blitt statsborgere?

Hva hindrer DEG i å gå bananas ?

En svær rød bok, populært kalt "loven", du har kanskje hørt om den...

Kriminelle finnes det overalt, i Norge og i Langtvekistan, og hvem vil vel ha flere? Skal vi bare akseptere at vi bruker masse penger på asylmottak og lignende ordninger for at kriminelt avskum skal søke tilflukt i landet vårt?

 

Selv om det kanskje ikke høres sånn ut har jeg ingenting imot våre nye landsmenn, men når de kommer her og driver med kriminalitet blir jeg forbanna. DET er takken for at vi "redder" de fra død og fordervelse og gir de mulighet til et nytt liv i et godt og trygt samfunn.

Gåttehelvete :roll:

Lenke til kommentar
Men trenger vi sånne som deg i landet vårt?
Hva skal det bety? Er det ikke lov å ytre sin mening lenger?

Jo, vær så god! Jeg bare lurte på hva som gjør at du er bedre egnet til å bo i Norge enn en flykting. Det at du er født her? Eller det at du er hvit?

Jeg har ikke påstått at jeg er bedre enn en flyktning, og har større rett til å bo her enn han/hun. Men når flyktningen kommer hit og blir kriminell mener jeg jeg har all rett til å ønske han/hun ut av landet med første fly. Er det så rart å forstå at jeg ikke ønsker flere kriminelle i landet vårt?

 

EDIT:

Og PLEASE ikke kom her med noe "Eller det at du er hvit?"-pisspreik

Endret av Loomy
Lenke til kommentar
Hva hindrer DEG i å gå bananas ?

Off Topic -> Religion / Politikk på hardware.no.

 

Ellers er det vel snart på tide med en ny syndflod, tror jeg skal ta en kreativ vri denne gangen, med å bruke solflekker til å svi av hele ozonlaget.

 

Bare vente til verden blir avhengig nok av mikrochipper og RFI-tags.

 

 

Hilsen ה-אלהים

PS! Dere har 9 år igjen. Ikke bruk all tida på en gang.

Endret av אלהים
Lenke til kommentar

For det første. Det vil ALLTID bli foretatt justismord. Svekking av folks rettsikkerhet, dvs å sende dem i fengsel uten rettsak og dom slik Loomy mener, vil ALLTID føre til at flere justismord forekommer.

 

Er dere med på at å kutte ned behandlingstid på saker rettferdiggjør at f.eks FiskePinna eller DrDoogie blir uskyldig dømt?

 

For det andre. Kriminelle finnes overalt, i alle samfunn. Man kan ikke vite hvem som er det før det finnes beviser. Altså er ALLE uskyldige inntil det motsatte er bevist, og dette må gjøres ved dom. Derfor kan ingen asylsøkere sendes ut av landet før de har en fellende dom.

 

At asylsøkere som begår lovbrudd bør sendes tilbake til landet de kom fra er jeg 100% enig i. Og det bør være en forbrytelse som er så selv-innsigende at asylsøkeren må ha skjønt at det han har gjort var ulovlig før han utførte handlingen.

 

Og til slutt Loomy: Et utsagn som "når de kommer hit og driver med kriminalitet" er generaliserende, og burde endres til "når NOEN av de kommer hit". For det er faktisk en LITEN minoritet som gjør dette.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Mulig jeg er naiv, men jeg mener det er viktigere å se på årsakene til at det statistisk sett er flere kriminelle innvandrere/asylsøkere/flyktninger enn "etniske nordmenn". Er det noen som vet om en kriminal undersøkelse som tar for seg bosted, lønn, utdannelse, etnisk opphav osv? Personlig så tror jeg det i stor grad er fattigdom og miljø som fører personer over i den kriminelle løpebane.

Lenke til kommentar
Og til slutt Loomy: Et utsagn som "når de kommer hit og driver med kriminalitet" er generaliserende, og burde endres til "når NOEN av de kommer hit". For det er faktisk en LITEN minoritet som gjør dette.
Det der er et så sliten argument at det er trist. Alle skjønner at ikke alle utlendinger og innvandrere er kriminelle. Ja, det er en LITEN minoritet som er kriminelle. Saken er den at denne minoriteten er realativt STOR sammenlignet med etniske nordmenn.
Lenke til kommentar
Og til slutt Loomy: Et utsagn som "når de kommer hit og driver med kriminalitet" er generaliserende, og burde endres til "når NOEN av de kommer hit". For det er faktisk en LITEN minoritet som gjør dette.
Det der er et så sliten argument at det er trist. Alle skjønner at ikke alle utlendinger og innvandrere er kriminelle. Ja, det er en LITEN minoritet som er kriminelle. Saken er den at denne minoriteten er realativt STOR sammenlignet med etniske nordmenn.

Men hvorfr er den relativt stor?

Lenke til kommentar
Mulig jeg er naiv, men jeg mener det er viktigere å se på årsakene til at det statistisk sett er flere kriminelle innvandrere/asylsøkere/flyktninger enn "etniske nordmenn". Er det noen som vet om en kriminal undersøkelse som tar for seg bosted, lønn, utdannelse, etnisk opphav osv? Personlig så tror jeg det i stor grad er fattigdom og miljø som fører personer over i den kriminelle løpebane.

Hege Storhaug samlet ihop en god del statistikk fra SSB i sin nye bok "Feministiske utfordringer i innvandringspolitikken" (unøyaktig tittel).

 

Dog tok det ikke lange stunda før man begynte å innse at hun kvernet på det samme "det burde ikke hette pakistan (de renes land), men na-pakistan (de urenes land)" møllet igjen.

 

Uff, feminister har en slik stygg tendens til å bli subjektive.

Det skal da sies at ovenstående bok er informativ, dog vinklet etter en ikke-statistiker sin subjektive agenda.

Lenke til kommentar
Men hvorfr er den relativt stor?
Tja si det. Arv, miljø, kultur etc. Egentlig litt unødig å spørre seg hvorfor. Jeg bare registrerer at slik er det. Jeg registrerer også at realtivt mange innvandrere er kriminelle før de kommer til Norge, dvs at de ikke blir kriminelle pga den norske asylpolitikken, Erna, Krekar eller rompehårene til mister Bondevik. Da Norge i likehet med mange andre land ikke har noen god forklaring/løsning på hvordan man håndterere vold og kriminelle slik at gjentakelsesfaktoren synker, ser jeg ingen grunn til at Norge skal importere minoriteter som skaper problemer. Ja, det er urettferdig for de som kommer emd gode hensikter, men nå må man legge bort den sosialdemokratiske troen på at alt må være rettferdig.
Lenke til kommentar

hmm..

 

...eller man kan sørge for at alle (inklusive Ola/Kari Nordmann og Achmed/Achmedine Ytlending) får litt større respekt loven.

 

Ord som fengselspermisjon bannlyses for alle forseelser utover alminnelig nasking.

 

De som bures inne settes til å plukke søppel, vaske pissoarer, fungere som fugleskremsel, dopasser eller offentlig sykkelstativ. Kjiphetsgraden på tjenesten blir direkte avhengig av alvorlighetsgrad i forbrytelse. Nekter man blir det luft, vann og veldig lite kjærlighet på 2x2 til man velger å innordne seg.

 

Litt ekstremt kanskje (og muligens litt offtopic), men jeg er sikker på at det kan gjøres en del ved norsk straffeutmåling/fengselsvesen som kan bidra til større respekt for loven.

 

Just my 2 cents.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...