GamEpaL Skrevet 24. oktober 2015 Del Skrevet 24. oktober 2015 I snekkerrommet har jeg mange maskiner som støyer en del og vil derfor støy-isolere rommet. Alle vegger og tak. Rommet er på 250 cm x 400 cm. Rommet er lite nok fra før og ønsker derfor ingen tykke plater, tynnest mulig. Er det noen som har en ide på hvilke materialer som støyisolerer best? Vil helst gjøre alt selv siden jeg er ganske nevedyktig. Håper noen kan sende meg noen linker.... Lenke til kommentar
War Skrevet 24. oktober 2015 Del Skrevet 24. oktober 2015 Hva med gulv og dører? Rom-i-rom- på samme måte som "hjemmekino-guidene" tek har vill jo være en løsning, men da spiser areal. Har bygget øvingsrom med "tynnest mulig"-krav, da ble det 2 lag gips, ( begge lagene sparkels i skjøter og skjøter overlapper ikke) kombinert med en ytterdør/utedør. Da ble det ganske bra , men tak, gulv og vibrasjoner er jo fortsatt like ille i ditt rom når du ikke kan krympe det. Hvilke maskiner er det? Lenke til kommentar
GamEpaL Skrevet 24. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2015 Har en dør som er rimelig lydtett... og jeg har ingen som bor under meg, så jeg behøver ikke et lydtett gulv. Har lest at gips-plater er tingen. Men hvor mange prosent reduserer hvert lag med gips? Og lønner det seg kanskje å ha luft mellom veggen og gipsplata. Har hørt at luft demper også lyd. Takk for svaret War... Lenke til kommentar
War Skrevet 24. oktober 2015 Del Skrevet 24. oktober 2015 Det er omdiskutert om det er verdt innsatsen, men noen mener at man skal ha noe mellom gipsen. En ting som ikke er omdiskutert er at gipsen ikke burde festes rett på eksisterende vegg, men på eget reisverk litt ut og ikke rett på gulv men oppå noe dempende og ikke få kontakt med tak ( som henger i lydbøyler, men igjen de løsningene spiser areal. Selv om det ikke er noen oppe, så blir det dobbelt så høyt utenfor døra om taket er som det er. 7,5cm blir vel taket senket med bjelker, lydbøyler og gips. Lenke til kommentar
GamEpaL Skrevet 25. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2015 Vegger og tak i rommet er av betong og det er veggen mot naboleiligheten og taket opp til leiligheten over meg som er viktigst å gjøre mest mulig lydtett. Da har jeg tenkt å lekte ut ca 250 mm og skru på gipsplater. Om jeg skal noe mellom veggen og gipsplatene er jeg litt usikker på. Taket er et større prosjekt, siden gipsplatene er veldig tunge så er det vanskelig for meg å løfte de opp og skru de fast. Kan man bruke isopor og skjære ut små pyramider og trekke det med et stoff. Jeg har sett slike vegger på hjemmekino-rom. Eller om man velger et annet billig materiale enn isopor. Er dette en fornuftig ide? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå