A Guy Skrevet 24. oktober 2015 Del Skrevet 24. oktober 2015 Hei, jeg tenkte å kjøpe og bygge en ny stasjonær spill og redigerings pc, men trenger litt hjelp. Jeg trenger blandt annet hjelp til å finne deler. Jeg tenker å bestille delene på "black friday" fra en eller to nettbutikker, for da er det vel noen gode tilbud? Jeg har tenkt til å ha: 16 gb ram 1 TB HDD 256 GB SSD 750W (er det bra for 980 eller 980 ti?) GTX 980 (ti?) En god i7-skylake prosessor En god trådløs internett mottaker. Jeg vet ikke helt hvordan hovedkort og cpu kjøler osv skal være, men jeg har tenkt til å bygge i en NZXT S340 med et sort og blått tema. Kom gjerne med alternativer til pc kabinett Budsjettet mitt er på ca. 13 000. Jeg har skjerm allerede (1080p men har tenkt til å oppgradere den senere). Vet hvordan mus og tastatur jeg skal kjøpe, så det er ikke med i prisen over. Takk Lenke til kommentar
PHCTF Skrevet 26. oktober 2015 Del Skrevet 26. oktober 2015 750W er godt nok for ditt behov, selv med 980 Ti. Du får håpe på at et hovedkort med innebygde antenner og 1151 socket kommer på salg på en "black friday" eller lignende. Siden du sannsynligvis ikke skal overklokke noe vil hvilket som helst hovedkort duge helt fint. CPU-kjøler avhenger litt av hvorvidt du bryr deg om støy eller ikke, og om du bryr deg om utseende. https://www.komplett.no/product/572572/datautstyr/vifterkjlingvannkjling/cpu-luftkjling/noctua-nh-u9b-se2-cpu-kjlerer en veldig god kjøler som man skal slite med å høre noe særlig av. Eventuelt hva som helst av Corsair H-serien er et greit valg. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 26. oktober 2015 Del Skrevet 26. oktober 2015 Slik jeg forstår det er trådstarter usikker på om han skal gå for LGA 1150 eller LGA 2011-3 i dette tilfellet? Burde det være noe lure på, LGA 2011-3 har mulighetene for 6-8 kjerner. Det er veldig fint i fremtiden da spill muligens DX 12 vil føre til større behov for 6-8 kjerner. Gjerne med SLI oppsett. Husk i det tilfellet blir 750 watt PSU i miste laget. Ut i hva jeg sist vet er nyere prosessorer LGA 2011-3 skal vist bruke Skylake-e Så du får sjekke budsjettet på black friday hva du får budsjett til, eller vurdere finn.no hvis du vurder å kjøpe brukte deler i maskinen. Lenke til kommentar
PHCTF Skrevet 26. oktober 2015 Del Skrevet 26. oktober 2015 2011-3 er enthusiast grade socket. De koster også mer da man må dimensjonere opp PSU og muligens også kjøling. Det er mye bedre å gå for Skylake og 1151 socket(som også støtter h.265 HEVC). Det står ingenting om hvilken socket Skylake-e vil kjøre på den nettsiden du linket, men derimot at Broadwell-e vil kjøre på 2011-3. Når det kommer til DX12 er det fortsatt veldig usikkert enda om hvor stor forbedring det vil bli og om forskjellen på antall kjerner vil utgjøre en voldsom forskjell. Uansett vil det fortsatt ta en del tid før spill faktisk støtter DX12 og har optimalisert seg deretter. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 26. oktober 2015 Del Skrevet 26. oktober 2015 Ja man må jo vurdere om man skal konvertere filformater 4k eller Full HD særlig her kreves det mye prosessorkraft, og man får ikke brukt skjermkortet så mye til det. Skal man kun legge til effekter til video krevers det ikke så mye prosessorkraft, da kommer man langt med LGA 1150. Men da kommer man sikkert langt med bare GTX 970, særlig hvis man ikke er så kravstor siden trådstarter nevnte han har full HD skjerm, men er usikker på det er 120 hz panel eller bedre. Lenke til kommentar
PHCTF Skrevet 26. oktober 2015 Del Skrevet 26. oktober 2015 Skylake's integrerte h.265 støtte vil nok være til god hjelp for videoredigering og opplasting etterhvert også(og sannsynligvis gjøre det bedre enn alle nåværende enthusiast grade prosessorene med denne standaren), samtidig som Skylake vil kjøre alle spill veldig bra(også DX12). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå