Gå til innhold

Fjernstyrt markise fungerer ikke


Anbefalte innlegg

Hei!

 

I sommer flyttet vi inn i nytt hus, hvor det ble opplyst om at de fjernstyrte markisene ikke fungerte. Nå har jeg tenkt til å gjøre et forsøk på å fikse disse, men trenger litt hjelp. Håper på noen innspill her. 

 

Fjernkontrollen:

seVlJwd.jpg

 

xN8FsQ7.jpg

 

Her er "bruksanvisningen" til fjernkontrollen

 

Mottakeren på markisene:

 

yaOdkQi.jpg

kasjybY.jpg

FLfv2JZ.jpg

 

 

 

 

 

1. Er dette riktig fjernkontroll? Jeg klarer ikke se noen direkte kobling her, og det virker helt dødt i mottakerne når jeg trykker. 

2. Hvor finner jeg tilsvarende kode på mottakeren som SW1 bryterne på senderen er stilt inn på? Kan være en unge som bodde her før har tuklet med disse kodene.

3. Noen tips til hva jeg kan prøve her? Vanskelig å måle sendere, men jeg får lavt utslag på radiosenderen når jeg trykker på knappene.

 

 

Takker for alle innspill her!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg tenke på var at du kan koble inn en normal vippebryter bare for å bekrefte at motoren fungerer.

http://www.elko.no/getfile.php/produkter/doc/EKO05869/FDVdok5869.pdf

Du får jo med koblingsskjema til bryteren, og hvis du finner informasjon om din motor så finner du ut hvilke ledere som er hva).

 

Men her er jo mottakeren og adapteret en og samme enhet, så hvor tenkte du at jeg skulle koble på denne bryteren?

Lenke til kommentar

Nå skal jeg passe meg litt her for å ikke si noe feil, men jeg mente jo at en standard markise /m motor leveres med en kabel med 4 ledere. Disse må man så selv koble mot en type betjening. Det var iallfall slik min ble levert. Om man benytter vippebryter, app-styring eller fjernkontroll er jo egentlig ett fett fordi dette kommer etter selve motoren. Så en vippebryter skal kobles direkte på kabelen som kommer ut av motoren til markisen, og alt annet som måtte være på den kabelen fjernes.

 

Lederene fra motoren, la oss kalle dem 1, 2, 3 og jord (totalt 4 stykk). Inn på vippebryteren kobles 1 og 2 for å kjøre markisen ut, og 2 og 3 for å kjøre markisen inn, på 3 separate innganger. 2 er altså her det som kalles felles. På andre siden av vippebryteren kobles 2 ledere fra strømnettet, L og N. Jord fra elektromotoren kobles utenom bryteren til strømnettet.

 

Jeg tenkte jo som så at hvis man tester selve elektromotoren direkte mot strømnettet vba en vippebryter (som koster 200 kroner + du trenger litt kabel) så kan man iallfall konkludere med at selve markisemotoren fungerer eller ikke. Deretter kan man heller invistere i ett nytt sett med betjening, hvis man da bare ikke ønsker å bruke vippebryteren. Grunnen til at jeg tenkte denne fremgangsmåten var grei er at hvis du bruker mye tid på selve kretskortene og fjernkontrollen til den trådløse betjeningen, bare for å finne ut at det er elektromotoren som er ødelagt, så er det jo litt kjipt.

 

Bare for å hjelpe deg i feilsøkingen. Men kanskje du ikke ønsker gjøre det på dette viset :)

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Bare for å hjelpe deg i feilsøkingen. Men kanskje du ikke ønsker gjøre det på dette viset :)

 

Det er et godt tips, og vile absolutt hjulpet med å finne feilen. Men som jeg har sagt så virker det ikke som om motorene kjører på 230V, så da kan jeg jo ikke bare kjøre inn en vippebryter mellom motor og strømnett. Kan ta feil her altså

 

 

En av de to svarte firkantene på mottakerekortert skal "klikke" når du trykker på fjernekontrollen. Regner med disse styrer selve markisemotoren. Start der imo. 

 

Det er ingen klikking, var noe av det første jeg testet. Fjernkontrollen har selvsagt nytt batteri. Med 10 SW1 brytere kan jeg ikke bare begynne å flippe til ulike stillinger heller..

Lenke til kommentar

Konverteringen til DC skjer i motoren. Dette er iallfall veldig normalt. Det er vel egentlig to omformere, ift om man skal inn eller ut. Fordi jeg regner jo med du til syvende og sist er tilkoblet strømnettet her? Du kan ikke egen spenningstilførsel eller separat adapter?

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Hmm, eneste jeg fant var denne (PDF). DEssverre forteller den ingenting om hvordan mottaker programmeres.

Du kan jo prøve med fabrikkinnstilling, og se om det virker?

 

Jo takk, men har linket til samme bruksanvisning i førsteposten. Skal få åpnet markisen og se på selve motoren idag, er det 230V får jeg i alle fall testet den. Funker motorene kobler jeg bare på en vippebryter som det har blitt foreslått her. Har ingen bruk for fjernstyring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...