Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Stevnet som vitne i straffesak, ukjent navn, ukjent sak.

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hentet posten og åpnet i dag en konvolutt der det viser seg at jeg er innkalt til vitnestevning i en straffesak mot et utenlandsk navn, en person jeg overhodet ikke har noe bekjentskap til.

Overtredelse av straffeloven § 227, altså en paragraf som omhandler grove trusler mot andre.

Og for meg er dette helt ukjent. Tenkte først at kanskje noen kan mene at jeg har overhørt et eller annet på byen, men jeg har jo ikke vært på by'n og drukket på godt over et år.

Noen som har opplevd lignende, eller vet hva dette kan være for noe? Skal selvsagt ringe på mandag men dette plager meg litt...

Anonymous poster hash: bd51b...1ba
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jo være så mangt, kan være at politiet kontakter alle som har en eller annen relasjon til personen.. Kanskje det er en butikkeier, verkstedansatt, etc etc.. Kanskje en person du ikke kjenner navnet til, men har vært kunde hos eller lignende.. Kan også være at det er advokaten til siktede som sender ut stevningen for å gi en posteiv omdømme av personen du egentlig ikke kjenner..

Blir bare spekulasjoner.. Men i større straffesaker kan de jo sende ut flere hundre vitnestevninger til alle som har blitt observert i nærheten hvor en kriminell handlig har foregått..

Lenke til kommentar

Det er jo fantastisk, nå kan du fortelle hva du vil uten å juge, for du vet jo ikke. 

Føl på hva de er ute etter, fortell i det brede og lange om hva du vil. 

Det må være positivt da, for tenk om du fører til forvaring for personen 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg antar dette er en hovedforhandling i straffesak, siden du bruker begrepet vitnestevning. Man stevnes ikke til politiavhør. 

Generelt sett stevner hverken aktor eller forsvarer vitner som "kanskje vet noe". Et grunnleggende prinsipp som advokat er at man skal unngå å stevne et vitne man ikke vet hva vil si. 

Mest sannsynlig er det en navneforvirring. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...