Gå til innhold

RYKTE: – Samsung legger ned kamera-produksjonen sin


Anbefalte innlegg

Tror det er fortsatt stor usikkerhet hva dette innebærer for Samsung. Mitt tips er at Samsung trekker seg fra markedet for speilløse kameraer med utskiftbare objektiver, men holder dørene åpne for produksjon av avanserte kompakte kameraer.

 

Årsaken til det er åpenbar. Kampen om proffkundene, som vil stå i det utskiftbare objektivmarkedet for profesjonell bruk, vil hardne til betraktelig i de nærmeste 2 – 3 årene. Internasjonale spådommer spår at kun Canon, Nikon og Sony på sikt vil overleve det markedet.

 

Hva så med Olympus, Panasonic, osv som leverer speilløse kameraer til crop markedet med utskiftbare objektiver. Disse vil få dobbelt konkurranse fra aktører som Canon og Sony på den ene siden, men også fra nye avanserte bridgekameraer som i stadig større grad dekker behovet som en rekke av disse kundene vil ha. Eksemplet her er Sony RX10II (24-200mm og med konstant blenderåpning på 2.8). Dette kameraet har samme type 1 inch billedsensor som Nikons speilløse kamera. Fortsatt ikke noen trussel i dag i forhold til billedkvalitet, men i løpet av 2 til 3 år, kan denne trusselen være åpenbar. Spørsmålet er om det er behov for et crop marked mellom fullframe og avansert kompaktmarkedet. Av den grunn tror jeg Sony på sikt vil trekke seg bort fra det speilløse APS-C markedet. Men kanskje vil vi se APS-C billedbrikke i et kompaktkamera fra Sony og andre.

 

Og jeg tror at derfor Samsung fortsatt holder muligheten åpen for å være med i dette bridge markedet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fant mange gode poeng om kameraprodusentenes fremtid i denne artikkelen: 

http://www.eoshd.com/2015/11/steve-jobs-on-xerox-parc-this-video-explains-exactly-why-photography-companies-are-failing-to-innovate-with-consumer-cameras/

 

Hvem blir den neste Kodak?

Det er synd at Samsung ser ut til å gi opp, og jeg har ikke lyst til å miste Olympus, Panasonic eller Fuji heller.

Hvem vil best klare å slanke seg og likevel overleve, eller vil noen klare å revolusjonere og kuppe markedet på samme måte som Apple har klart med flere av sine produkter?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...