djpenguintro Skrevet 24. oktober 2015 Del Skrevet 24. oktober 2015 vi har en fiberlinje 10 meter fra huset, men vi får ikke låv at ha fiber for noen grunn. kan noen forklare hvorfor? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 24. oktober 2015 Del Skrevet 24. oktober 2015 Hehe ... Nei det er ikke lett for oss å svare på. Kan det tenkes at ingen av utbyggerne gidder koble husstanden opp? Jeg har to fibere like ved blokka og ingen av utbyggerene ønsker å bryte asfalt for å koble oss på. Jeg tror nok dere "får låv" men at det er tekniske eller økonomiske begrensninger her. Jeg stemmer for at du finner ut hvilke aktører som er i ditt område (hvem som "eier" kabelen) ringer dem og spør. Og velkommen til forumet Lenke til kommentar
djpenguintro Skrevet 24. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2015 Hehe ... Nei det er ikke lett for oss å svare på. Kan det tenkes at ingen av utbyggerne gidder koble husstanden opp? Jeg har to fibere like ved blokka og ingen av utbyggerene ønsker å bryte asfalt for å koble oss på. Jeg tror nok dere "får låv" men at det er tekniske eller økonomiske begrensninger her. Jeg stemmer for at du finner ut hvilke aktører som er i ditt område (hvem som "eier" kabelen) ringer dem og spør. Og velkommen til forumet Tack for velkommsten . men fiber linjen er i lufta. koster det virkligen så mye? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 24. oktober 2015 Del Skrevet 24. oktober 2015 Koster deg noen tusinger å koble deg på. Og så spørs det om det er noen aktører som vil levere fiber til privatmarkedet Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 24. oktober 2015 Del Skrevet 24. oktober 2015 Er ikke noe problem å få fiber for deg da. Men hvis det ikke er noen økonomisk vinning i forhold til kostnaden med å koble deg på så må du regne med å betale hele jobben hvis de skal gidde. Naboen det jeg bodde før gjorde det, kosta ham noen titalls tusen Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 24. oktober 2015 Del Skrevet 24. oktober 2015 20K+ pr meter betong her sier'em.... Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 24. oktober 2015 Del Skrevet 24. oktober 2015 (endret) Betong ja, han jeg snakker om måtte bare grave ca 30 med jord og legge kabelen inn i huset. Så da blir det brått noen hundre høvdinger hvis det er betong/ asfalt TS skriver at det er via luft så da må de nok sette opp stolper som ikke er sikkert at er lov. Da må man trekke en kabel ned og under bakken fra stolpen som er nærmest. Bare å starte med sparing TS eller tømme kontoen hvis du alerede har spart litt (mye). Edit; Leif was here. Endret 24. oktober 2015 av Belphegor Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 24. oktober 2015 Del Skrevet 24. oktober 2015 Jada, jeg veit. Måtte bare klage litt over egen situasjon Lenke til kommentar
007CD Skrevet 24. oktober 2015 Del Skrevet 24. oktober 2015 (endret) Andre problemer kan jo være hvor langt det er til neste node / koblingsskap. Er det for langt og at fiberen bare reiser forbi deg, så vil det naturligvis ikke bare være å "koble deg på" da må de smelle ned ett koblingsskap / node hos deg, og det kan bli dyrt om du er den eneste kunden. Ellers er fiber sesongvare, du får sjeldent dette levert i vinter delen av året grunnet problematikken med graving. Endret 24. oktober 2015 av 007CD Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 24. oktober 2015 Del Skrevet 24. oktober 2015 (endret) Skjønner den, jeg laster opp mye, vil helst laste opp 5GB+ om dagen, men får bare ca 2.5 Mbit opp og huseier kan ikke spille pga ping når jeg laster opp. Kjedelig å måtte klage på slike ting, "skal itj stå på pengan" har jeg hørt Edit; @007CD; Jo det er egentlig bare å koble ham på siden det er TS som må betale hvis det ikke er noen økonomisk gevinst. Jeg tviler sterkt på at utbyggeren nøler med å svare ja hvis TS sier han skal ta hele regninga. Endret 24. oktober 2015 av Belphegor Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 24. oktober 2015 Del Skrevet 24. oktober 2015 I og med at når fiber tilbys på bygda må det være minst 100 som har interesse for det og hver må de betale alt mellom 5 og 10 lapper for å koble seg på + graving. Så vil tro dette vil bli grisedyrt for TS. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 24. oktober 2015 Del Skrevet 24. oktober 2015 Edit; @007CD; Jo det er egentlig bare å koble ham på siden det er TS som må betale hvis det ikke er noen økonomisk gevinst. Jeg tviler sterkt på at utbyggeren nøler med å svare ja hvis TS sier han skal ta hele regninga. Joda, men når regningen begynner å krysse oppstarten på 6 siffer så tror jeg nok de fleste om ikke alle trekker seg. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 24. oktober 2015 Del Skrevet 24. oktober 2015 (endret) I hytteområdet tante har hytte i Sverige har 10-12 stk bestilt fiberlinje. De må ut med 20-25k pr hytte. Endret 24. oktober 2015 av Bytex Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 26. oktober 2015 Del Skrevet 26. oktober 2015 I hytteområdet tante har hytte i Sverige har 10-12 stk bestilt fiberlinje. De må ut med 20-25k pr hytte. I Sverige sponses utbygging av staten, i Norge er det kun i noen få tilfeller staten gjør det, og det er en omfattende søknadsprosess og tildeling av midler tar lang tid. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 26. oktober 2015 Del Skrevet 26. oktober 2015 Husk nok på staten kun betaler i de steder hvor det ikke er lønnsomt å legge fiber eller infrastruktur på andre måter. De velger nok de som har kun 3g nett eller satelitt og verken VDSL eller coax\fiber. Husk man neppe får valgfrihet med en slik løsning er vel mest telenor som får kunder til hvis ikke andre er kortere avstand til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå